Szanowny czytelniku, 25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych przechowywanych w plikach cookies. Po rozwinięciu szczegółów znajdziesz pełny zakres informacji na ten temat. Odsyłamy także do Polityki Prywatności.
Rozwiń szczegóły
Zwiń szczegóły
Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze mnie ze stron internetowych lub serwisów oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez RADIO ELKA Sp. z o.o., Agencję Reklamową EL Sp. z o.o. oraz Zaufanych Partnerów.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono
  • Radio Elka Sp. z o.o. z siedzibą w Lesznie przy ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno, wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Poznaniu XXII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000235295
  • Agencja Reklamowa EL Sp. z o.o. z siedzibą w Lesznie przy ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno, wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Poznaniu XXII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000245793
  • Zaufani Partnerzy - lista tutaj

Cele przetwarzania danych
  • marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
  • świadczenie usług drogą elektroniczną
  • dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
  • wykrywanie botów i nadużyć w usługach
  • pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)

Podstawy prawne przetwarzania danych
  • marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne - zgoda
  • świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
  • pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych

Odbiorcy danych
Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym Zaufani Partnerzy, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą
Przysługują Ci następujące prawa w związku z przetwarzaniem Twoich danych osobowych:
  • prawo dostępu do Twoich danych, w tym uzyskania kopii danych,
  • prawo żądania sprostowania danych,
  • prawo do usunięcia danych (w określonych sytuacjach),
  • prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych,
  • prawo do ograniczenia przetwarzania danych.
W zakresie w jakim Twoje dane są przetwarzane na podstawie zgody lub w ramach świadczonej usługi (dane są niezbędne w celu świadczenia usługi) możesz dodatkowo skorzystać z poniższych praw:
  • prawo do wycofania zgody w zakresie w jakim są przetwarzane na tej podstawie. Wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem.
  • prawo do przenoszenia danych osobowych, tj. do otrzymania od administratora Twoich danych osobowych, w ustrukturyzowanym, powszechnie używanym formacie nadającym się do odczytu maszynowego.
W celu skorzystania z powyższych praw Radio Elka Sp. z o.o. udostępnia następujący kanały komunikacji:
  • forma pisemna
    Radio Elka, ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno

Informacje dodatkowe
Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności" - tutaj
Później
ZGADZAM SIĘ
 
Wiadomości
Sport
Nie przegap
Nowe Galerie Foto
Ładowanie galerii zdjęć...
więcej...
24
Kwietnia 2024
Środa
Imieniny obchodzą:
Aleksander, Horacy,
Grzegorz, Marian,
Elżbieta
Do końca roku 251 dni.
Start arrow Legnica arrow Pomnik "dwóch Iwanów" zostanie zdemontowany

Historyczna decyzja miejskich radnych

Pomnik "dwóch Iwanów" zostanie zdemontowany

26.02.2018. Radio Elka, Tomek Jóźwiak

Stalinowski pomnik Wdzięczności dla Armii Radzieckiej zniknie wkrótce z centralnego placu w Legnicy. Tak zadecydowali dzisiaj miejscy radni, których głos jest konsekwencją tzw. ustawy dekomunizacyjnej. Pieszczotliwie zwany przez legniczan pomnik "dwóch Iwanów" zostanie zdemontowany i stanie się obiektem muzealnym. Postaci polskiego i sowieckiego żołnierza trzymających na ręku dziewczynkę zostaną tymczasowo zdeponowane w magazynach Legnickiego Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej. Decyzji o ich docelowym miejscu jeszcze nie podjęto. Wiadomo jednak, że kontrowersyjne dzieło powstałe 67 lat temu zniknie z miejskiej przestrzeni do końca marca.
Dyżurny reporter: 667 70 70 60
Spór wokół pomnika Wdzięczności dla Armii Radzieckiej dobiegł końca. Od wielu lat stalinowski pomnik na placu Słowiańskim dzielił mieszkańców Legnicy. Wielu z nich do dziś uważa, że symbol minionej epoki powinien już dawno lec w gruzach, inni twierdzą jednak, że powinien pozostać, bo to historia tego miasta. Kilkanaście lat temu miejscy radni podjęli już uchwałę o zdemontowaniu kontrowersyjnego pomnika, ale
wówczas wojewoda uchwałę uchylił agumentując, że rada nie ma kompetencji decydowania o usuwaniu pomników. Dzisiaj, tym, którzy głosowali "za" pomogła tzw. ustawa dekomunizacyjna, która nakazuje usunięcie wszelkich symboli nawiązujących do systemu komunistycznego.

