Szanowny czytelniku, 25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych przechowywanych w plikach cookies. Po rozwinięciu szczegółów znajdziesz pełny zakres informacji na ten temat. Odsyłamy także do Polityki Prywatności.
Rozwiń szczegóły
Zwiń szczegóły
Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze mnie ze stron internetowych lub serwisów oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez RADIO ELKA Sp. z o.o., Agencję Reklamową EL Sp. z o.o. oraz Zaufanych Partnerów.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono
  • Radio Elka Sp. z o.o. z siedzibą w Lesznie przy ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno, wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Poznaniu XXII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000235295
  • Agencja Reklamowa EL Sp. z o.o. z siedzibą w Lesznie przy ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno, wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Poznaniu XXII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000245793
  • Zaufani Partnerzy - lista tutaj

Cele przetwarzania danych
  • marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
  • świadczenie usług drogą elektroniczną
  • dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
  • wykrywanie botów i nadużyć w usługach
  • pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)

Podstawy prawne przetwarzania danych
  • marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne - zgoda
  • świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
  • pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych

Odbiorcy danych
Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym Zaufani Partnerzy, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą
Przysługują Ci następujące prawa w związku z przetwarzaniem Twoich danych osobowych:
  • prawo dostępu do Twoich danych, w tym uzyskania kopii danych,
  • prawo żądania sprostowania danych,
  • prawo do usunięcia danych (w określonych sytuacjach),
  • prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych,
  • prawo do ograniczenia przetwarzania danych.
W zakresie w jakim Twoje dane są przetwarzane na podstawie zgody lub w ramach świadczonej usługi (dane są niezbędne w celu świadczenia usługi) możesz dodatkowo skorzystać z poniższych praw:
  • prawo do wycofania zgody w zakresie w jakim są przetwarzane na tej podstawie. Wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem.
  • prawo do przenoszenia danych osobowych, tj. do otrzymania od administratora Twoich danych osobowych, w ustrukturyzowanym, powszechnie używanym formacie nadającym się do odczytu maszynowego.
W celu skorzystania z powyższych praw Radio Elka Sp. z o.o. udostępnia następujący kanały komunikacji:
  • forma pisemna
    Radio Elka, ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno

Informacje dodatkowe
Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności" - tutaj
Później
ZGADZAM SIĘ
 
Wiadomości
Sport
Nie przegap
Nowe Galerie Foto
Ładowanie galerii zdjęć...
więcej...
8
Września 2025
Poniedziałek
Imieniny obchodzą:
Adrian, Adrianna,
Klementyna, Maria,
Radosław
DZIEŃ
MARZYCIELA
Do końca roku 114 dni.
Start arrow KGHM arrow Wodorowa rewolucja na torach

POL-MIEDŹ TRANS testuje innowacyjną lokomotywę

Wodorowa rewolucja na torach

08.09.2025. Radio Elka, Iwona Mierzwiak

(fot. Iwona Mierzwiak)
Spółka POL-MIEDŹ TRANS z Grupy Kapitałowej KGHM Polska Miedź S.A. zakończyła czterodniowe testy innowacyjnej lokomotywy SM42-6Dn Hydrogen zasilanej wodorem. Próby miały miejsce w rejonie Lubina, Rudnej i Polkowic. Nowoczesna jednostka transportowała piasek, koncentrat oraz rudę miedzi, a celem testów było sprawdzenie parametrów technicznych, efektywności oraz bezpieczeństwa w warunkach przemysłowych.
Dyżurny reporter: 667 70 70 60
- Testujemy tą lokomotywę jako manewrową, co podkreślam - powiedział Adam Najda, p.o. Prezesa Zarządu POL-MIEDŹ TRANS. - W związku z tym, gdyby to miała być lokomotywa szlakowa jeżdżąca między Wrocławiem a Gdynią, czy między Portem Gdańskim, to byłby to kłopot. Natomiast w sytuacji, kiedy to jest lokomotywa manewrowa, która wykonuje dziennie około 50 km dookoła komina - mówiąc kolokwialnie,
to jak już wiemy po tych testach, które trwały tu kilka dni, jedno tankowanie wystarczy, żebyśmy całą tę pracę wykonali i nie ma żadnych ograniczeń w kategorii netto, jakie musimy dźwigać tą lokomotywą
- mówił.

