Szanowny czytelniku, 25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych przechowywanych w plikach cookies. Po rozwinięciu szczegółów znajdziesz pełny zakres informacji na ten temat. Odsyłamy także do Polityki Prywatności.
Rozwiń szczegóły
Zwiń szczegóły
Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze mnie ze stron internetowych lub serwisów oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez RADIO ELKA Sp. z o.o., Agencję Reklamową EL Sp. z o.o. oraz Zaufanych Partnerów.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono
  • Radio Elka Sp. z o.o. z siedzibą w Lesznie przy ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno, wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Poznaniu XXII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000235295
  • Agencja Reklamowa EL Sp. z o.o. z siedzibą w Lesznie przy ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno, wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Poznaniu XXII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000245793
  • Zaufani Partnerzy - lista tutaj

Cele przetwarzania danych
  • marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
  • świadczenie usług drogą elektroniczną
  • dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
  • wykrywanie botów i nadużyć w usługach
  • pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)

Podstawy prawne przetwarzania danych
  • marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne - zgoda
  • świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
  • pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych

Odbiorcy danych
Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym Zaufani Partnerzy, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą
Przysługują Ci następujące prawa w związku z przetwarzaniem Twoich danych osobowych:
  • prawo dostępu do Twoich danych, w tym uzyskania kopii danych,
  • prawo żądania sprostowania danych,
  • prawo do usunięcia danych (w określonych sytuacjach),
  • prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych,
  • prawo do ograniczenia przetwarzania danych.
W zakresie w jakim Twoje dane są przetwarzane na podstawie zgody lub w ramach świadczonej usługi (dane są niezbędne w celu świadczenia usługi) możesz dodatkowo skorzystać z poniższych praw:
  • prawo do wycofania zgody w zakresie w jakim są przetwarzane na tej podstawie. Wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem.
  • prawo do przenoszenia danych osobowych, tj. do otrzymania od administratora Twoich danych osobowych, w ustrukturyzowanym, powszechnie używanym formacie nadającym się do odczytu maszynowego.
W celu skorzystania z powyższych praw Radio Elka Sp. z o.o. udostępnia następujący kanały komunikacji:
  • forma pisemna
    Radio Elka, ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno

Informacje dodatkowe
Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności" - tutaj
Później
ZGADZAM SIĘ
 
Wiadomości
Sport
Nie przegap
Nowe Galerie Foto
Ładowanie galerii zdjęć...
więcej...
9
Marca 2026
Poniedziałek
Imieniny obchodzą:
Apollo, Dominik,
Franciszka,
Katarzyna, Samanta
Do końca roku 297 dni.
Start arrow Głogów arrow Sprzeciw wobec planów budowy zbiornika retencyjnego KGHM

Stanowcze "NIE" mieszkańców

Sprzeciw wobec planów budowy zbiornika retencyjnego KGHM

20.01.2026. Radio Elka, Leszek Wspaniały

(fot. Leszek Wspaniały )
Emocje, obawy i jednoznaczny sprzeciw – tak wyglądało spotkanie mieszkańców gminy Jerzmanowa z przedstawicielami KGHM, które odbyło się w Stodole Kultury. Tematem była planowana budowa zbiornika retencyjnego dla wód odprowadzanych w kopalni. - To nie jest drugi Żelazny Most – tłumaczył Wojciech Sygnatowicz, dyrektor departamentu badan i rozwoju KGHM Polska Miedź S.A. 
Dyżurny reporter: 667 70 70 60

