Szanowny czytelniku, 25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych przechowywanych w plikach cookies. Po rozwinięciu szczegółów znajdziesz pełny zakres informacji na ten temat. Odsyłamy także do Polityki Prywatności.
Rozwiń szczegóły
Zwiń szczegóły
Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze mnie ze stron internetowych lub serwisów oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez RADIO ELKA Sp. z o.o., Agencję Reklamową EL Sp. z o.o. oraz Zaufanych Partnerów.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono
  • Radio Elka Sp. z o.o. z siedzibą w Lesznie przy ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno, wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Poznaniu XXII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000235295
  • Agencja Reklamowa EL Sp. z o.o. z siedzibą w Lesznie przy ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno, wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Poznaniu XXII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000245793
  • Zaufani Partnerzy - lista tutaj

Cele przetwarzania danych
  • marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
  • świadczenie usług drogą elektroniczną
  • dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
  • wykrywanie botów i nadużyć w usługach
  • pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)

Podstawy prawne przetwarzania danych
  • marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne - zgoda
  • świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
  • pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych

Odbiorcy danych
Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym Zaufani Partnerzy, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą
Przysługują Ci następujące prawa w związku z przetwarzaniem Twoich danych osobowych:
  • prawo dostępu do Twoich danych, w tym uzyskania kopii danych,
  • prawo żądania sprostowania danych,
  • prawo do usunięcia danych (w określonych sytuacjach),
  • prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych,
  • prawo do ograniczenia przetwarzania danych.
W zakresie w jakim Twoje dane są przetwarzane na podstawie zgody lub w ramach świadczonej usługi (dane są niezbędne w celu świadczenia usługi) możesz dodatkowo skorzystać z poniższych praw:
  • prawo do wycofania zgody w zakresie w jakim są przetwarzane na tej podstawie. Wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem.
  • prawo do przenoszenia danych osobowych, tj. do otrzymania od administratora Twoich danych osobowych, w ustrukturyzowanym, powszechnie używanym formacie nadającym się do odczytu maszynowego.
W celu skorzystania z powyższych praw Radio Elka Sp. z o.o. udostępnia następujący kanały komunikacji:
  • forma pisemna
    Radio Elka, ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno

Informacje dodatkowe
Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności" - tutaj
Później
ZGADZAM SIĘ
 
Wiadomości
Sport
Nie przegap
Nowe Galerie Foto
Ładowanie galerii zdjęć...
więcej...
18
Kwietnia 2024
Czwartek
Imieniny obchodzą:
Apoloniusz,
Bogusław, Bogusława,
Flawiusz
Do końca roku 257 dni.
Start arrow Głogów arrow Kopia dzieła Cranacha w świątyni

Oryginał w pierwszej trójce poszukiwanych

Kopia dzieła Cranacha w świątyni

09.10.2019. Radio Elka, Leszek Wspaniały

(fot. Leszek Wspaniały)
W głogowskiej Kolegiacie we wtorkowe popołudnie odbył się wykład pod tytułem „Rekonstrukcja obrazu Madonny Głogowskiej Łukasza Cranacha Starszego”.  Wygłosił go dr Łukasz Nawrocki, autor najwierniejszej naukowo kopii najsłynniejszego obrazu z Głogowa. 
Dyżurny reporter: 667 70 70 60

Dlaczego to dzieło jest tak ważne dla miasta? Opowiedział nam radny miejski i członek Towarzystwa Ziemi Głogowskiej Dariusz Czaja. - Jest to chyba najsłynniejsze dzieło, które znajdowało się w Głogowie, a stworzone przez wielkiego
malarza Łukasza Cranacha. Wiemy, że oryginał znajduje się w Moskwie. Jest to jedno z najbardziej poszukiwanych polskich dzieł sztuki wywiezionych z kraju w czasie II wojny światowew. Trzecie miejsce ma w tym rankingu. Od 20 lat trwają starania, aby obraz wrócił nie tyle do Głogowa, co w ogóle o Polski -
powiedział przedstawiciel TZG i rady miejskiej.

Doktor Łukasz Nawrocki nad wierną kopią dzieła Cranach pracował pół roku. - Pierwsze dwa miesiące to praca fizykochemiczna i studiowanie najnowszych badań. Potem „wstrzeliłem” się w problem malarski. Trzeba było rozpisać obraz na poszczególne partie. Niebo, delikatnie malowane woale Madonny. Do tego detale i pejzaż oraz draperie - mówi artysta.

