Szanowny czytelniku, 25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych przechowywanych w plikach cookies. Po rozwinięciu szczegółów znajdziesz pełny zakres informacji na ten temat. Odsyłamy także do Polityki Prywatności.
Rozwiń szczegóły
Zwiń szczegóły
Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze mnie ze stron internetowych lub serwisów oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez RADIO ELKA Sp. z o.o., Agencję Reklamową EL Sp. z o.o. oraz Zaufanych Partnerów.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono
  • Radio Elka Sp. z o.o. z siedzibą w Lesznie przy ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno, wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Poznaniu XXII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000235295
  • Agencja Reklamowa EL Sp. z o.o. z siedzibą w Lesznie przy ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno, wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Poznaniu XXII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000245793
  • Zaufani Partnerzy - lista tutaj

Cele przetwarzania danych
  • marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
  • świadczenie usług drogą elektroniczną
  • dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
  • wykrywanie botów i nadużyć w usługach
  • pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)

Podstawy prawne przetwarzania danych
  • marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne - zgoda
  • świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
  • pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych

Odbiorcy danych
Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym Zaufani Partnerzy, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą
Przysługują Ci następujące prawa w związku z przetwarzaniem Twoich danych osobowych:
  • prawo dostępu do Twoich danych, w tym uzyskania kopii danych,
  • prawo żądania sprostowania danych,
  • prawo do usunięcia danych (w określonych sytuacjach),
  • prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych,
  • prawo do ograniczenia przetwarzania danych.
W zakresie w jakim Twoje dane są przetwarzane na podstawie zgody lub w ramach świadczonej usługi (dane są niezbędne w celu świadczenia usługi) możesz dodatkowo skorzystać z poniższych praw:
  • prawo do wycofania zgody w zakresie w jakim są przetwarzane na tej podstawie. Wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem.
  • prawo do przenoszenia danych osobowych, tj. do otrzymania od administratora Twoich danych osobowych, w ustrukturyzowanym, powszechnie używanym formacie nadającym się do odczytu maszynowego.
W celu skorzystania z powyższych praw Radio Elka Sp. z o.o. udostępnia następujący kanały komunikacji:
  • forma pisemna
    Radio Elka, ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno

Informacje dodatkowe
Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności" - tutaj
Później
ZGADZAM SIĘ
 
Wiadomości
Sport
Nie przegap
Nowe Galerie Foto
Ładowanie galerii zdjęć...
więcej...
9
Stycznia 2026
Piątek
Imieniny obchodzą:
Antoni, Julian,
Julianna, Marcelina
Do końca roku 356 dni.
Start arrow Głogów arrow Wulgaryzmy i strzały w okna urzędu. Wójt Pęcławia: To już przestaje być zabawne

Emocje po decyzji radnych w sprawie wiatraków

Wulgaryzmy i strzały w okna urzędu. Wójt Pęcławia: To już przestaje być zabawne

18.09.2025. Radio Elka, Bartosz Maluśki

Po decyzji radnych gminy Pęcław o odrzuceniu wniosku o przeprowadzenie referendum w sprawie budowy turbin wiatrowych doszło do serii aktów wandalizmu wymierzonych w wójt Dorotę Jewniewicz i pracowników urzędu. Najpierw pojawiły się wulgarne napisy, a teraz ktoś strzelał w okna magistratu.
Dyżurny reporter: 667 70 70 60
Sprawa budowy turbin wiatrowych na terenie gminy od początku budzi emocje. Najbardziej sprzeciwia się jej komitet „Bezpieczna Gmina Pęcław”. Głos w sprawie zabrała także europosłanka Anna Zalewska, która podczas spotkania w Głogowie stwierdziła, że inwestorzy nie dotrzymują zobowiązań, a pozwolenia
na budowę są odsprzedawane.

W ubiegłym tygodniu odbyła się sesja rady gminy, podczas której radni rozpatrywali wniosek komitetu o przeprowadzenie referendum. - Po raz kolejny informuję, że wszelkie procedury dotyczące uchwalenia planu miejscowego są ściśle określone w ustawie, a my jako gmina musimy przestrzegać prawa. Do chwili obecnej nie wpłynęły żadne zastrzeżenia organów wyższej instancji co do działań gminy - mówiła podczas sesji wójt Dorota Jewniewicz.

Referendum nie dojdzie do skutku - 9 radnych głosowało „za” odrzuceniem wniosku, jeden radny był „przeciw”, a dwóch wstrzymało się od głosu. Sama budowa turbin nie jest jeszcze przesądzona - procedura planistyczna wciąż trwa.

Po sesji na terenie gminy pojawiły się wulgarne napisy, wymierzone w wójt i pracowników urzędu. - Nikogo za rękę nie złapałam, ale mogę podejrzewać, że to osoby powiązane z tym sporem. To już przestaje być zabawne, bo trzeba oglądać się za siebie - powiedziała Radiu Elka Dorota Jewniewicz.