- Przede wszystkim chcielibyśmy rozwiać wszelkie wątpliwości na temat długoterminowej działalności spółki i naszych inwestycyjnych. Chcemy wysłuchać mieszkańców i ewentualnie dostosować nasze plany inwestycyjne do tych potrzeb. Przede wszystkim tutaj powinniśmy rozróżnić procedurę miejscowego planu od planów ogólnych gmin. W związku ze zmianą przepisów trzeba było sporządzić plany ogólny gmin, w związku z czym nasza firma musiała przedstawić długoterminowe plany, wpisać w te plany ogólne tak, aby mieć zabezpieczone możliwości realizacji pewnych inwestycji, co wcale nie oznacza, że one będą realizowane. Część tych inwestycji jest na etapie planowania, część jest wyłącznie rozpatrywana. Dotyczy to zarówno naszych korytarzy infrastrukturalnych, infrastruktury szybowej czy chociażby pewnie najszerzej komentowanego zbiornika retencyjnego wód kopalnianych. Obawy mieszkańców
są nieuzasadnione. Jeżeli chodzi o samą funkcję zbiorników retencyjnych, miała ona by wesprzeć KGHM w działalności w naszej całej gospodarce wodnej. Rozpatrywaliśmy różne lokalizacje, to był obszar ponad 100 km2. Wskazana została lokalizacja takiego zbiornika w gminie Jerzmanowa. Do planu ogólnego zostały podane parametry maksymalne, które wzbudziły bardzo dużo wątpliwości, natomiast nie oznacza to, że są to parametry docelowe takiego zbiornika. Jest to naturalny proces planowania. Tego typu inwestycje można wykonać w uzgodnieniach z mieszkańcami, tak aby wkomponować go naturalnie w istniejącą rzeźbę terenu i minimalnie oddziaływać na lokalne otoczenie. To nie jest zbiornik odpadów poflotacyjnych, to nie jest drugi Żelazny Most, to jest kompletnie nie ta skala. Tutaj mówimy o kilkusetkrotnie mniejszych pojemnościach. Obliczona powierzchnia to jest około 30 hektarów. Przedstawiona wysokość zapór to jest około 17 metrów, przy czym można to wkomponowywać, można pogłębiać dno, co przełoży się na mniejszą wysokość zapór
- dodał przedstawiciel miedziowej spółki.
Reprezentanci KGHM przekonywali, że nowy zbiornik retencyjny jest inwestycją niezbędną dla dalszego funkcjonowania Zagłębia Miedziowego. Jak podkreślano, obecny zbiornik odpadów poflotacyjnych „Żelazny Most" - największy tego typu obiekt w Europie - zbliża się do granic swojej pojemności.

Mieszkańcy argumentowali, że są za rozwojem firmy, ale nie kosztem zdrowia mieszkańców i ich domów. - My w dalszym ciągu jesteśmy bardzo zaniepokojeni, bardzo się obawiamy, a jeszcze po dzisiejszym artykule w mediach uważamy, że KGHM po prostu robi znak głupców, debili. Nie wierzę w to, co zostanie tu powiedziane, ale wierzę w jedno i mam ogromną nadzieję, że skoro dwa miesiące temu na sesji Rady Gminy nasi radni z komitetu pani wójt wydali oświadczenie, że są przeciwko budowie tego zbiornika na terenie gminy, to wszystko jedno, co nam dzisiaj przedstawi KGHM, jakiekolwiek opcje tego zbiornika, oni w dalszym ciągu podtrzymają to swoje stanowisko i na to tylko liczymy. Cały czas nie odpuszczamy i cały czas stanowisko mieszkańców gminy Jerzmanowa, w szczególności tych trzech sołectw, czyli Łagoszów Mały, Kurowice i Modła. My jesteśmy zdecydowanie przeciwko budowie tego zbiornika na terenie naszej gminy. Wszystko jedno, niech on będzie złotem, srebrem, słodką wodą płynący itd. My tego zbiornika nie chcemy. Są naprawdę inne miejsca w innych gminach, gdzie takie zbiorniki mogą powstać, a nie w gminie, która podobno już w swojej nazwie ma „Gościnna dla rozwoju” - powiedziała Bożena Wójcik z Modłej.

Podczas spotkania wielokrotnie wybrzmiewał strach przed konsekwencjami inwestycji - zarówno środowiskowymi, jak i społecznymi. - Nie chcemy żyć w cieniu kolejnego „Żelaznego Mostu" - mówili mieszkańcy. Wskazywano na ryzyko katastrofy ekologicznej, obawy związane z bezpieczeństwem wałów i składowanych odpadów, możliwość skażenia wód gruntowych i gleby,
spadek wartości nieruchomości czy pogorszenie jakości życia i zdrowia.