Dr Łukasz Nawrocki jest absolwentem ASP we Wrocławiu. W 2018 roku obronił z wyróżnieniem rozprawę doktorską w Instytucie Zabytkoznawstwa i Konserwatorstwa Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Jest artystą malarzem, rzeźbiarzem, rekonstruktorem oraz konserwatorem dzieł sztuki. Łukasz Nawrocki zajmuje się również badaniami fizykochemicznymi dzieł sztuki.
 
Komentarze (24)
1. Dodane przez taka koncepcja, w dniu - 09-10-2019 13:24
To może Prezes TZG towarzysz Mazurek zwróci się do swoich niedawnych kolegów w Moskwie?
2. Dodane przez QQ, w dniu - 09-10-2019 16:34
I niech przy wykładzie opowie jak śledził dzieci kolegów z jednostki gdy szły na lekcję religii do kościoła
3. Dodane przez re 2, w dniu - 09-10-2019 20:25
Aaaa ?!
4. Dodane przez Xxl, w dniu - 09-10-2019 20:46
Ale hejt przy Madonnie. Ktoś wyraźnie ma orzech do zgryzienia przy okazji.Do pięt nie dorasta albo kompleks...
5. Dodane przez Rabunek a reparacje, w dniu - 09-10-2019 20:59
Dnia 3 pażdziernika 2010 Niemcy po 92 latach wypłacili dla Francji i Wielkiej Brytanii ostatnią ratę za I wojnę swiatową. 
Tu przedawnień nie było ! 
Może dlatego że dotyczy innych państw niż Polska.
6. Dodane przez do 5., w dniu - 10-10-2019 01:31
Ty, inteligentny inaczej, a jakie reparacje miała Polska za I WŚ?
7. Dodane przez do.6, w dniu - 10-10-2019 07:43
do.6 
Czy ktoś ,mówi o reparacjach dla Polski za I wojnę swiatową?,Od kilku lat mówimy o reparacjach za II wojnę swiatową !! 
Niemcy wymordowali ponad 6 mln Polaków,kilka milionów opuściło Polskę. 
Do Niemiec dołączyli sowiecki ,którzy mordowali od 1937r,,Operacja polska,,/200 tyś wymordowanych Polaków./ 
Póżniej był Katyń i inne miejsca każni,była ssyłka na Syberię. 
Według ekspertów Polsce Niemcy powinni wypłacić dwa biliony Euro.Często strona niemiecka mówi o przedawnieniu tej zbrodni.Niemieckie media w Polsce taką narrację utrzymywały. 
Warszawa została w czasie wojny zburzona w 90%,jak do tego dodamy zburzone mosty fabryki i zrabowane dzieła sztuki to jest podstawa by walczyć o reparacje.PRL nie był zainteresowany by o reparacje się ubiegać.
reklama
8. Dodane przez do.6, w dniu - 10-10-2019 07:55
do.6 
Nieboszczka PZPR nie była zainteresowana reparacjami za II wojnę swiatową.Podobnie SLD oraz PO i PSL. 
Twardo sprawę stawia Prawo i Sprawiedliwość. 
Zrabowane dzieła kultury powinny wrócić do Polski. 
Sowieci byli na tyle beszczelni, że rabowali w latach 1945-47.Dolny sląsk był tego przykładem.Kolejarze z Legnicy czy z Węglińca oglądali to na własne oczy !!
9. Dodane przez wójt głogowski, w dniu - 10-10-2019 08:59
Ot i mamy dyskusję o Cranachu i jego dziele. 
Furda tam o sprzecznych informacjach podanych nam jako papka dziennikarska. Od wielu lat poszukiwany obraz znajduje się w Moskwie. No to jak, jest tam czy nadal trzeba go szukać? 
Piszący tutaj o reperacjach nie zdają sobie sprawy o słynnej odpowiedzi Stalina a cytowany często przez ulubionego nauczyciela historii - Sowietskomu sołdatu należitsa krużok giermanskoj ziemli ... i po Królewcu. Podobnie jest z tym co raz dostało się w łapy żołnierzy rosyjskich. Przepada na wieki i żadne żale tego nie zmienią. 
Kwestia reparacji. Jak łatwo zrobić idiotów z ciemnego ludu to aż w głowie się nie mieści. Polska i Polacy nie są tak jak organizacje syjonistów amerykańskich tak sprawni i tak zorganizowani w wyciąganiu kasy od kogo się da i ile się da. 
Polska zrzekła się reparacji bezpośrednio od Niemiec ze względów politycznych. USA, UK zostawili nas w rękach ZSRR i tego nikt i nic nie zmieni, nawet IPN. Polska miała otrzymać odszkodowania za pośrednictwem ZSRR a po co jest pośrednik to chyba nawet średnio kumaty wie. Ziemie Śląska, Pomorza Rosjanie traktowali jak ziemie niemieckie i stąd mamy ich rabunek. Teraz, z czysto partykularnych celów politycy PiS zaczęli bredzić o reparacjach od Niemiec za II wojnę światową. Mamy takie same szanse jak dostać od Szwecji odszkodowania za rabunki w czasach potopu szwedzkiego z połowy XVII wieku. Zastanawia mnie jedno, dlaczego PiS nie domaga się wypłaty odszkodowań od Rosji? To nie Niemcy a Rosja ma naszą część z reparacji. Czy czasami Piątek nie ma racji gdy pisze o rosyjskiej agenturze wśród polskich polityków.  
Podobnie jest z mieszaniem różnych wydarzeń, wrzucanie ich do wspólnego worka. Niedobrze jest też gdy kłamie się nawet w dobrej wierze. Pisanie o 200 tys. (post 7) Polaków w czasie tzw. wielkiego terroru szkodzi tylko prawdzie. Czy liczba 111 tys. zastrzelonych bez sądu nie przeraża wystarczająco dużo? Nawet gdyby dodać niecałe 30 tys. zesłanych do gułagów to i tak nadal nie 200 tys. Po co kłamać?  
Paplanie o odszkodowaniach i domaganie się zwrotu zagrabionych dzieł sztuki to nic innego jak gra emocjami dla celów wyborczych i politycznych. Skuteczność w polityce zagraniczne obecnego rządu jest prawie zerowa. Gdzie jest wrak Tupolewa? Miał być w Polsce w rok po wyborach. Dzięki obecnemu rządowi i skutecznej polityce Dudy będziemy jeździć do USA bez wiz. Akurat! Nawet gdyby Duda klęczał przed Trumpem i cmokał go po butach to nic by to nie dało. USA trzymają się przepisów imigracyjnych i tyle. 
