Szanowny czytelniku, 25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych przechowywanych w plikach cookies. Po rozwinięciu szczegółów znajdziesz pełny zakres informacji na ten temat. Odsyłamy także do Polityki Prywatności.
Rozwiń szczegóły
Zwiń szczegóły
Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze mnie ze stron internetowych lub serwisów oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez RADIO ELKA Sp. z o.o., Agencję Reklamową EL Sp. z o.o. oraz Zaufanych Partnerów.
Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono
Radio Elka Sp. z o.o. z siedzibą w Lesznie przy ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno, wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Poznaniu XXII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000235295
Agencja Reklamowa EL Sp. z o.o. z siedzibą w Lesznie przy ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno, wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Poznaniu XXII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000245793
dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
wykrywanie botów i nadużyć w usługach
pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)
Podstawy prawne przetwarzania danych
marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne - zgoda
świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych
Odbiorcy danych Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym Zaufani Partnerzy, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.
Prawa osoby, której dane dotyczą Przysługują Ci następujące prawa w związku z przetwarzaniem Twoich danych osobowych:
prawo dostępu do Twoich danych, w tym uzyskania kopii danych,
prawo żądania sprostowania danych,
prawo do usunięcia danych (w określonych sytuacjach),
prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych,
prawo do ograniczenia przetwarzania danych.
W zakresie w jakim Twoje dane są przetwarzane na podstawie zgody lub w ramach świadczonej usługi (dane są niezbędne w celu świadczenia usługi) możesz dodatkowo skorzystać z poniższych praw:
prawo do wycofania zgody w zakresie w jakim są przetwarzane na tej podstawie. Wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem.
prawo do przenoszenia danych osobowych, tj. do otrzymania od administratora Twoich danych osobowych, w ustrukturyzowanym, powszechnie używanym formacie nadającym się do odczytu maszynowego.
W celu skorzystania z powyższych praw Radio Elka Sp. z o.o. udostępnia następujący kanały komunikacji:
forma pisemna Radio Elka, ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno
Informacje dodatkowe Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności" - tutaj
Spółka POL-MIEDŹ TRANS z Grupy Kapitałowej KGHM Polska Miedź S.A. zakończyła czterodniowe testy innowacyjnej lokomotywy SM42-6Dn Hydrogen zasilanej wodorem. Próby miały miejsce w rejonie Lubina, Rudnej i Polkowic. Nowoczesna jednostka transportowała piasek, koncentrat oraz rudę miedzi, a celem testów było sprawdzenie parametrów technicznych, efektywności oraz bezpieczeństwa w warunkach przemysłowych.
Dyżurny reporter: 667 70 70 60
- Testujemy tą lokomotywę jako manewrową, co podkreślam - powiedział Adam Najda, p.o. Prezesa Zarządu POL-MIEDŹ TRANS. - W związku z tym, gdyby to miała być lokomotywa szlakowa jeżdżąca między Wrocławiem a Gdynią, czy między Portem Gdańskim, to byłby to kłopot. Natomiast w sytuacji, kiedy to jest lokomotywa manewrowa, która wykonuje dziennie około 50 km dookoła komina - mówiąc kolokwialnie,
to jak już wiemy po tych testach, które trwały tu kilka dni, jedno tankowanie wystarczy, żebyśmy całą tę pracę wykonali i nie ma żadnych ograniczeń w kategorii netto, jakie musimy dźwigać tą lokomotywą - mówił.
Warto dodać, że spółka posiada 65 lokomotyw spalinowych i elektrycznych, z czego 19 to zmodernizowane SM42 typu 6Dg. Ich miesięczna eksploatacja wiąże się z emisją 176 ton CO₂ do atmosfery. - Wodorowe napędy mogą istotnie ograniczyć ten ślad węglowy - mówił prezes Najda.
Kluczową zaletą lokomotywy wodorowej jest brak emisji spalin oraz cicha praca. - Zero emisji, ale też cisza. To jest pojazd elektryczny, który nie wymaga podłączania do prądu, tylko wytwarza sobie prąd na własnym pokładzie - podkreślał Adam Najda. - TSI to są normy, które mówią o tym, jaki jest hałas u maszynisty w kabinie oraz o tym, jaki hałas wydzielają klocki hamulcowe. Czyli krótko mówiąc, dzisiejsze klocki hamulcowe, czy to żeliwne, czy już kompozytowe, są ciągle zbyt głośne i Unia będzie wymagała coraz cichszego taboru kolejowego.
Prezes PESA Bydgoszcz, Krzysztof Zdziarski, podkreślił otwartość KGHM na innowacje. - Chcą we wszystkich swoich działalnościach iść do przodu. Stąd nasz kontakt, stąd ich zainteresowanie i stąd nasza oferta.
Koszt jednej lokomotywy wodorowej szacowany jest na 20-30 milionów złotych. Pojazd zanim dotarł do Zagłębia Miedziowego przeszedł udane testy na rynkach skandynawskich. Cykl testów na Dolnym Śląsku rozpoczęto zaś przejazdem pasażerskim - kilka dni temu w Karpaczu.
Co ciekawe Polska jest piątym producentem wodoru na świecie.
1. Dodane przez Aldi, w dniu - 08-09-2025 17:39 62 A to nie taka sama do Karpacza ostatnio ciągnęła osobówkę?
2. Dodane przez Aldi, w dniu - 08-09-2025 17:41 40 A teraz doczytałem że była w Karpaczu.
3. Dodane przez kolikoli, w dniu - 08-09-2025 18:28 84 Powinno się liczyć emisyjność do atmosfery od minusa, ponieważ zanim ta lokomotywa powstała to nasmrodziło się przy produkcji. Nieważne gdzie ona była wyprodukowana w Skandynawii czy w Chinach te związki zostają w atmosferze i później spadają na Ziemię i może np. na Polskę.
