Szanowny czytelniku, 25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych przechowywanych w plikach cookies. Po rozwinięciu szczegółów znajdziesz pełny zakres informacji na ten temat. Odsyłamy także do Polityki Prywatności.
Rozwiń szczegóły
Zwiń szczegóły
Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze mnie ze stron internetowych lub serwisów oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez RADIO ELKA Sp. z o.o., Agencję Reklamową EL Sp. z o.o. oraz Zaufanych Partnerów.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono
  • Radio Elka Sp. z o.o. z siedzibą w Lesznie przy ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno, wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Poznaniu XXII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000235295
  • Agencja Reklamowa EL Sp. z o.o. z siedzibą w Lesznie przy ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno, wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Poznaniu XXII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000245793
  • Zaufani Partnerzy - lista tutaj

Cele przetwarzania danych
  • marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
  • świadczenie usług drogą elektroniczną
  • dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
  • wykrywanie botów i nadużyć w usługach
  • pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)

Podstawy prawne przetwarzania danych
  • marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne - zgoda
  • świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
  • pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych

Odbiorcy danych
Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym Zaufani Partnerzy, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą
Przysługują Ci następujące prawa w związku z przetwarzaniem Twoich danych osobowych:
  • prawo dostępu do Twoich danych, w tym uzyskania kopii danych,
  • prawo żądania sprostowania danych,
  • prawo do usunięcia danych (w określonych sytuacjach),
  • prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych,
  • prawo do ograniczenia przetwarzania danych.
W zakresie w jakim Twoje dane są przetwarzane na podstawie zgody lub w ramach świadczonej usługi (dane są niezbędne w celu świadczenia usługi) możesz dodatkowo skorzystać z poniższych praw:
  • prawo do wycofania zgody w zakresie w jakim są przetwarzane na tej podstawie. Wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem.
  • prawo do przenoszenia danych osobowych, tj. do otrzymania od administratora Twoich danych osobowych, w ustrukturyzowanym, powszechnie używanym formacie nadającym się do odczytu maszynowego.
W celu skorzystania z powyższych praw Radio Elka Sp. z o.o. udostępnia następujący kanały komunikacji:
  • forma pisemna
    Radio Elka, ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno

Informacje dodatkowe
Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności" - tutaj
Później
ZGADZAM SIĘ
 
Wiadomości
Sport
Nie przegap
Nowe Galerie Foto
Ładowanie galerii zdjęć...
więcej...
10
Października 2025
Piątek
Imieniny obchodzą:
Franciszek, German,
Paulin
Do końca roku 82 dni.
Start arrow Głogów arrow Podzielniki nadal tematem gorących dyskusji

Temat dla reportera

Podzielniki nadal tematem gorących dyskusji

12.08.2025. Radio Elka, Leszek Wspaniały


(Fot. SM Nadodrze )
Co roku przed sezonem grzewczym wraca temat podzielników na grzejnikach – montować czy nie? We wczorajszym „Temacie dla reportera” sprawę poruszył jeden z mieszkańców osiedla Kopernik C w Głogowie.
Dyżurny reporter: 667 70 70 60

- Akurat wróciłem z wczasów, jest kartka w sprawie podzielników. Zebranie 13 sierpnia o godzinie 16.00. W tamtym roku zbieraliśmy podpisy i nie chcieliśmy tych podzielników. W tym roku to samo okres urlopowy. Przyjdzie pięć osób i za cały blok zdecyduje, a potem żeby to odkręcić trzeba zbierać 75% plus jeden głos.
żeby nie było podzielników. Dlaczego oni nas zmuszają? Dlaczego jak już w zeszłym roku było zrobione referendum, czemu ono jest dalej nieaktualne? Co rok mamy zbierać albo iść na zebranie i przegłosować na przykład, że nie chcemy?
- mówił głogowianin w naszej cyklicznej audycji.

O sprawę zapytaliśmy w Spółdzielni Mieszkaniowej Nadodrze. Wiceprezes Waldemar Figura tonuje nastroje i uspokaja lokatorów. - Na bazie doświadczeń zeszłorocznych, w tym roku rozpoczynamy temat od spotkań z mieszkańcami, nie po to, żeby zajęli stanowisko, tylko żeby ich poinformować jakie są przepisy obowiązujące w tym zakresie, które budynki i dlaczego zostały wytypowane, skąd się biorą nasze starania o montaż podzielników, jakie obowiązki leżą na zarządcy. Nie planujemy ani zmuszania mieszkańców do wpuszczania do mieszkań i żadnych innych rozwiązań emocjonalnych. Chcemy tylko spełnić obowiązek, jaki spoczywa na zarządcy zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami. - powiedział W. Figura.