Dzisiaj doszło do kolejnego incydentu. Pracownicy firmy remontującej urząd zauważyli, że w nowych oknach jest dziura po strzale. Wójt podejrzewa, że za ten akt wandalizmu odpowiadają te same osoby, które wcześniej namalowały obraźliwe hasła.
 
Komentarze (63)
1. Dodane przez Demokracja, w dniu - 18-09-2025 13:19 45 22
Najlepsze jest to że demokraci blokują referendum święte w demokracji czyli bezpośrednie wypowiedzenie się obywateli na dany temat . I są zszokowani gdy ludzie na nich plują i puszczają im nerwy, nie pochwalam chamstwa ale to mamy demokrację czy nie?
2. Dodane przez będzie dobrze, w dniu - 18-09-2025 13:50 37 42
Co tam, dopłacimy do węgla ile trzeba, to może do stolicy palić opon nie przyjadą. Wiatraków nie będzie, ale jak pisowcy władzę wezmą to przecież nikt na ceny prądu żalił się nie będzie. Ciepło i jasność bijąca od klerykalno-prawicowych oszołomów obniży rachunki nam i dzieciom naszym. Amen.
3. Dodane przez daro, w dniu - 18-09-2025 14:05 51 20
Do 2 ty myślisz że jak ci wiatraków nastawiają to ci prąd obniżą weź się puknij.
4. Dodane przez 1. 2., w dniu - 18-09-2025 14:08 31 15
1. Święte słowa, to dla kogo jest ta władza, dla ludu, czy dla radnych? 2, będzie dobrze. Uśmiechasz się pisząc głupoty? Nie byłbyś sobą PO(...), czy komuszku, gdybyś kleru w to nie wtrącił. Jeszcze jedno, nie pisz Amen! Napisz Chwała Tuskowi, albo PZPR-owi.
5. Dodane przez Do 2, w dniu - 18-09-2025 14:11 35 24
Klerykalno-prawicowe oszołomy? Czy to nie jest język nienawiści? Kto tu ten język uprawia jak nie platformers! Kto wobec tego stworzył i sieje tą mowę nienawiści? Proszę, tacy jak Ty - właśnie POlityczni uśmiechnięci, rzekomo tylko reagujący na prawą stronę! Będzie dobrze wtedy, gdy zaprzestaniesz siać nienawiść. Zrozum to człowieku!
6. Dodane przez czytelnik, w dniu - 18-09-2025 14:21 13 11
Jestem zdania by teraz zebrać materiał dowodowy i wyciągnąć surowe konsekwencje karne , zapewne byłyby to: art.160 kk i art.288 kk. wiec kara byłaby bezwzględna.
7. Dodane przez Do kom1, w dniu - 18-09-2025 14:21 26 22
Bo władza wie co dla Nas najlepsze ! Wiatraki ,zielone łady, imigranci ,LGBT , Mercosur , a wisienką na torcie ma być dla Nas włączenie Narodu Polskiego do nie naszej wojny . Do tego dążą szaleńcy z Koalicji rządzącej ,PiSu ,kondedarcji i jak widać teraz i Prezydent dąży do wojny z Rosją! Wariaci z wiejskiej!
8. Dodane przez hahaha, w dniu - 18-09-2025 14:25 30 10
Jesteśmy potrzebni tylko w dniu wyborów... później wybrańcy narodu wiedzą lepiej. Kukiz ma rację, tu trzeba wprowadzić referenda w tym kraju obligatoryjne!
9. Dodane przez Uchwała rady gminy, w dniu - 18-09-2025 14:37 8 15
Do Wójta Gminy Pęcław w dniu 14 sierpnia 2025 r. wpłynął wniosek inicjatora Komitetu Społecznego 
Bezpieczna Gmina Pęcław o przeprowadzenie referendum lokalnego w sprawie budowy farmy 
wiatrowej na terenie gminy. Wniosek został przekazany Komisji Doraźnej w dniu 21 sierpnia 2025 r. 
Komisja na pierwszym posiedzeniu zajęła się wnioskiem i zwróciła się o opinię Radcy Prawnego. W dniu 
1 września 2025 r. Komisja dokonała weryfikacji podpisów złożonych pod wnioskiem oraz zapoznała się 