Mieszkańcy nie ograniczyli się jedynie do krytyki. W czasie spotkania zaproponowano odstąpienie od lokalizacji zbiornika na terenie gminy Jerzmanowa. Podano nową lokalizacją, np. na terenach wokół huty, które zostały wysiedlone. - To są tereny zalewowe - ripostowali przedstawiciele Polskiej Miedzi.

Czy KGHM zmieni swoje plany? Czy głos mieszkańców gminy Jerzmanowa zostanie uwzględniony? Pewne jest, że sprawa zbiornika retencyjnego stanie się jednym z najważniejszych tematów dla tego regionu w najbliższych miesiącach.
 
Komentarze (83)
1. Dodane przez VIP, w dniu - 20-01-2026 22:39 40 22
Dobrze by było zapytać wszystkich mieszkańców gminy a nie tylko paru nawiedzonych!
2. Dodane przez ale ciemnogórd, w dniu - 20-01-2026 23:12 60 38
co za ciemnogród w tej gminie. wody się boją? większość tych ludzi na tym spotkaniu i wiekszosc mieszkańcow tej gminy pracuje w oddziałach KGHM, w górnictwie czy hutnictwie. za swoje pensje postawili domy a teraz mają pretensje do swojego pracodawcy. Nie bo nie - takie myslenie do niczego nie prowadzi. to moze mieszkancy glogowa lub legnicy niech teraz protestuja ze mieszkaja wokól huty miedzi a polkowiczanie, ze mają szyb za oknami. Co za ludzie, nie mogę ze smiechu. a co na to wójcina?
3. Dodane przez Rafał z Warszawy, w dniu - 21-01-2026 01:24 22 9
Decyzja już zapadła. Będziecie mieć jerzmanke zdrój.
4. Dodane przez lokalny, w dniu - 21-01-2026 02:35 27 4
Według tego, co jest napisane w artykule, Pani Bożena Wójcik z Modłej powiedziała "Są naprawdę inne miejsca w innych gminach, gdzie takie zbiorniki mogą powstać..." 
Czy Pani Bożena mogłaby wskazać konkretnie: gminy i miejsca, gdzie ten zbiornik mogłby powstać? 
Jako mieszkaniec regionu, bardzo proszę panią Bożenę o pomoc w tym temacie.
5. Dodane przez Luna, w dniu - 21-01-2026 02:44 15 18
Pod domem sobie wybuduj taki zbiornik
reklama
6. Dodane przez wójt głogowski, w dniu - 21-01-2026 04:50 25 14
to już sie robi nudne, jak im tak źle to niechaj miejszkańcy tej wsi zwolnia sie z kghm-u i zobaczymy czy dadza rade splacić swe kredyty, jak cos mam biuro windykacyjne pomoge w splacie ;)
7. Dodane przez Do 2, w dniu - 21-01-2026 04:56 22 17
Światły człowieku,a słyszałeś o zbiorniku poflotacyjnych w kopalni Konrad? 
Ile osób zginęło itd. 
A wiesz,że w zbiorniku takim znajdują się różne pierwiastki,które promieniują? 
Kopalnia zawsze będzie się bronić dla zysku,co tam ludzkie zdrowie. 
A dlaczego górnicy z gumowców wylewają litry własnego potu? 
Przecież są eleganckie warunki pracy w temperaturze ponad 40 stopni C.
8. Dodane przez mieszkaniec, w dniu - 21-01-2026 05:47 17 12
Budować
9. Dodane przez Ktoś, w dniu - 21-01-2026 05:50 24 14
Ciemnogród to jest w KGHM, znali przyszłość wcześniej plany rozbudowy rozwoju firmy. Mogli zablokować by się wioski nie rozbudowały związku z inwestycjami przyszłości a nie dopiero teraz udają poszkodowanych, tak że popieram ludzi niektóre domy są krwią wybudowane, tak że walczcie o dobre jutro mieszkańcy. Znajdźcie jakieś żabki ptaszki i jeszcze dołączą ekolodzy.
10. Dodane przez Mieszkaniec, w dniu - 21-01-2026 05:57 24 8
Budowac nie gadac.A kto wydal pozwolenia na budowe nowych osiedli w Jerzmanowej.Wiedzieli od lat ze ma powstac zbiornik.A gdzie jest byly wojt Jerzmanowej.
11. Dodane przez Gosc, w dniu - 21-01-2026 05:58 18 14
Widac paru gornikow hutnikow i kobietki ktore pracuja tez w KGHM.Wstyd
12. Dodane przez Alicja, w dniu - 21-01-2026 06:02 20 5
O znalazła się żona p. Stanczyszyna. Fachowiec od wszystkiego!!!!!
13. Dodane przez 1234, w dniu - 21-01-2026 06:33 12 6
Konopielka.
14. Dodane przez Krzyś, w dniu - 21-01-2026 06:58 17 7
Popieram KGHM. Budować na podwórkach i to w przyśpieszonym tempie. Wyszło wasze głosowanie prawidłowo
15. Dodane przez Do 2, w dniu - 21-01-2026 07:02 15 10
Do 2 obawy maja sluszne. To nie jest taka zwykla woda. Fakt, ze nie smierdzi. Ale tam gdzie sie wyleje to dlugo nic nie rosnie.
16. Dodane przez Do 2, w dniu - 21-01-2026 07:05 13 14