Teraz mam pytanie do wybitnego znawcy problemu odszkodowań. Jacy to eksperci mówią o dwóch bilionach Euro? Tacy sami jak ci z ministerstwa Ziobry gdy trzeba było wprowadzać nawet trzy czy cztery nowelizacje bo takie buble eksperci produkowali?  
Obecne "media" rządowe utrzymują ciągłą narrację dzielenia Polaków na tych prawdziwych i tych z ukrytej opcji antypolskiej. Pisanie o twardej postawie PiS w kwestii reparacji to nic innego jak mydlenie oczu. Kasy zaczyna brakować to trzeba pokazać kolejnego winnego tej sytuacji. To Niemcy bo nie chcą nam wypłacić 2 000 000 000 000 Euro czyli prawie 9 000 000 000 000 zł!!! O ile bylibyśmy bogatsi? O rany julek! Na każdego z nas prawie ćwierć miliona! Ile ten PiS chce nam dać, 500+ to mały pikuś.
10. Dodane przez do.9, w dniu - 10-10-2019 14:18
do.9 
Ciebie wszędzie.Ten bełkot intelektualny wciskaj swoim  
lewicowym kamratom. 
Zapamiętaj sobie. 
W 1939 roku Polska liczyła 35 mln obywateli. 
W roku 1946 Polska liczyła 24 mln ludności. 
W 2 mln strat Polaków w czasie II wojny światowej mieszczą się również straty poniesione w wyniku prześladowań aparatu sowieckiego w latach 1939-1941, a także zbrodni miejscowych nacjonalistów ukraińskich i litewskich. 
Wymordowanie Polaków to tylko część strat wojennych. 
Zburzono setki miast i tysiące wsi.Zrabowano muzea pałace,fabryki. 
Ponad 65% Polaków uważa że te reparacje nam się należą.
11. Dodane przez do.9, w dniu - 10-10-2019 14:20
do.9 
Jeśli domaganie się odszkodowań to według Ciebie gra emocjami to powiedz to rodzinom 6-do 8 mln ofiar Niemiec i Sowietów !! 
Zamilcz .
12. Dodane przez okupacja sowiecka, w dniu - 10-10-2019 14:27
Okupacja sowiecka trwała od 1944r do 1993r. 
W dniu 16 września 1993r wojska sowieckie opuściły Legnicę !! 
Tego dnia można uznać że mamy wolną Polskę. 
W tej okupacji sowietom pomagała od 1944r PPR a od 1948r PZPR !!
13. Dodane przez historia i fakty, w dniu - 10-10-2019 14:42
Liczba Polaków z 35 mln w 1938 zmalała w wyniku wojny do 24 mln w 1946 roku.To tylko ofiary ludzkie.!! 
Niemcy wypłacili różnym krajom odszkodowania za II wojnę swiatową ponad 80 mld Euro.Z tej kwoty Polska dostała najmniej.Tylko ok. jednego miliona polskich obywateli dostało statystycznie około 650 zł. na początku lat 90-tych.
14. Dodane przez Marek., w dniu - 10-10-2019 16:24
Trochę umiaru może, żyjecie w trzecim pokoleniu na ziemiach od wieków niemieckich. Kolejne pokolenie Niemców nie stara się odzyskać tych terenów, co nie zdarzyło się nigdy w historii. Uszanujcie ten cud który trafił się jak ślepej kurze ziarno. Również dobrze moglibyśmy się tłoczyć w granicach Księstwa Warszawskiego i mniej znaczyło by lepiej.
15. Dodane przez wójt głogowski, w dniu - 10-10-2019 17:51
Ja o chlebie a tacy jak ci spod 10 i 11 w obłok..., przepraszam, w oparach absurdu. 
Niemcy nie dadzą żadnych bilionów ani miliardów. Zapomnijcie. Rosjanie prędzej Kałmukom dadzą niepodległość jak Polsce choćby rubla. 
Czy nie widzicie sprzeczności w liczbach? Jeden pisze o wypłaconych 80 miliardach a drugi bredzi za \"ekspertami\" o bilionach.  
Jak chcecie wycenić życie ludzkie? Od sztuki, wykształcenia, wieku czy kilogramów? Trywializuję? Bynajmniej.  
Dalej, setki miast zostało zburzonych. To jak to policzyłeś skoro Tych miast nie było nawet pół tysiąca. Ok. 160 miast ponad 10 tysięcy mieszkańców. Miejscowości o statusie miasta razem było w 1939 roku równe 602. Kilkaset miast to ile? 300, 400? 
W tego rodzaju sprawach nie ma co kierować się emocjami bo wychodzi się na pieniacza. 
Nikt nie odpowiedział jakie mamy szanse na choćby jeden miliard Euro od Niemców, że o Rosjanach nie wspomnę. Wraku Tupolewa nie mogą wyrwać od czterech lat a bilionami epatują. Takie coś jest jednostką chorobową a lewicowych kamratów, co ja napisałem, komuchów to sobie w PiS poszukaj. Tam ich pełno tak jak rosyjskich agentów i rusofili.
16. Dodane przez wójt głogowski, w dniu - 10-10-2019 17:53
Jeszcze do 13. 
Nie Polska dostała a Polacy. To jest różnica, tylko skąd ty możesz o tym wiedzieć.
17. Dodane przez Marek., w dniu - 10-10-2019 20:47
Dzięki decyzji mocarstw dorasta tutaj spokojnie kolejne pokolenie Polaków. Niemcy nie prubują odzyskać swoich starych ziem, co nigdy w historii się nie zdarzyło. To najlepsze co mogło nam sie w owych warunkach przytrafić. Zachowajmy więc umiar z żądaniami.
18. Dodane przez do.15, w dniu - 11-10-2019 08:05
do.15 
Dlaczego komuniści przez 50 lat nie domagali się reparacji wojennych? 
Wymordowanie ponad 6 mln Polaków nie wymaga odszkodowań? 
Nie pisz więcej swoich wypocin. 
Nieboszczka PZPR,która działała w imieniu Moskwy nie pozwalała? 
 