Głównym tematem spotkania będzie zapoznanie mieszkańców z problemem obowiązku montażu podzielników. - Jeżeli lokatorzy będą mieli inne stanowisko, tutaj w oparciu o zapisy ustawy prawo energetyczne i naszego regulaminu trzeba jednak wykazać co roku pewną aktywność, żeby to stanowisko potwierdzić ankietą. I nie 70%, a ponad 50% właścicieli lokali wystarczy do zajęcia stanowiska - zakończył W. Figura.
 
Komentarze (19)
1. Dodane przez Głos, w dniu - 12-08-2025 11:42 21 0
Drodzy mieszkańcy z tymi zpomiernikami to jest jedno wielkie OSZUSTOW??? Najpierw termostaty od 2 bo ludzie nie korzystali a trzeba było pieniędzy od ludzi to temat wraca jak bumerang i teraz przymus zamontowaniai mało tego jeszcze dochodzi koszt zamontowania od sztuki i policzmy koszt odczytywania jego bo nikt zadarmo tego robić nie będzie stawka na początku będzie niska ale gwarantuje że będzie Rosla trzeba tylko poczekać ZOBACZCIE KOGO FIRMA TO ROZLICZA ??? CIEKAWE
2. Dodane przez Obywatel, w dniu - 12-08-2025 12:47 15 0
To jest szantaż raz wypowiedziana umowa wcale nie musi być co roku wypowiadana i tyle
3. Dodane przez SM, w dniu - 12-08-2025 12:57 12 0
Jestem przeciw ponieważ uważam, że jest to niesprawiedliwy podział który wynika z obliczeń i wyliczeń współczynnika np przez wynajętą firmę co nie do końca odzwierciedla stan faktyczny mieszkań. 
Jeśli będą podzielniki to jedni będą mieć zakręcone grzejniki i zimno w mieszkaniu oraz wysokie rachunki a inni będą mieli otwarte okna i grzejniki. Będą mieli też odpisy bo ktoś wyliczył współczynnik do każdego podzielnika w mieszkaniu. Nie zwrócę też uwagi sąsiadowi że ma okno otwarte bo on powie, że płaci za siebie ze swojego podzielnika. Drzwi i okna na korytarzu będą otwarte bo każdy płaci za siebie i zapominają ze to jest część wspólna.  
Obecnie wszyscy starają się oszczędzać bo zużycie tak czy owak jest liczone na wspólnym ciepłomierzu w węźle cieplnym.  
Inaczej by było gdyby każdy miał własny ciepłomierz na wejściu do mieszkania.  
Czy może się mylę ?
4. Dodane przez Czup, w dniu - 12-08-2025 13:35 5 0
Ogrzewanie to wielki wał - mojej koleżance w tym roku obniżyli opłatę o 100 zł za miesiąc - a po miesiącu podnieśli o PONAD 100 zł ! ! ! A taka była zadowolona ! ! !
5. Dodane przez P.O kemony, w dniu - 12-08-2025 14:49 1 9
zbuduj sobie domek na wiosce ktorej jest sklep czynny do 18 i psy.... dup.... szczekały haha badz jak milioner z domkiem
6. Dodane przez Znawca, w dniu - 12-08-2025 18:35 10 0
Jak bloki ocieplone, to można zrezygnować z podzielników. Jak porządnie nie ocieplony, to połowa ciepła ucieka poza blok.Tym sposobem czym więcej grzejesz tym więcej ciepła wychodzi na zewnątrz.  
Dodatkowo blok nieocieplony i nieopomiarowany (podzielnikami) zużywa około 25% więcej ciepła. Prosta przyczyna, bo gdy nie mam podzielnika więc grzeję bo gdy nie będę grzał to i tak zapłacę tyle co grzejący sąsiad. Spirala się więc naciąga. 
Reasumując koszy minimum o 50% większe niż w zeszłym sezonie. Raz bo likwidacja podzielników wiąże się z większym zużyciem, dwa bo wygasła rządowa tarcza ochrony.
7. Dodane przez Łukasz, w dniu - 12-08-2025 20:13 6 0
Sezon grzewczy trwa w określonym terminie. Mając małe dziecko po sezonie grzewczym niejednokrotnie dogrzewałem łazienke grzejnikiem elektrycznym. W momencie posiadania podzielnika zapłaciłbym dwa razy? Za energię elektryczną i zużycie z podzielnika? Jakiś absurd. Ludzie, którzy mogą sobie pozwolić na zamieszkanie poza SM powinni to jak najszybciej zrobic. Spółdzielnie to to prehistoryczny twór, za którego likwidację chciała się zabrać jakis czas temu obecna władza przez co SM Nadodrze spięło się na jakiś czas, ale jak widać już o tym zapomnieli.
8. Dodane przez Kacper, w dniu - 12-08-2025 20:49 6 3
Poczytajcie Pana Kunę, który jasno tłumaczy bezsensowność i niezasadność zakładania podzielników. Poszukajcie na facebuku lektury: "Podzielnikom won"
9. Dodane przez Zenek, w dniu - 12-08-2025 22:27 1 4
A w Polkowicach blok docieplony okna wymienione i bez pomiernikow pi ok.1000 zł dopłaty bo jazdy odkręcał na full...bo nie ma bata to się grzeje...wolę pomierniki.Ja nie grzałem i dopłata....