Za zdemontowaniem pomnika "dwóch Iwanów" głosowało 12 radnych, głównie z klubu PiS. Wstrzymało się czterech radnych, a siedmiu nie wzięło w ogóle udziału w głosowaniu. Poseł Platformy Obywatelskiej, Robert Kropiwnicki, uważa, że samorządy powinny zajmować się bardziej przyziemnymi i ważnymi sprawami dla mieszkańców, niż wieloletni spór o pomnik.

- Zamiast dyskusji o pomniku, chętniej zobaczyłbym zrewitalizowany plac Słowiański. Przecież to wstyd dla miasta, żeby centralny plac wyglądał, jak wygląda. To co jest dzisiaj, to pourywane płyty chodnikowe, o które ludzie się potykają. To jest tragedia, by w środku miasta tak wygląda jeden z najważniejszych placów. Ten pomnik jest po prostu brzydki, on powinien być w jakiś godnych warunkach przeniesiony, ale też uważam, że robienie tego pod presją ustawy dekomunizacyjnej, to jest absurd. To jest taka PiS-owska zagrywka. Zamiast zajmować się sprawami ważnymi, to samorządy muszą zajmować się dekomunizacją ulic, skwerów i placów. To naprawdę nie są najważniejsze rzeczy dla Polaków - powiedział nam poseł Platformy Obywatelskiej, Robert Kropiwnicki.

Koszty demontażu pomnika pokryje państwo. Miasto musi jednak wyłonić firmę, która zajmie się usunięciem go z placu Słowiańskiego. Figury żołnierzy i dziecka zostaną tymczasowo zdeponowane w magazynach LPGK. Nie wiadomo jeszcze, gdzie trafią na stałe.
 