z opinią prawną. 
Komisja stwierdziła, że proponowany przedmiot referendum nie spełnia wymogów przewidzianych 
w ustawie z dnia 15 września 2000 r. o referendum lokalnym (Dz.U. z 2025 r. poz. 472). zgodnie 
z art. 2 ustawy referendum lokalne może być przeprowadzane jedynie w sprawach mieszczących się 
w zakresie zadań i kompetencji gminy. 
Tymczasem ustalenie przeznaczenia terenów pod inwestycje w zakresie energetyki wiatrowej należy do 
kompetencji rady gminy, która działa w tym zakresie na podstawie ustawy z dnia 27 marca 2003 r. 
o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. z 2024 r. poz. 1130), poprzez uchwalanie 
miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego. 
Przedmiot proponowanego referendum dotyczy więc rozstrzygania w drodze powszechnego głosowania 
kwestii planistycznych, co pozostaje sprzeczne z obowiązującym prawem. Referendum nie może 
zastępować procedury planistycznej, w tym przewidzianych w ustawie konsultacji społecznych. 
Ponadto, jak wskazuje utrwalone orzecznictwo sądów administracyjnych, w szczególności wyrok 
Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 16 kwietnia 2024 r., sygn. akt III OSK 2509/2023, referendum 
lokalne nie może zastąpić aktu prawa miejscowego, jakim jest miejscowy plan zagospodarowania 
przestrzennego. NSA wskazał, że zgodnie z art. 65 ustawy o referendum lokalnym, w przypadku 
rozstrzygającego wyniku referendum właściwy organ samorządu jest zobowiązany do jego realizacji. 
Jednakże rozstrzygnięcie referendalne nie może zastąpić uchwały rady gminy, która jest wynikiem 
wieloetapowej procedury planistycznej, mającej na celu ochronę praw właścicieli nieruchomości i innych 
podmiotów. 
Wobec powyższego Rada Gminy Pęcław uznaje, że wniosek Komitetu Społecznego Bezpieczna Gmina 
Pęcław o przeprowadzenie referendum lokalnego w sprawie budowy farmy wiatrowej jest niezgodny 
z przepisami prawa i podlega odrzuceniu.
10. Dodane przez Jan, w dniu - 18-09-2025 14:47 33 21
Wiatraki nie obniżą cen prądu. Gdyby nie opłaty w ramach ETS cena prądu z węgla byłaby 50% niższa. Jaka jest cena stali, betonu, transportu, budowy wiatraka. Jaka degradacja środowiska oraz wpływ na zwierzęta i ludzi. Wiatraki zabijają ptaki . Wiatraki to betonowo-stalowe szaleństwo lewactwa unii europejskiej.
11. Dodane przez Emeryt, w dniu - 18-09-2025 14:50 26 16
Lepszy komin w podwórzu niż wiatrak pod lasem.
12. Dodane przez Głogowianin, w dniu - 18-09-2025 15:00 19 16
do 10 Jan, wiatraki czasami zabijają ptaki, ale kominy elektrowni węglowych, wydobycie węgla, też niszczy środowisko i pośrednio wpływa na nasze zdrowie. To nie jest argument przeciwko stawianiu wiatraków.
reklama
13. Dodane przez do 11, w dniu - 18-09-2025 15:50 12 11
To zależy m.in. od tego, z której strony wiatr będzie wiał, czy w ogóle i stale będzie wiał. Ile trzeba będzie płacić za budowę wiatraka i po latach, za składowanie na wysypiskach i utylizację jego kompozytowych łopat.
14. Dodane przez Rozsądny, w dniu - 18-09-2025 16:10 13 8
Czy różnią sie te akty wandalizmu od tych "***** ***" ktore sie nadal pojawiają? 
 