10. Dodane przez JA, w dniu - 12-08-2025 22:43 6 1
Podzielniki niczego sensownego nie mierzą. Ciepłomierz to już inna sprawa. 
Podążaj śladem pieniądza a zrozumiesz o co chodzi. Jak można z uporem 
maniaka krzywdzić ludzi? To robi Polak Polakowi wstyd!
reklama
11. Dodane przez do kom 10, w dniu - 12-08-2025 23:32 6 0
Masz racje. Co najgorsze podzielnik nie jest przyrządem pomiarowym, a wskazuje on podział kosztów, według jakiegoś algorytmu. W sumie to tylko dany producent wie jak to dział :( A jeśli podzielnik źle "mierzy" jak to udowodnić skoro to nie jest przyrząd pomiarowy? Tak wiec człowiek płaci i nie wie za co. Jedynym słusznym rozwiązaniem jest montaż liczników przepływu,czyli ciepłomierzy takie rozwiązania można spotkać przy nagrzewnicach w galeriach handlowych (warto się przyjrzeć).
12. Dodane przez iiyama, w dniu - 13-08-2025 06:48 3 2
Podzielnik to taki strażnik. Mając podzielnik ktoś się dwa razy zastanowi czy odkręcić na full termostat na wszystkich grzejnikach lub wietrzyć przy otwartym oknie. W moim przypadku rezygnacja z podzielników spowodowała, że w blok w którym jest 40 mieszkań ze stawki 5,20zł za metr wskoczył na 8,40 zł. Czyli miesięczny koszt ogrzewania wzrósł z 312 zł na 504 zł. Rocznie to ponad 2,3 tyś złotych.  
Stracili więc wszyscy lokatorzy, a zyskała Spółdzielnia której się nie chciało robić przetargu na odczyty podzielników i później indywidualnie wg. wskazań wyliczać każdemu zużycie i koszty.
13. Dodane przez znam się, w dniu - 13-08-2025 08:21 4 2
Informacje dla mieszkańców 
dot. instalacji podzielników kosztów ogrzewania w zasobach SM NADODRZE w Głogowie 
W związku z wprowadzeniem systemu indywidualnego rozliczania kosztów centralnego ogrzewania przy pomocy podzielników kosztów ogrzewania w zasobach SM NADODRZE w Głogowie, przedstawiam poniżej wybrane zagadnienia w tym temacie, które zostały przemilczane przez lobbystów tej inwestycji: 
1 nieprawdziwa jest informacja, że jakoby istnieje obowiązek instalacji podzielników kosztów ogrzewania. Wprawdzie art. 45a ust 7a ustawy Prawo Energetyczne nakłada obowiązek instalowania podzielników kosztów ogrzewania, ale dotyczy to budynków nowych, bądź przebudowanych. W istniejących już eksploatowanych budynkach wielorodzinnych przepis ten nie ma zastosowania zasada prawo nie działa wstecz (art. 3 ustawy Kodeks cywilny). Art. 45a ust 7a ustawy Prawo Energetyczne pojawił się w ustawie dopiero w 32012 r. nie wolno zmuszać nikogo do zawarcia umowy (umowa między stronami może stać się prawem tylko za zgodą stron Consensus facit legem maksyma prawna); 
2 nieprawdą jest, że Rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 7 grudnia 2021 r. nakłąda na SM obowiązek montażu podzielników kosztów ogrzewania. Wręcz przeciwnie, §5 pkt 2 ust b) wskazuje, że jednym z warunków umożliwiających zastosowanie tej metody rozliczeniowej jest przeprowadzenie analizy ekonomicznej opłacalności wprowadzenia tej inwestycji przy wykonaniu rzetelnych obliczeń zazwyczaj trudno jest spełnić ten wymóg; 
3 instalowanie podzielników kosztów ogrzewania na grzejnikach łazienkowych, jest ewidentnie sprzeczne z nauką mykologii dot. powstawania grzybów i pleśni. Tym samym wprowadzenie podzielników na grzejnikach łazienkowych naraża mieszkańców na utratę zdrowia; 
4 nie istnieje w przypadku budynków istniejących w zasobach Spółdzielni obowiązek ustawowy wprowadzania możliwości utrzymania minimalnej temperatury w lokalu na poziomie +16°C. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 75, poz.690 tj. D.U. z 18 września 2015 r. poz. 1422) dotyczy budynków nowo projektowanych, przebudowywanych oraz przy zmianie sposobu użytkowania budynków. 
Wynika z tego, że przeprowadzona w ubiegłych latach kompleksowa wymiana zaworów termostatycznych przy grzejnikach była zbędna, a tym samym umowa z mieszkańcami powinna być uznana za abuzywną; 
5 regulamin rozliczania ciepła obowiązujący w SM NADODRZE w zakresie rozliczania kosztów ciepła w lokalach nieopomiarowanych (§39 ust. 1 Regulaminu&) jest sprzeczny z art. 45a ust. 4. Oraz 11a. pkt. 2) ustawy Prawo Energetyczne, ponieważ wysokość opłat za ciepło do ogrzewania lokali jest zależna od wskazań podzielników w innych lokalach, a nie od faktycznego zużycia ciepła w rozliczanym lokalu, & czyli §39 ust. 1 Regulaminu& ma znamiona warunku zabronionego (art. 94 ustawy Kodeks cywilny). 