Komentarze (30)
1. Dodane przez ?, w dniu - 26-02-2018 21:26
... a tak się fajnie w nocy pod nim sikało !
2. Dodane przez Jolo, w dniu - 26-02-2018 21:45
Huuuurraaaaaaaaaa!!!!!
3. Dodane przez Głogowianin, w dniu - 26-02-2018 21:57
Bardzo dobra decyzja co prawda o 28 lat zapozna ale lepiej późno niż w cale !
4. Dodane przez stulatek, w dniu - 27-02-2018 07:37
? - nie martw sie.Do listopada cos postawia.Bedziesz mogl swoj zwyczaj kontynuowac.
5. Dodane przez VIP, w dniu - 27-02-2018 08:18
Bez tych,którym dzisiaj burzą pomniki,nie było by wolnej Polski!Dzisiaj całą winę za podział Europy zrzuca się na Stalina ale największą winę za taki podział ponoszą przywódcy (ówcześni) Stanów Zjednoczonych i Anglii!Ty jednak ci co burzą te pomniki by stawiali!1,2 i 3 to małolaty zaślepione pseduopatriotyzmem i klękaniem przed "Burym"!!!
6. Dodane przez VIP, w dniu - 27-02-2018 08:20
1,2 i 3 to tacy ludzie którzy imię dobra partii zburzą pomniki swojej rodzinie i przodkom!!!
7. Dodane przez do 1, w dniu - 27-02-2018 09:00
Będziesz musiał jednak uważać, bo sikanie po nogach byłemu prezydentowi nie spodoba się jego bratu. 
Ale tak poważnie. Ładnie to tak moczem polewać centrum miasta? Słoma z butów i nic więcej.
reklama
8. Dodane przez Emeryt z Anglii., w dniu - 27-02-2018 09:01
Zburzyć też polakom pomniki na cmentarzach.Za to ze kiedyś uczyli się rosyjskiego.
9. Dodane przez Marek, w dniu - 27-02-2018 09:07
Nie powinni rozbierać. Dlatego będę też przeciwko rozbiórce pomników Kaczyńskich. pomniki mają stać i świadczyć o naszej pokręconej historii. Może jeden z drugim się do niej nie przyznawać, udawać że było inaczej, ale historii się nie zmieni.
10. Dodane przez ef, w dniu - 27-02-2018 09:19
U nas wszystko musi być albo albo białe albo czarne. Dajmy go graficiarzom do pomalowania, wymalujmy go na różowo. Dospawajmy kwiatki tym żołnierzom. Będzie taniej i zabawnie. I mówię poważnie. Więcej luzu. Lepiej kasę przekazać na domy weteranów, domy dziecka czy świetlice socjalne. Wiece ilek komuterów dla dzieci możńa za takie usuwanie kupić. I co tam stanie cokół ku czci czego - jeżeli pomnik Reksia - jestem w stanie zaakceptować.
11. Dodane przez supernadoperator, w dniu - 27-02-2018 09:53
precz z komuną!!! 
precz z okupacją radziecką!!! 
precz z ubekami i zomowcami!!!
12. Dodane przez Olgierd, w dniu - 27-02-2018 10:05
Uważam rozbieranie pomników za karygodne .Skoro im przeszkadzają pomniki to powinni też zlikwidować cmentarze żołnierzy rosyjskich którzy zostali na zawsze na naszej ojczystej ziemi . Dziwię się lokalnej społeczności że pozwala na takie barbarzynstwo jeżeli pomnik ma tyle lat powinien być uznany jako zabytek . PiS robi dużo dobrych rzeczy ale polityka historyczna jest teraz zaklamywana i ta bezsensowna gloryfikacja żołnierzy wyklętych i ten patriotyzm na pokaz pod który podczepiaja się różnej maści radykalisci
13. Dodane przez do 11, w dniu - 27-02-2018 10:57
W pełni popieram te postulaty! 
Precz z agentami putinowskimi! 
Precz z korupcją! 
Precz z ministrami byłymi szpiegami hiszpańskimi! 
Precz z tym całym PiSem!
14. Dodane przez do 9, 12, w dniu - 27-02-2018 11:07
Aleście durnyje - już dzieci wiedzą, że pomniki stawia się BOHATEROM i ludziom zasłużonym dla kraju, a nie ZDRAJCOM i zaprzańcom !!! 
Pomniki ZDRAJCÓW i zaprzańców należy zburzyć !!! 
Proste ?
15. Dodane przez sierota po rzezi, w dniu - 27-02-2018 12:21
Do 14. 
No tak, Ruscy w 1945 nie przewidzieli że w 45 lat po wojnie Polacy tak gorliwie będą tyrać u Niemców za drobne. Po co było wyzwalać? Zostawić samym sobie. Najlepiej to teraz ustawić pomnik KORYTA. Wiadomego pochodzenia.
16. Dodane przez jo, w dniu - 27-02-2018 12:45
Jak mi się to podoba jeśli czyjeś u nas to ok jeśli nasze u kogoś to foch. Poczekaj jak ruscy wpadną na jakiś inny pomysł i będą chcieli zburzyć pomnik katynia itd. czy też będziesz taki mądry i bronił zasad państwa. A to jest pewne że rosja odbije to agresją.
17. Dodane przez TONIO, w dniu - 27-02-2018 12:54
O co ten płacz komuszki?Jest ustawa uchwalona przez demokratycznie wybrany sejm i wszystko na ten temat.Jak tak strasznie żal niektórym tego "pomnika" i jacy to Polacy niewdzięcznicy to przypomnę rok 1971 i zrównanie z ziemią mogił (nie pomnika),na Cmentzrzu Orląt we Lwowie,na rozkaz "wielkiego przyjaciela" Polski i Polaków tow. breżniewa.Do dzisiaj są ślady po linach ,którymi chciano wyrwać kolumny Łuku,jakaś siła czuwała i sowieckim barbarzyńcom nie udało się tego zniszczyć.Tutaj nikt cmentarza nie niszczy,nikt nie odbiera prawa do mogiły poległym na tej ziemi,chodzi tylko o haniebny pomnik ,który miał być symbolem naszego poddaństwa.Tu nikomu nie chodziło o poległych żołnierzy,postawienie pomnika miało pokazać "palaczkom" kto tutaj rządzi.
18. Dodane przez re 14, w dniu - 27-02-2018 13:19
To Lech Kaczyński był bohaterem? Może zasłużył się dla kraju zabierając na pokład swego samolotu wbrew wszelkim zasadom w cywilizowanych krajach najważniejsze osoby w państwie? 
Teraz odpisz mi, na czym polegało zaprzaństwo żołnierzy II Armii Wojska Polskiego? Czy zaprzańcami byli żołnierze sowieccy lejący niemieckich zbrodniarzy? 
Ty jesteś taki sam cymbał jak talibowie wysadzający pomniki Buddy w Pakistanie. Głupota to mało by nazwać twój stan.
19. Dodane przez Re 18, w dniu - 27-02-2018 15:35
Co do Kaczyńskiego i żołnierzy II Armii zgadzam się z tobą w 100%,ale czy żołnierze sowieccy napewno tylko lali niemieckich zbrodniarzy?Chyba że kobiety nazywano wtedy tak jak piszesz!Dziadek mój szedł z II Armią aż do Budziszyna i opowiadał co potrafili nasi sojusznicy.Rodzina Babci mieszkała w 44 w okolicach Białegostoku i dzicz z czerwoną gwiazdą twierdziła że to już Prusy wsch.więc wolno im robić wszystko to samo na Śląsku,więc gloryfikowanie ich jako wyzwolicieli jest nie na miejscu w kraju gdzie tylu ludzi przez tych zwyroli cierpiało i traciło bliskich.
20. Dodane przez historia lubi sie powtarzac,, w dniu - 27-02-2018 17:31
a moze byscie te tytuly magistrow uniewaznili.bo to przeciez uczyli sowieci.pis robi podobni ja kosciol w czasach inkwizycji zniszczyc a nawet zabic w imie boga.
21. Dodane przez TONIO, w dniu - 27-02-2018 19:34
Do kom 20.A co wspólnego mają tytuły magistra z sowieckimi zbrodniami na naszym narodzie ,czy gwałtach masowo dokonywanych przez czerwono armiejców?
22. Dodane przez re 19, w dniu - 27-02-2018 20:27
Nie chodzi o gloryfikację, chodzi o naszą historię. Nie walczyli z Niemcami? Nie pędzili ich że Śląska? Nie ginęli? 
 