Redakcja wyjasni?
15. Dodane przez Rozsądny, w dniu - 18-09-2025 16:12 22 3
Strzały z wiatrówki to przegięcie i zasługują na potępienie.
16. Dodane przez do 11, w dniu - 18-09-2025 16:44 14 11
Emeryt zadbaj lepiej o swój KO-min o z tego co wypisujesz ewidentnie widać że jest dość zaczadzony...
17. Dodane przez Xxx, w dniu - 18-09-2025 17:10 9 0
Nepalczycy mają ciekawą formę dialogu z władzą....
18. Dodane przez Jan, w dniu - 18-09-2025 17:23 21 8
A stal do budowy wiatraków powstaje w hutach czyli potrzebny jest węgiel. Fundamenty wiatraków wykonane ze zbrojonego betonu, czyli potrzebny cement gdzie do produkcji też potrzebny jest min. węgiel. Gdzie tu ekologia?
19. Dodane przez Do Jana, w dniu - 18-09-2025 18:38 15 11
Ten Jan to powinien się urodzić wtedy co Kopernik , to kwestionował by ,że Ziemia jest okrągła , tłumaczył by Kopernikowi ,że woda z morza się wyleje , jak się będzie kręcić wokół własnej osi , albo po co Słońce świeci w Dzień skoro jest widno .Ogólnie Gmina Pęcław w. 80% głosowała za pisem, i czyli wyjściem z UE . Powinni po ciemku w domach siedzieć . Światło tylko dla tych co myśleli inaczej .
20. Dodane przez Do16, w dniu - 18-09-2025 18:47 5 8
Zaczadzony to masz mózg.
21. Dodane przez Mieszkanka do 19, w dniu - 18-09-2025 21:16 18 13
Jak można pisać takie bzdury, że 80% mieszkańców głosowało za PiS-em, to głosowali za wyjściem z UE. Przestań już oglądać ten TVN, bo widzisz co on robi z Twoim mózgiem? Doprowadził do tego, że zlasował Ci się całkiem! Nie myśl, że będziesz siedział przy świetle!
22. Dodane przez do 21, w dniu - 18-09-2025 22:29 8 13
Nie odwracaj kota ogonem niczym Mentzen czy Kaczyński.  
Głosowanie na listę PiS oznacza tylko, że prawdziwą jest teza, że tam gdzie bieda i ciemnota tam zwolennicy PiS. Może jest to i uogólnienie, ale jak można głosować na PiS czy Konfederację i jednocześnie twierdzić, że jest się za dalszym członkostwem w UE.  
Popatrz na tego cudaka spod nru 18. Słyszałeś o piecach elektrycznych, wiesz co to takiego paliwa alternatywne? Niekoniecznie potrzebny do produkcji cementu jest węgiel. Inaczej, czy do budowy elektrowni opalanej węglem nie jest potrzebny cement i stal?  
Jancio, wodnik chyba, napisał że wiatraki zabijają ptaki. No tak, ile tych ptaków zabijają? Chyba nie więcej niż dymy i gazy z elektrowni opalanych węglem bo o innych wadach takich elektrowni to już Jancio zapomina. Jancio, z ciebie taki sam mędrzec jak ci co to ubierają czapeczki z aluminiowej folii.
23. Dodane przez Jeszcze jedno, w dniu - 18-09-2025 22:32 16 6
Już samo przyjmowanie Zalewskiej świadczy o jej zwolennikach. To ta sama co to korzystała, to taki język prawniczy mający zastąpić okradała, z kontenerów PCK. Lumpenproletariat pęcławski zawsze będzie ciemny.
24. Dodane przez moja racja najmojsza, w dniu - 18-09-2025 22:42 9 0
Ciekawe czasy idą, mam wrażenie że nikogo tu z komentujących te strzały nie przeraziły.
25. Dodane przez ANNA, w dniu - 18-09-2025 22:55 19 2
Haniebne zachowania takie jak te w Pęcławiu, gdzie atakowana jest demokratycznie wybrana osoba, podważają same podstawy życia publicznego. Tolerowanie agresji wobec samorządowców i innych funkcjonariuszy publicznych prowadzi do zniechęcenia i wycofywania się wartościowych osób z życia politycznego. W dłuższej perspektywie, może to prowadzić do erozji demokratycznych procesów i zwiększenia polaryzacji w społeczeństwie.Stanowczo potępiam takie zachowania. przemoc to oznaka słabości, chamstwa buractwa i i prostactwa! Ostatecznie, to odpowiedzialność każdego myślącego człowieka zaangażowanego w debatę publiczną, aby dążyć do rozwiązania problemów w sposób cywilizowany i zgodny z prawem, bez uciekania się do przemocy.Pozdrawiam Panią WÓJT I proszę nie pozwolić hołocie wchodzić sobie na głowę- jest mnóstwo dobrych ludzi w gminie dla których warto poświęcać swój czas.
26. Dodane przez Zenek, w dniu - 18-09-2025 23:01 18 15
Pisowska propaganda i bezczelne oszustwa robią nieświadomym ludziom dużo złego. Podsycają w nich różne lęki i absurdalne obawy, nie wierzą w opinie naukowców i specjalistów. Wolą zabobony i słuchają plotek. W takim kraju trudno coś sensownego stworzyć gdy polityczni wodzowie [często przy pomocy kleru ] negują w czambuł nowatorskie rozwiązania.