Renata
19. Dodane przez ad.17, w dniu - 11-10-2019 08:10
ad.17 
Dlaczego inne kraje otrzymały reparacje za II wojnę swiatową? 
Ponad 60% Polakow uważa że te pieniądze się nam należą. 
Niemcy płacili i płacą ,podobnie Japonia za II wojnę światową. 
W 2010 Niemcy zapłacili Francji i Wielkiej Brytanii ostatnią ratę za I wojnę swiatową. 
 
emerytka
20. Dodane przez wójt głogowski, w dniu - 11-10-2019 11:57
do 18 i 19 
Można by odpowiedzieć pytaniem. Zapytaj Piotrowicza z PiS bo on powinien wiedzieć wszak wiele lat był prelegentem POP PZPR przy prokuraturze. 
Jednak wyjaśnię. Na konferencjach aliantów ustalano wszelkie sprawy polskie bez udziału Polski. Nic do powiedzenie nie miał legalny rząd ani uzurpatorzy z rządu w Warszawie. 
To na konferencji bez udziału Polski zapadła decyzja o wypłacie odszkodowań za II wojnę z działki ZSRR. To Stalin zobowiązał się wypłacić naszą część. Nie tylko, że nie dostaliśmy nic to jeszcze ograbiono tzw. Ziemie Odzyskane.  
Należy zawsze mieć na uwadze, że decydują zwycięzcy a Polska, niestety tę wojnę przegrała.  
60% Polaków uważa, że odszkodowania nam się należą. No to walcie do Putina, jak da wam choćby złotówkę to będzie to sukces. 
 