Do TONIO 
Nawet gdyby napisać ci elaborat na kilkadziesiąt stron to i tak nie jesteś w stanie tego zrozumieć. Pewnego poziomu nigdy nie osiągniesz.
23. Dodane przez 124, w dniu - 27-02-2018 20:29
Po co burzyć polski soldier może zostac, drugiemu dac gwiezdzisty sztandar i już Bedzie na topie. W Scinawie zamiast Rudego postawić Shermana I po sprawie.
24. Dodane przez karol, w dniu - 27-02-2018 21:13
Zbudujmy pomnik Jarosława Kaczyńskiego to dopiero bohater
25. Dodane przez TONIO, w dniu - 27-02-2018 21:22
Do kom 22.Daj sobie spokój z elaboratem ,jednego sensownego zdania nie potrafisz napisać.Walczyli z Niemcami,tak.Napadli na Polskę?Tak.Urządzli wspólną defiladę z Niemcami po zajęciu Polski w 39 roku?Tak.Okupowali nasz kraj przez 50 lat?Tak.Opóżnili rozwój Polski o dziesięciolecia?Tak.Wymordowali patriotów,którzy nie godzili się z czerwonym terrorem po wojnie i okupacją sowiecką?Tak.Wiec gdzie te zasługi ,za które należą im się pomniki?Jedyni,którzy powinni im stawiać pomniki,to kolaboranci z pzpr,ale niech to robią we własnych ogródkach,no może jeszcze stalinowscy oprawcy w togach,jak np.Stefan Michnik i inni z sowieckiego nadania i po sowieckich kursach na sędziów oprawców polskich patriotów.
26. Dodane przez TONIO, w dniu - 27-02-2018 21:55
Do kom 22.Drogi "intelektualisto"a czy wiadomo ci jest jak spłonął zamek w Legnicy?Kiedy to się wydarzyło i kto był sprawcą?Masz rację rosjanie ginęli na naszej ziemi,i mają swoje nekropolie,i tak powinno być,ale pomniki to co innego,nie wiem czy zrozumiesz o czym mówię bo masz problem z najprostszymi rzeczami,ale postaraj się,może poproś kogoś o pomoc.Tobie pewnie "elaborat" pomylił się z napisem na twoim bubynku"kolaborant"
27. Dodane przez re 26, w dniu - 27-02-2018 22:46
TONIO, insynuacja to drugi ty (...). Czy wiadomo ci TONIO kwintesencjo mądrości inaczej jak spłonął zamek w Głogowie? Czy wiadomo ci TONIO wszystkowiedzący jak spłonęła Warszawa?  
W odróżnieniu do ciebie TONIO nie mam kłopotów ze wzrokiem i znam swój adres. Ty żeby trafić do siebie musisz tę czerwoną latarnię palić całą dobę? Rozumiesz o czym piszę TONIO. Piszę a nie mówię bo do ciebie mówione nie dociera boś głuchy na wszelkie argumenty zaślepiony mentalny pisiorku.
28. Dodane przez TONIO, w dniu - 28-02-2018 02:08
Do 27.Zero argumentów,cały ty .Mentalny pisiorek,to i tak lepiej niż tak jak ty zdemobilizowany ormowiec i czerwony pająk.
29. Dodane przez do TONIO, w dniu - 28-02-2018 13:58
Czy postawiono pomnik żołnierzom sowieckim za 17 września 1939? Nie. 
Czy okupowali Polskę przez 50 lat? Nie. Ostatni żołnierz radziecki opuścił Polskę w październiku 1992 roku. Czy była to okupacja? Tak, były łapanki, obozy koncentracyjne, zakaz używania języka polskiego, zakaz nauki od szkół gimnazjalnych po wyższe uczelnie, nikt nie uznał w świecie rządu w Warszawie itd. itp. Przeglądnij sobie Konwencję haską IV. Może to rozjaśni ciemny lud? 
Opóźnili rozwój. Rzecz do dyskusji bo np. Hiszpania nie była okupowana a jej rozwój do czasu wejścia do UE nie był szybszy od Polski.  
Mordowanie patriotów. No tak, owi patrioci nie mordowali żołnierzy sowieckich. Żeby nie było, Polacy bronili swej suwerenności nie bacząc na uwarunkowania a sowieci robili to na co pozwolono im w Teheranie, Jałcie i Poczdamie co nie upoważnia nikogo do rozgrzeszania ich polityki i zamordyzmu w ostatnich latach wojny i tuż po niej. 
Czy należą im się pomniki? Uważam, że nie należy ich niszczyć, burzyć. Można je przenieść bo naród, który nie szanuje swej historii, a to jest historia, nie jest wart by mieć własne państwo.  
Czy ten Michnik ma pomnik? Nie wydaje mi się.  
TONIO, dobrze, że masz tę czerwoną latarnię choć właściwsza by była na twojej głowie bo tam masz ten zamtuz. 
Coś mi się wydaje TONIO, że nawet byli ORMO-wcy mają lepiej poukładane w głowach niż ty.
reklama
30. Dodane przez homer79, w dniu - 03-03-2018 19:33
Przecież ten pomnik to część historii.Ludzie w jakim ja kraju mieszkam????Popieram komentarz nr.18
 