Jest to ewidentna próba pozbawienia praw członków Spółdzielni do samodzielnego decydowania o swojej własności; 
6 generalnie na terenie kraju (i nie tylko) spółdzielnie mieszkaniowe (wspólnoty mieszkaniowe rezygnują z rozliczania kosztów ciepła przy pomocy podzielników kosztów ciepła. Decyzje te spowodowane są głównie błędami systemów rozliczeniowych stosowanych przez firmy rozliczeniowe, niedostosowaniem systemów rozliczeniowych do warunków polskich, błędami regulaminów rozliczeniowych, nieznajomością zasad termodynamiki przepływów ciepła itp., które powodują paradoksy rozliczeniowe, doprowadzające często do sporów sądowych (większość wyroków potwierdza niekompetencje, bądź błędy zarządów spółdzielni, czy wspólnot w tych zagadnieniach). 
Nawiasem mówiąc, nawet w przypadku niejednoznaczności przepisów prawnych Zarząd Spółdzielni powinien zawsze stosować interpretację przepisów na korzyść mieszkańców, a nie lobbystów techniki podzielnikowej, a w tym przypadku jest niestety dokładnie odwrotnie. 
Opracował: Audytor Energetyczny / Biegły Sądowy
14. Dodane przez Mirek, w dniu - 13-08-2025 10:29 1 0
a jak to jest, że mieszkając w bloku i mając swój własny piec, płace za ogrzewanie 70 metrowego mieszkania 1000 zł rocznie. 
Czy w uproszczeniu - 100 zł miesięcznie, niecałe 1,50 za metr.  
Ktoś mi wytłumaczy skąd cena 7-8 zł w SM??
15. Dodane przez Ręce opadają..., w dniu - 13-08-2025 10:32 1 1
...jak się czyta niektóre wpisy ! Albo niewiedza bo nigdy nie mieli podzielników albo zwykła gł... ? Zgadzam się z kom.12, stawki są wyższe na nieruchomościach bez podzielników. Tylko ludzie nie są tego świadomi i myślą (hmmm ?) że jak dostał dopłatę 200 zł a sąsiad z innego bloku zwrot 400 to go oszukali. Nie ! Sprawdź najpierw w czynszu ile zapłaciłeś za cały rok. Bo lepiej zapłacić 2.000 za cały rok i mieć dopłaty 200zł niż zapłacić 4,000 i mieć zwrot 400 zł. Przeraża mała wiedza. Jak tak nie ma sensu opomiarowywać to zlikwidujcie liczniki prądu i wody, może też wtedy zapłacicie mniej ?
16. Dodane przez Lokator., w dniu - 13-08-2025 16:20 1 1
Jesteście przeciw, nie odpowiada system rozliczeń i spółdzielcza forma opłat. Ciągłe posądzanie o nieuczciwość. Trwa to ponad 30 lat, ciągle źle, nie tak, czy to mało czasu żeby pożegnać się ze spółdzielnią i zamieszkać w innej formule. Pojmijcie, że opomiarowanie niedostosowanych budynków z innej epoki to naprawdę duże osiągnięcie techniczne i ekonomiczne. Brak słów.
17. Dodane przez Lokator. oś. kopernik, w dniu - 14-08-2025 17:20 1 0
Do koment.: Lokator. Panie Lokator. My mieliśmy w bloku podzielniki, daliśmy się namówić, że będzie taniej. Ludzie zaczęli oszczędzać, a opłaty były podobne. Aktualnie nie mamy już podzielników, udało się je zlikwidować i każdy z mieszkańców w bloku jest zadowalany. (trochę był biurokracji&). Niestety co roku jesteśmy przez spółdzielnie zmuszani do ponownego montażu podzielników. Mam sąsiadkę która codziennie piecze ciasta, chleb grzejnik w kuchni zakręcony na 2 (na mniej się nie da, ogranicznik), a podzielniki dalej nabijał, mimo iż kuchnia była ogrzewana piekarnikiem elektrycznym.
18. Dodane przez Lokator. kopernik, w dniu - 14-08-2025 17:30 1 1
Kolejna sprawa to grzejników nie da się okręcić na full, gdyż od pewnego czasu ogrzaniem w budynku steruje program: Pogodynka (wszystkie bloki spółdzielni mieszkaniowej) i temperatura wody w grzejnikach jest zależna od pogody (temperatury na zewnątrz). Tak więc jak na dworze jest ciepło (10sto.) to rury w pionach są letnie. W tym okresie starsi ludzie którzy mają problemy z krążeniem krwi dogrzewają się grzejnikami elektrycznymi. A podzielnik radośnie to nabija. 
Tak samo nie wiem po co ogrzewanie jest włączane we Wrześniu? W innych wspólnotach sezon grzewczy zaczyna się dopiero w październiku.
reklama
19. Dodane przez dario, w dniu - 16-08-2025 13:36 2 1
te podzielniki to pozostałosci popisie...
 