Warto dodać, że spółka posiada 65 lokomotyw spalinowych i elektrycznych, z czego 19 to zmodernizowane SM42 typu 6Dg. Ich miesięczna eksploatacja wiąże się z emisją 176 ton CO₂ do atmosfery. - Wodorowe napędy mogą istotnie ograniczyć ten ślad węglowy - mówił prezes Najda.

Kluczową zaletą lokomotywy wodorowej jest brak emisji spalin oraz cicha praca. - Zero emisji, ale też cisza. To jest pojazd elektryczny, który nie wymaga podłączania do prądu, tylko wytwarza sobie prąd na własnym pokładzie - podkreślał Adam Najda. - TSI to są normy, które mówią o tym, jaki jest hałas u maszynisty w kabinie oraz o tym, jaki hałas wydzielają klocki hamulcowe. Czyli krótko mówiąc, dzisiejsze klocki hamulcowe, czy to żeliwne, czy już kompozytowe, są ciągle zbyt głośne i Unia będzie wymagała coraz cichszego taboru kolejowego.

Prezes PESA Bydgoszcz, Krzysztof Zdziarski, podkreślił otwartość KGHM na innowacje. - Chcą we wszystkich swoich działalnościach iść do przodu. Stąd nasz kontakt, stąd ich zainteresowanie i stąd nasza oferta.

Koszt jednej lokomotywy wodorowej szacowany jest na 20-30 milionów złotych. Pojazd zanim dotarł do Zagłębia Miedziowego przeszedł udane testy na rynkach skandynawskich. Cykl testów na Dolnym Śląsku rozpoczęto zaś przejazdem pasażerskim - kilka dni temu w Karpaczu.

Co ciekawe Polska jest piątym producentem wodoru na świecie.

 
Komentarze (4)
1. Dodane przez Aldi, w dniu - 08-09-2025 17:39 3 0
A to nie taka sama do Karpacza ostatnio ciągnęła osobówkę?
2. Dodane przez Aldi, w dniu - 08-09-2025 17:41 1 0
A teraz doczytałem że była w Karpaczu.
3. Dodane przez kolikoli, w dniu - 08-09-2025 18:28 2 1
Powinno się liczyć emisyjność do atmosfery od minusa, ponieważ zanim ta lokomotywa powstała to nasmrodziło się przy produkcji. Nieważne gdzie ona była wyprodukowana w Skandynawii czy w Chinach te związki zostają w atmosferze i później spadają na Ziemię i może np. na Polskę.
reklama
4. Dodane przez st44, w dniu - 08-09-2025 18:55 4 0
brakuje jeszcze porównania kosztów spalinówki i wodorowej. Koszt transportu sprężonego wodoru i produkcji zielonego lub szarego.
 
Napisz komentarzzasady
  • Redakcja portalu zastrzega sobie możliwość ingerencji lub niedopuszczenie do publikacji wypowiedzi, które nie odnoszą się do tematu artykułu, naruszają normy prawne, obyczajowe lub są niezgodne z zasadami współżycia społecznego.
  • Wypowiedzi zawierające wulgaryzmy nie będą publikowane.
  • Komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. będą usuwane.
  • Zabezpieczono reCAPTCHA i ma zastosowanie Polityka prywatności oraz Warunki korzystania z usług Google.
 
Imię:
Komentarz: 
reklama

Dodaj zdjęcia do artykułu zasady
  • Zdjęcia dodawane przez użytkownika muszą dotyczyć tematu artykułu, należy wpisać także do nich komentarz aby uzasadnić ich publikację.
  • Redakcja portalu zastrzega sobie możliwość ingerencji lub niedopuszczenie do publikacji zdjęć, które nie odnoszą się do tematu artykułu, naruszają normy prawne, obyczajowe lub są niezgodne z zasadami współżycia społecznego.
  • Zdjęcia z komentarzem zawierającym wulgaryzmy nie będą publikowane.
  • Zdjęcia i ich komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. będą usuwane.
 
 

    WIADOMOŚCI
  • najnowsze
  • komentowane
  • << Previous
  • Next >>
  • <Playback
  • Stop
  • Play >
  • 1
  • 2
  • 1 rok temu
  • 5 lat temu
  • 10 lat temu
  • 15 lat temu
  • << Previous
  • Next >>
  • <Playback
  • Stop
  • Play >
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
reklama
reklama
reklama