Napisz komentarzzasady
  • Redakcja portalu zastrzega sobie możliwość ingerencji lub niedopuszczenie do publikacji wypowiedzi, które nie odnoszą się do tematu artykułu, naruszają normy prawne, obyczajowe lub są niezgodne z zasadami współżycia społecznego.
  • Wypowiedzi zawierające wulgaryzmy nie będą publikowane.
  • Komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. będą usuwane.
  • Zabezpieczono reCAPTCHA i ma zastosowanie Polityka prywatności oraz Warunki korzystania z usług Google.
 
Imię:
Komentarz: 
reklama

Dodaj zdjęcia do artykułu zasady
  • Zdjęcia dodawane przez użytkownika muszą dotyczyć tematu artykułu, należy wpisać także do nich komentarz aby uzasadnić ich publikację.
  • Redakcja portalu zastrzega sobie możliwość ingerencji lub niedopuszczenie do publikacji zdjęć, które nie odnoszą się do tematu artykułu, naruszają normy prawne, obyczajowe lub są niezgodne z zasadami współżycia społecznego.
  • Zdjęcia z komentarzem zawierającym wulgaryzmy nie będą publikowane.
  • Zdjęcia i ich komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. będą usuwane.
 
 

    WIADOMOŚCI
  • najnowsze
  • komentowane
  • << Previous
  • Next >>
  • <Playback
  • Stop
  • Play >
  • 1
  • 2
  • 1 rok temu
  • 5 lat temu
  • 10 lat temu
  • 15 lat temu
  • << Previous
  • Next >>
  • <Playback
  • Stop
  • Play >
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
reklama
reklama
reklama
robust