27. Dodane przez Odp., w dniu - 19-09-2025 03:45 8 4
Policja, Prokuratura, Sąd, śledztwo, aresztowanie, cela, kodeks karny , to są hasła , które w tym przypadku mogły by , lub mogą, znaleźć zastosowanie& SPRAWCĘ czynu powinni złapać i dowalić maksymalny wymiar kary.
28. Dodane przez Do18, w dniu - 19-09-2025 05:50 5 0
Huty już dawno nie używają węgla, jest coś takiego bardziej ekologicznego jak "GAZ", nawet HMG nie używa już węgla ostatnio używali jak działały jeszcze piece szybowe, ale je już wygasili.
29. Dodane przez On, w dniu - 19-09-2025 06:40 12 9
Pani Wójt....władza należy do suwerena czyli do narodu!Jeżeli mieszkańcy nie chcą wiatraków to nie wolno im ich stawiać!A jeżeli pani pomimo ich sprzeciwu nadal dąży do ich postawienia to proszę się nie dziwić ze odzew jest taki jaki jest...........
30. Dodane przez Marq, w dniu - 19-09-2025 07:00 8 2
Czy samo bycie przeciwnikiem wiatraków już kwalifikuje do hołoty?
31. Dodane przez 26 ., w dniu - 19-09-2025 07:38 10 6
Mówisz o nowatorskich kłamstwach Tuska, faktycznie wielu jak do tej POry ich nie znało.
32. Dodane przez Nietrza, w dniu - 19-09-2025 08:03 3 16
Nie chcą prądu za darmo, ciemnota:)
reklama
33. Dodane przez TeDe, w dniu - 19-09-2025 08:23 9 8
Przyjechała średnio rozgarnięta (...) z Warszawy, nagadała ludziom co chciała a ci jej uwierzyli i teraz bunt. Aż dziw, że ktoś z odrobiną rozumu bierze sobie takie osoby za autorytety i ich słucha.
34. Dodane przez Do 8, w dniu - 19-09-2025 08:50 3 6
Powoływanie się na Kukiza to trochę odklejenie. Facet siedzi kilkanaście lat w polityce, pewnie już sobie uregulował budżet a z haseł z którymi przyszedł, no cóż ;) Wielki niszczyciel układów, zmiany systemu i przekazania państwa obywatelom z rąk partyjnych klanów i finalnie wszedł do jednej z największych partii, którą miał oderwać od władzy...
35. Dodane przez lila, w dniu - 19-09-2025 09:53 8 7
Wiatraki oraz inne alternatywne źródła energii to nie tylko przyszła oszczędność pieniędzy ale też czystość powietrza, a ponad wszystko bezpieczeństwo energetyczne Polski. W takich czasach żyjemy, że w wypadku ataków terrorystycznych lub wojny to zagłada elektrowni węglowej, czy też innej konwencjonalnej jest bardzo łatwa. Jedna bombka i pozamiatane. Prądu nima, gospodarka stoi. Produkcja broni stoi.Transport i komunikacja stoi. Służba zdrowia stoi. Wiatraki oraz inne małe obiekty energetyczne poprzez swoje rozproszenie są o wiele bardziej bezpieczne. Tysiące wiatraków, paneli, pomp itp zapewni nam po prostu prąd wtedy gdy wielkie molochy zostaną uszkodzone. Nikt przecież nie głosi tezy aby pozamykać wszystkie inne elektrownie. Jednak nacisk jest na dobry mix energetyczny, ze znaczącym udziałem energii pochodzenia ze źródeł odnawialnych. A pieniądze, które płacimy za prąd to rzecz naprawdę mało istotna.
36. Dodane przez Do 18, w dniu - 19-09-2025 10:29 4 0
Się wypowiadasz a o produkcji nie masz pojęcia węgiel w hutach buhaha
37. Dodane przez Benek, w dniu - 19-09-2025 10:35 5 2
"Bunt jest językiem niewysłuchanych" Martin Luther King
38. Dodane przez 32., w dniu - 19-09-2025 10:46 11 4
Za darmo? Całkiem za darmo, to jedynie możesz w niunia dostać. Wiesz ile kosztuje wiatrak, jego montaż, a ile UTYLIZACJA takiego wiatraka?
39. Dodane przez Do38, w dniu - 19-09-2025 13:54 4 2
A ile kosztuje leczenie chorób płuc?
40. Dodane przez Re 38, w dniu - 19-09-2025 14:19 5 5
A wiesz ile kosztowało zburzenie ,,Elektrowni w Ostrołęce przez PiS ? a ile przekop kawełek rowu dla kajaków w Elblągu ? a Skoki ? to miliardy a ile z tego zapier&..i . .Jak nie wiesz to spytaj wuca i jego opiekunów . Tylko oni nigdy prawdy nie mówią .
41. Dodane przez Do 35, w dniu - 19-09-2025 17:23 4 4
(...)te twoje wiatraki i panele to bombki będą omijać łukiem? Buehehe
42. Dodane przez do 29, w dniu - 19-09-2025 18:01 4 2
Czy to właśnie nie wyborcy wybrali wójt by ich reprezentowała. Założę się, że protestują ci co nie zaproponowano im dzierżawy pod wiatraki. 
 