Napisz komentarzzasady
  • Redakcja portalu zastrzega sobie możliwość ingerencji lub niedopuszczenie do publikacji wypowiedzi, które nie odnoszą się do tematu artykułu, naruszają normy prawne, obyczajowe lub są niezgodne z zasadami współżycia społecznego.
  • Wypowiedzi zawierające wulgaryzmy nie będą publikowane.
  • Komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. będą usuwane.
  • Zabezpieczono reCAPTCHA i ma zastosowanie Polityka prywatności oraz Warunki korzystania z usług Google.
 
Imię:
Komentarz: 
reklama

Dodaj zdjęcia do artykułu zasady
  • Zdjęcia dodawane przez użytkownika muszą dotyczyć tematu artykułu, należy wpisać także do nich komentarz aby uzasadnić ich publikację.
  • Redakcja portalu zastrzega sobie możliwość ingerencji lub niedopuszczenie do publikacji zdjęć, które nie odnoszą się do tematu artykułu, naruszają normy prawne, obyczajowe lub są niezgodne z zasadami współżycia społecznego.
  • Zdjęcia z komentarzem zawierającym wulgaryzmy nie będą publikowane.
  • Zdjęcia i ich komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. będą usuwane.
 
 

    WIADOMOŚCI
  • najnowsze
  • komentowane
  • << Previous
  • Next >>
  • <Playback
  • Stop
  • Play >
  • 1
  • 2
  • 1 rok temu
  • 5 lat temu
  • 10 lat temu
  • 15 lat temu
  • << Previous
  • Next >>
  • <Playback
  • Stop
  • Play >
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
reklama
reklama
reklama