4. Dodane przez st44, w dniu - 08-09-2025 18:55 142 brakuje jeszcze porównania kosztów spalinówki i wodorowej. Koszt transportu sprężonego wodoru i produkcji zielonego lub szarego.
reklama
5. Dodane przez Kalasanty, w dniu - 08-09-2025 22:00 123 A gdzie jest ekonomia jak ten wodór jest taki drogi. A co z tej konfrerencji wynika jak podają tylko czas tankowania 20 minut, ilość tankowań 3. Ale nie ma nic o ekonomi. Przecież to się nie opłaca i nie będzie się opłacać. Ładowarki elektryczne komercyjne przy marketach nie były i nie będą użytkowane. Każdy umie liczyć Samochód spalinowy 6 litrów benzyny na 100 km x 5,48 zł / litr = 32,88 zł za przejazd 100 km Samochód elektryczny 20 kW energii zużytej na 100 km x 3,00 zł/kWh = 60,00 zł za przejazd 100 km Niech każdy sobie odpowie co mu odpowiada. Wszystkie ładowarki komercyjne w miastach są niewykorzystywane i nie będą. Samochody elektryczne nie były i nigdy nie będą ekonomiczne.
6. Dodane przez Piotr, w dniu - 09-09-2025 07:19 68 Koszt naładowania samochodu elektrycznego zależy od miejsca ładowania w domu (szczególnie w taryfie nocnej) jest najtańsze (ok. 0,300,60 zł/kWh), podczas gdy na stacjach publicznych stawki są wyższe (od ok. 1,10 zł/kWh do nawet 3,50 zł/kWh dla szybkich ładowarek DC). Koszt zależy od pojemności baterii pojazdu, taryfy energetycznej oraz typu i mocy stacji ładowania. Będziesz modlić sie za Zielonym Ładem gdy juz wody w kranie nie zobaczysz.
7. Dodane przez DLU, w dniu - 09-09-2025 08:57 96 Do kom.6. Jeśli chodzi o wodę i jej brak, to najpierw dowiedz się ile jest jej zużywanej do produkcji baterii i innej elektroniki. Pod Wrocławiem jak otworzyli fabrykę baterii to musieli ciągnąc całkowicie nowy rurociąg bo by wody zabrakło dla miasta. Nie mówiąc już ile "syfu" idzie do atmosfery, a jeszcze dalej idąc to nawet szkoda myśleć co z utylizacją. Nikt o tych kwestiach nie wspomina bo liczy się tylko efekt końcowy, czyli "zero emisyjność". Nie wiele osób o tym mówi, ale fabryka Tesli pod Berlinem rozważała budowę w Lubinie, jednak zrezygnowali ze względu na braku dostępu do odpowiedniej ilości wody.
Inna kwestia, to mania Europy do "Zielonego Ładu". Wystarczy spojrzeć na mapę Świata. Europa to "pryszcz". Z jednej strony Rosja, Chiny, Indie, z drugiej strony Stany Zjednoczone, nie mówiąc o Ameryce Południowej czy Afryce. Wszyscy "syfią" atmosferę na potęgę i nie ma żadnych realnych możliwości aby Europa swoim działaniem "uratowała" świat i wszyscy to wiedzą.
Zatem po co to robimy? Niech każdy już sobie sam odpowie
8. Dodane przez pozamiatał, w dniu - 09-09-2025 09:38 54 W zielonym ładzie szybciej ci się skończy woda w kranie niż bez niego naiwniaku.
9. Dodane przez Ktoś, w dniu - 09-09-2025 16:25 31 Nie bredźcie głupot, bo coś usłyszeliście a nie wiecie dokładnie co. Wody nie zabraknie, a do produkcji baterii jest potrzebny LIT u nas są zasoby wodne ale małe wartości tego pierwiastka to główny powód rezygnacji i opłacalności. A nie że wody brakuje.
reklama
10. Dodane przez gornik, w dniu - 09-09-2025 19:03 10 jak tam po kwartale? -
11. Dodane przez Do 7, w dniu - 11-09-2025 08:18 11 Piszesz o LG Energy Solution Wrocław Sp. z o.o.? Trochę daleko od zasilania Wrocławia w wodę..... Klimat się zmienia w ciągu 10 lat zaczną szukać winnych takiej sytuacji.! Pewna posłanka partii twierdzi że stare drzewa trzeba wyciąć ponieważ nie produkują Tlenu.... Będą szukać takich (...) jak TY!
Redakcja portalu zastrzega sobie możliwość ingerencji lub niedopuszczenie do publikacji wypowiedzi, które nie odnoszą się do tematu artykułu, naruszają normy prawne, obyczajowe lub są niezgodne z zasadami współżycia społecznego.
Wypowiedzi zawierające wulgaryzmy nie będą publikowane.
Komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. będą usuwane.
Zdjęcia dodawane przez użytkownika muszą dotyczyć tematu artykułu, należy wpisać także do nich komentarz aby uzasadnić ich publikację.
Redakcja portalu zastrzega sobie możliwość ingerencji lub niedopuszczenie do publikacji zdjęć, które nie odnoszą się do tematu artykułu, naruszają normy prawne, obyczajowe lub są niezgodne z zasadami współżycia społecznego.
Zdjęcia z komentarzem zawierającym wulgaryzmy nie będą publikowane.
Zdjęcia i ich komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. będą usuwane.