do 33 
Jeżeli piszesz o Zalewskiej to pisz, że jest z kontenerów PCK. 
 
do 36 
Wiedza tych wrogów OZE oparta jest na niewiedzy, ciemnocie i najzwyczajniej w świecie głupocie. Kilka przykładów: 
- wiatraki robią cień 
- infradźwięki powodują, że kury znoszą kwadratowe jaja albo przestają nieść je całkowicie 
- prąd z OZE jest gorszej jakości i np. pralka źle pierze  
- wiatraki muszą być utylizowane co jest niemożliwe  
- wiatraki postawione na betonie zanieczyszczają glebę 
 
do 38 
Ile kosztuje wybudowanie bloku energetycznego by wyprodukował 860 MW? Jeden wiatrak to ok. 6 MW. Montaż, transport, przyłączenie i konserwacja jednej turbiny wiatrowej o takiej mocy to koszt ok. 3 mln. Czyli 130 turbin to niecałe 390 mln przy farmie wiatrowej z 20 turbinami.  
Dla porównania, koszt budowy takiego bloku energetycznego z wykupem ziemi pod niego to koszt 4,5 mln za jeden megawat. Umiesz liczyć? 4,5 mln razy 860 to tylko 3870 mln.  
Porównaj - wiatraki 400 mln i węglowa 3 miliardy 870 mln.
43. Dodane przez Obserwator, w dniu - 19-09-2025 18:57 4 0
Tyle szumu o te wiatraki, a o jeziora fotowoltaiki nikt się nie martwi.... Przecież to będzie jeszcze trudniejsze do zutylizowania niż taki wiatrak. Poza tym jakoś innych inwestorów w gminie nie widać... To może chociaż niech będzie z tego realna kasa zarówno dla właścicieli pól, jak i dla gminy. (Ale podejrzewam, że tu chodzi właśnie o pieniądze po prostu do jednej radnej inwestor nie przyszedł z propozycją i ona nic nie zarobi).
44. Dodane przez Do 2, w dniu - 19-09-2025 19:01 9 4
Znajdź w okolicy taki wiatraczek i postój sobie z 10 godzin wsłuchując się w rytm obracających się skrzydeł wiatraków. 
Jak zacznie boleć cię głowa,w uszach pojawi się szum,to zrozumiesz,dlaczego Niemcy pozbywają się wiatraków,a stawiają na węgiel. 
No cóż,tak łatwo jest ogłupić osoby wierzące w religię ekologia.
45. Dodane przez dociekliwy, w dniu - 19-09-2025 20:22 8 4
Właściciele gruntów na których postawione zostaną wiatraki, muszą mieć świadomość , że po zakończeniu eksploatacji takiego wiatraka mogą być zmuszenie do likwidacji go na własny koszt- np. gdy firma , która go postawiła zostanie zlikwidowana/ w internecie podają koszt utylizacji w granicach 1 mln PLN
46. Dodane przez Zyziok, w dniu - 19-09-2025 20:35 7 5
wiatraki mają skrzydlł z plastyku, pod wpływem warunków atmosferycznych / słonce, wiatr/ temperatura itp. / uwalniane są z tych skrzydeł tzw mikroplastki, które, zanieczyszczają środowisko i które okoliczni mieszkańcy będą wdychać. A infradzwięki, czyli częstotliwości niskie, których człowiek nie słyszy, negatywnie wpływają na zdrowie i samopoczucie. 
I taka ciekawostka, gdy dobrze wieje i świeci słońce nasza energetyka ma nadwyżki i z takich farm nie odbiera energii, ale za to płaci wywtórcą tej nieodebranej energię
47. Dodane przez do 44, w dniu - 19-09-2025 21:27 1 7
Czy ty stałeś pod takim wiatrakiem? Wątpię skoro wypisujesz takie głupoty.  
Co tak cię ogłupiło. Zresztą, nawet gdyby uszy cię bolały of d tego szumu to czy ktoś komuś postawił taki wiatrak nad chałupą? Czy chłop stoi na polu pod wiatrakiem 10 godzin? Czy słyszy ten szum, o ile on jest, to czy nie zagłuszy go i tak jak nie warkot traktora to muzyka z radia w ciągniku czy kombajnie. 
 
Zyziok, napisałeś dwa komentarze i obydwa są tak głupie, że tylko AI mogło ci dydktować. Od kiedy to buduje się śmigła wiatraków z ludzi? Gdzie ty widziałeś takie cudo? Między plastykiem a plastikiem jest taka różnica jak między osłem a Einsteinem (...) 
Zyziok, nosisz ubrania w których nawet 80% to plastik. Plastik a nie plastyk. 
Taka jest ta twoja wiedza (...)
48. Dodane przez Bęcławianin, w dniu - 20-09-2025 01:12 3 2
Bęcławianie nie wyszli jeszcze ze średniowiecza,aż dziw bierze że maszty gsm nie zamieniły ich w strzygi,albo wampiry.Właściciele czajników elektrycznych, anten satelitarnych albo stacji pogodowych wkrótce staną przed obliczem Bęcławskiej Inkwizycji gdzie będą poddani w kanale Czarnej próbie wody, natomiast korzystający ze szczoteczek do zębów i fryzjerów pójdą na stos bez sądu.
49. Dodane przez Re do Anty, w dniu - 20-09-2025 06:58 3 6
Anty wiatrakowi to taka niedouczona wioskowa propagandowa tuba , naoglądają się tej Ruspubliki , kłamców oderwanych od koryta , nierobów , i tak powstaje fałszywa narracja !Dezinformacja , wioskowa plotkara to nawet zaciemnienie Księżyca uzna to za Cud i zacznie to nazywać przestrogą rydzykową .
50. Dodane przez Do 47, w dniu - 20-09-2025 07:18 4 2
Ile wiatraków stoi niedaleko twojego domu?
51. Dodane przez elektron, w dniu - 20-09-2025 08:00 2 0
Do 35. Lila ty chyba jednak nie masz zielonego pojęcia jak to działa. Wszystkich kłócących się nie rozumiem. Najważniejsza jest proporcja różnych źródeł prądu. Odnawialna energia jest dobra, ale nie może stanowić więcej niż 20 % miksu energetycznego, bo nie ma żadnej bezwładności i jest mniej stabilna. Dlaczego my zawsze idziemy ostro w skrajności. Elektrownie tradycyjne też są na gaz, wiecie i tym. Poczytajcie sobie o co chodzi z bezwładnością elektrowni, to może wam się majty w gaciach zluzują.
52. Dodane przez do 50, w dniu - 20-09-2025 11:54 2 1
Jeden na dachu mego domu. Stoi już tak piąty rok i jakoś szumu w domu nie słychać, w ogródku również cisza. Mam jednak turbinę o osi pionowej, 1,5 kW a ona jest cicha, wydajniejsza. 
Co to oznacza "niedaleko"? Niedaleko dla człowieka to kilometr a dla mrówki to jak spacer wokół Polski. 
Teraz fakty co do turbin wiatrowych. W odległości pół kilometra praktycznie taka turbina jest niesłyszalna. Dźwięk od śmigieł jest słyszalny przy mocnym wietrze jakieś 100-250 metrów maks. Nieco głośniejsze mogą być przekładnie turbiny, te można usłyszeć do 350-400 metrów o ile sa już lekko zużyte.  
 