Jeszcze do 18. 
Żeby zrozumieć "moje wypociny" to trzeba nie być zaczadzonym i liznąć choć odrobinę wiedzy. Opieranie się na papce propagandowej daje właśnie takie objawy jak u ciebie.
21. Dodane przez kto go wymyślił, w dniu - 11-10-2019 14:55
do -20 
Jesteś tu dyżurnym zamulaczem. 
Przypominasz mi sekretarza partii do spraw propagandy ! 
Idz na grzyby, nie zamulaj internetu !!!! 
 
Głogowianka
22. Dodane przez Do 20., w dniu - 11-10-2019 18:14
Wójt często opisuje to czego o sobie nie wiecie i nie chcieli byście wiedzieć. Dręczy trochę Wasz całkiem niedawno odkryty światopogląd. Stąd ten niepokój i nerwy.
23. Dodane przez do.20, w dniu - 11-10-2019 19:41
do.20 
Za PRL Polska nie była państwem suwerennym. 
W imieniu Moskwy władzę sprawowali ludzie z komunistycznego nadania ! 
Dopiero władza z mandatu wolnych wyborów może nas reprezentować na arenie międzynarodowej. 
Pisanie o tym że Stalin dostał coś a reszta ,która spadła ze stołu Stalina skierowana była do Warszawy 
jest opowiadaniem bajek.Rosja to był system zbrodniczy. 
Czy taki system normalnie traktował Polaków.? 
 
,,W ciągu całego mego życia widziałem w naszym kraju tylko dwie partie. 
 
Partię polską i antypolską, ludzi godnych i ludzi bez sumienia, tych, którzy pragnęli ojczyzny wolnej i niepodległej, i tych, którzy woleli upadlające obce panowanie 
- Adam Jerzy Czartoryski 
 
PIS to partia Polska !  
Dzięki jej Polacy wstali z kolan.
24. Dodane przez ja, w dniu - 11-10-2019 21:29
Ja od dłuzszego czasu nie czytam tego co pisze niejaki wójt ,bo on zawsze wszytsko wie najlepiej ,a tych co myślą inaczej niż on potrafi tylko obrażac,ale mnie tacy jak on nie ruszają i moze sobie pisac co chce jak sprawia mu to przyjemnosc
reklama
 
Napisz komentarzzasady
  • Redakcja portalu zastrzega sobie możliwość ingerencji lub niedopuszczenie do publikacji wypowiedzi, które nie odnoszą się do tematu artykułu, naruszają normy prawne, obyczajowe lub są niezgodne z zasadami współżycia społecznego.
  • Wypowiedzi zawierające wulgaryzmy nie będą publikowane.
  • Komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. będą usuwane.
  • Zabezpieczono reCAPTCHA i ma zastosowanie Polityka prywatności oraz Warunki korzystania z usług Google.
 
Imię:
Komentarz: 
reklama

Dodaj zdjęcia do artykułu zasady
  • Zdjęcia dodawane przez użytkownika muszą dotyczyć tematu artykułu, należy wpisać także do nich komentarz aby uzasadnić ich publikację.
  • Redakcja portalu zastrzega sobie możliwość ingerencji lub niedopuszczenie do publikacji zdjęć, które nie odnoszą się do tematu artykułu, naruszają normy prawne, obyczajowe lub są niezgodne z zasadami współżycia społecznego.
  • Zdjęcia z komentarzem zawierającym wulgaryzmy nie będą publikowane.
  • Zdjęcia i ich komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. będą usuwane.
 
 

    WIADOMOŚCI
  • najnowsze
  • komentowane
  • << Previous
  • Next >>
  • <Playback
  • Stop
  • Play >
  • 1
  • 2
  • 1 rok temu
  • 5 lat temu
  • 10 lat temu
  • 15 lat temu
  • << Previous
  • Next >>
  • <Playback
  • Stop
  • Play >
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
reklama
reklama
reklama