Do 2 Czyli idac Twoim tokiem rozumowania. Jesli pracujesz np. W Lidlu to moga ci z mieszkania zrobic sklep? Albo przed samym domem zbudowac sklep lub sortownie, wlasne smietnisko? Co ma piernik do wiatraka czlowieku? Moze ludzie pracujacy w tej firmie sie boja bardziej bo wiedza co to za medium bedzie tam przechowywane?
17. Dodane przez a, w dniu - 21-01-2026 07:25 27 3
"Są naprawdę inne miejsca w innych gminach, gdzie takie zbiorniki mogą powstać" aha... My nie chcemy, inni muszą chcieć...
18. Dodane przez pic, w dniu - 21-01-2026 07:26 5 8
Jak będzie tak super to kąpać się w tym zbiorniku będzie można?
19. Dodane przez Somsiad, w dniu - 21-01-2026 07:29 18 8
Atak jest inna gmina inny region my tylko pieniądze chcemy od kghm za podatki itd swietlice zrobione drogi również chodniki ale jak trzeba inwestycji to kghm ble jest ludzie macie gówno do gadania ten zbiornik i tak powstanie i koniec kropka kghm musi go zbudować czy to się wam podoba czy nie !!! Wam się w głowach pomieszało myślicie za jak macie domy na kredyt wybudowane to macie coś do gadania .nic nie możecie zrobić możecie mieć nadzieję że nie powstanie ten zbiornik ale on i tak powstanie !!!
20. Dodane przez nie rozumiem, w dniu - 21-01-2026 07:50 17 6
nie wiem, czy ja nie umiem czytać ze zrozumieniem, ale jak dla mnie to jest sprzeczna wypowiedź "Są naprawdę inne miejsca w innych gminach, gdzie takie zbiorniki mogą powstać, a nie w gminie, która podobno już w swojej nazwie ma Gościnna dla rozwoju - powiedziała Bożena Wójcik z Modłej." po co Jerzmanowa ma w nazwie "gościnna dla rozwoju", jak nie chce inwestycji? pani najpierw mówi, że nie chcą, że są inne miejsca i że dlaczego coś ma powstać w gminie z takim hasłem? co ma to, że jest hasło "Gościnna dla rozwoju" z tym, że nie chcą budowy? wypowiedź tej pani brzmi, jakby ta nazwa była argumentem za nie robieniem inwestycji. 
o co tu chodzi? jeśli gmina ma pomysł na siebie, że daje takie hasło to to właśnie znaczy, że chce inwestycji.
21. Dodane przez antyVip, w dniu - 21-01-2026 07:51 14 18
Brawo mieszkańcy. Nie dajcie się.
22. Dodane przez Były Górnik, w dniu - 21-01-2026 07:55 18 11
Kiedyś jak powstawały Szyby , to miejscową ludność podskakiwała z radości , praca , dobre zarobki , mieszkania , Sklepy , od zacofania po Cywilizację , pobudowali domy , a teraz chcą mieć Ciechocinek , , i wrzeszczą . Gdyby taki zbiornik budowali w Senegalu to tubylcy bili by w tram- tamy z radości . Tam studnię jedną wywiercić to jest sukces . Niektórym. Mieszkańcom Modły w Głowach się poprzewracało . Mogliście zostać Głogowie . Woda to Życie . A te wody co z Jakubowa i KGHM w rurociągu to , jak myślicie skąd pochodzą ?
23. Dodane przez Kamil, w dniu - 21-01-2026 08:12 16 6
Nie chcę naskakiwać na mieszkańców, bo to nie tędy droga, ale w kampanii prezydenckiej padły takie słowa od Stanowskiego: "Mogę obiecać elektrownię jądrową, w co drugiej gminie, tylko nie w tej co Państwo mieszkają, a w drugiej." Za gościem nie przepadam, bo dla mnie to populista i hipokryta, ale trzeba mu przyznać, że niejednokrotnie kogoś zgasił. I właśnie tu mamy tego przykład, chcemy rozwoju KGHM, ale niech to nie dotyczy mojej gminy i miejscowości. To samo Kotlina Kłodzka i południe Polski, chcemy zbiornika, który nas ochroni, ale nie w naszej gminie/miejscowości. Największe zarobki w Polsce są w gminie Jerzmanowa, więc KGHM ma tu ogromny wpływ na życie mieszkańców, ale jak chodzi o rozwój to tylko nie u nas. Jak będą chcieli otworzyć szyb w pobliżu to też będą blokować? Zaproponowali zbiornik na terenie zalewowym, gratuluję, jak wybić Odrę do końca...
24. Dodane przez TacySami, w dniu - 21-01-2026 08:15 26 14
Postawa części mieszkańców gminy Jerzmanowa to nie jest obywatelska troska ani odpowiedzialna debata to pokaz zbiorowej histerii, intelektualnego zacofania i mentalności rodem z ciemnych wieków. Spotkanie z przedstawicielami KGHM nie przypominało dialogu społecznego XXI wieku, lecz średniowieczny sąd ludowy, w którym fakty, dane i argumenty techniczne są bez znaczenia, a jedynym wyrokiem jest krzyk: Nie, bo nie. 
 