do gościa o zluzowanych majtach. 
Dlatego buduje się magazyny energii.  
Co do bezwładności to mają ją również elektrownie opalane paliwami kopalnymi. Nikt nie wyłączy w minutę elektrowni cieplnej żeby ją później uruchamiać kilka godzin a nawet kilkanaście godzin. 
Dlaczego my (tacy jak ty) nie chcemy dobrych rozwiązań i nie patrzymy w przyszłość.
53. Dodane przez do 47, w dniu - 20-09-2025 14:15 4 0
czytaj ze zrozumieniem, inftadzwięki to nie jest szum , sa to czestotliwości poniżej 20 hz, których człowiek nie słyszy a rozchodza sie do kilkinastu km od zródła, , a ktoś nie ma argumentów to czepia się literek, stylistyki itp
54. Dodane przez do 53, w dniu - 20-09-2025 15:43 0 2
Czytam tamten wpis i jakoś nie widzę niczego o infradźwiękach. Zacytowałeś kawałek z Wikipedii i to bez zrozumienia. AI ci tylko tyle podpowiedziała? 
Źródeł infradźwięków jest tak wiele, że przerasta to twoje pojmowanie. Wyładowania atmosferyczne w czasie burz są tak olbrzymim źródłem infradźwięków, że wiatraki tego przez miesiąc nie wytworzą. Nawet zwierzęta (wieloryby, słonie) porozumiewają się za pomocą infradźwięków. Nawet mosty są emiterem infradźwięków czy w transporcie ciężkie samochody. Rolnik, to ten co to kazałeś mu stać 10 godzin pod wiatrakiem, wyjeżdżając w pole ciężkim ciągnikiem kasuje ilością infradźwięków wiatraki. Silniki elektryczne, prądnice i co tam jeszcze sobie wymyślisz emitują infradźwięki czy to się tobie podoba czy nie. 
Nie czepiam się literek a znaczenia słów bo między plastykiem a plastikiem jednak różnica jest. To nie jest literówka a nieznajomość języka.
55. Dodane przez do 44, w dniu - 20-09-2025 15:51 3 2
Kłamiesz co do likwidowania elektrowni wiatrowych w Niemczech. Niemcy nadal zwiększają udział energetyki wiatrowej, budują ciągle nowe farmy wiatrowe na morzu. Golde Wind i Baltic Eagle to nowe wielkie farmy wiatrowe w krajowym miksie energetycznym w Niemczech zwiększyły udział energii odnawialnej .  
Likwidowana jest farma doświadczalna na Morzu Północnym i te wiatraki, które już się zestarzały.
56. Dodane przez do 32., w dniu - 20-09-2025 20:26 2 1
Dobre, prąd za darmo. Czyja ta propaganda ?  
Oj ty naiwny , naiwny.
57. Dodane przez do 56, w dniu - 20-09-2025 22:28 1 0
Założymy się, że nikt nie da ci tyle co właściciel wiatraka za dzierżawę gruntu od ciebie? 
Założymy się, że za tę kasę masz nie tylko prąd za darmo to jeszcze masz kasę na inne wydatki większą niż ktokolwiek by ci dał za wydzierżawienie pola.
58. Dodane przez info, w dniu - 21-09-2025 10:01 1 1
https://x.com/obserwujesobie/status/196949427(...)SIZhYSx3gw&s=08
59. Dodane przez ingo, w dniu - 21-09-2025 10:04 1 1
Japoński gigant ďő woli zapłacić prawie 400 mln $ kar, niż dotykać się morskich farm wiatrowych. Te które wybudował przynoszą wyłącznie straty mimo dofinansowań jakie udzielił rząd. Ale o kolejnych subwencjach nie może byc mowy, bo zadłużenie Japonii jest jednym z największych na świecie i liczą każdego jena.  
 
Polskie farma wiatrowa na Bałtyku również jest nieopłacalna, ale z naszych podatków, z KPO ( który tez będziemy wszyscy spłacać ) sprawi, że wąska grupa interesów zarobi.  
 
bloomberg.com/news/articles/&
60. Dodane przez info, w dniu - 21-09-2025 10:06 2 1
Witraki jako kukułcze jajo. W Niemczech éę gminy biją na alarm. Firmy porzucają wyeksploatowane farmy i koszt rozbiórki spada na gminy czyli podatników. Wprowadzono kaucje, które są 3ă3ă razy mniejsze niż koszty demontażu. 
 
Jak wygląda sprawa rozbiórki według eksperta:  
W przypadku niewypłacalności operatora, powiat i jego 28 gmin mogą ponieść koszty rzędu 100 milionów euro lub więcej 
 
Aby mieć pewność, że demontaż faktycznie nastąpi po zakończeniu okresu eksploatacji i że możliwe będzie przywrócenie pierwotnej gleby leśnej, operatorzy turbin wiatrowych muszą wnieść kaucję. W przypadku farmy wiatrowej Reinhardswald, prawie trzy miliony euro musiały zostać zdeponowane jako gwarancja w urzędzie powiatu Kassel , jako organie odpowiedzialnym. 
 
Już teraz inwestorzy starych farm wiatrowych po okresie eksploatacji porzucają je a koszty ponoszą podatnicy. Czyli firmy dostały dofinansowanie na ich budowę z pieniędzy podatników, wyegenerowana energia była dotowana, a na koniec porzucają farmę by to środki podatników posłużyły do jej demontażu. 
 
Więcej o sytuacji w Niemczech u @a_fedorska  
 
hna.de/lokales/hofgei&
61. Dodane przez info, w dniu - 21-09-2025 10:12 1 1
https://x.com/pikus_pol/status/19589644064751(...)rzHm5KTXXQ&s=19
reklama
62. Dodane przez do 59, w dniu - 21-09-2025 21:13 2 1
Tropienie kłamstw takich jak ty płaskoziemców to zajęcie nader frapujące. 
W 2024 roku przeprowadzono w Japonii kolejną rundę przetargów na projekty farm wiatrowych na morzu. Wybrano dwa konsorcja, które zrealizują projekty o łącznej mocy ponad 1 GW. Konsorcjum Tsugaru Offshore Energy buduje farmę wiatrową składającą się z 41 turbin o łącznej mocy 615 MW. Yamagata Yuza Offshore u wybrzeży prefektury Yamagata stawia 30 turbin o mocy 450 MW.  
Jak podpierasz się Bloomberg'iem to bądź raczej ostrożny bo takich wpadek nie zanotowała żadna z liczących się firm tego rodzaju. Brexit i ponad 10% pomyłka na niekorzyść zwolenników Brexitu. Są poważne poszlaki mówiące o manipulacjach Bloomberga. Kasa, kasa i jeszcze raz kasa.
reklama
63. Dodane przez Re 61, w dniu - 21-09-2025 21:19 0 1
Jedna wizyta serwisanta na tydzień to coś nadzwyczajnego? Zapytaj hutników, kogoś kto pracuje w elektrowni węglowej ile się natyrają by one pracowały. 
Jeszcze jedna uwaga, skoro nie potrafi serwisować to może niech idzie gdzieś do rolnika i widły serwisuje.
 
Napisz komentarzzasady
  • Redakcja portalu zastrzega sobie możliwość ingerencji lub niedopuszczenie do publikacji wypowiedzi, które nie odnoszą się do tematu artykułu, naruszają normy prawne, obyczajowe lub są niezgodne z zasadami współżycia społecznego.
  • Wypowiedzi zawierające wulgaryzmy nie będą publikowane.
  • Komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. będą usuwane.
  • Zabezpieczono reCAPTCHA i ma zastosowanie Polityka prywatności oraz Warunki korzystania z usług Google.
 
Imię:
Komentarz: 
reklama

Dodaj zdjęcia do artykułu zasady
  • Zdjęcia dodawane przez użytkownika muszą dotyczyć tematu artykułu, należy wpisać także do nich komentarz aby uzasadnić ich publikację.
  • Redakcja portalu zastrzega sobie możliwość ingerencji lub niedopuszczenie do publikacji zdjęć, które nie odnoszą się do tematu artykułu, naruszają normy prawne, obyczajowe lub są niezgodne z zasadami współżycia społecznego.
  • Zdjęcia z komentarzem zawierającym wulgaryzmy nie będą publikowane.
  • Zdjęcia i ich komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. będą usuwane.
 
 

    WIADOMOŚCI
  • najnowsze
  • komentowane
  • << Previous
  • Next >>
  • <Playback
  • Stop
  • Play >
  • 1
  • 2
  • 1 rok temu
  • 5 lat temu
  • 10 lat temu
  • 15 lat temu
  • << Previous
  • Next >>
  • <Playback
  • Stop
  • Play >
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
reklama
reklama
reklama
 
robust