Mieszkańcy zachowują się jak chłopi bojący się zaćmienia słońca, bo na pewno to kara boska. Każda próba wyjaśnienia różnicy między zbiornikiem retencyjnym a Żelaznym Mostem spotyka się z tym samym odruchem: odrzuceniem wiedzy, nieufnością wobec ekspertów i emocjonalnym szantażem. KGHM tłumaczy, podaje liczby, skale, procedury, ale to wszystko rozbija się o mur ignorancji grubszy niż planowane zapory. 
 
Najbardziej kompromitujące jest to, że mieszkańcy otwarcie deklarują, iż nie interesują ich żadne argumenty. Nieważne, czy zbiornik miałby kilkaset razy mniejszą pojemność, nieważne, że nie są to odpady poflotacyjne, nieważne, że inwestycja jest kluczowa dla funkcjonowania całego Zagłębia Miedziowego. Liczy się tylko jedno: Nie chcemy i już. To nie jest postawa obywatelska to plemienny egoizm, w którym własne podwórko jest ważniejsze niż interes regionu, gospodarki i tysięcy miejsc pracy. 
 
Szczególnie groteskowo brzmią wypowiedzi o robieniu z ludzi głupców, kiedy to właśnie mieszkańcy sami rezygnują z myślenia, zastępując je strachem i teoriami katastroficznymi. To klasyczna logika średniowiecza: skoro czegoś nie rozumiem, to na pewno mnie zabije, zatruje i zniszczy. Nauka, planowanie przestrzenne, inżynieria środowiska wszystko to zostaje sprowadzone do poziomu zabobonu. 
 
Hipokryzja osiąga szczyt w deklaracjach typu: jesteśmy za rozwojem, ale&. To dokładnie ten sam argument, którym przez wieki blokowano każdą zmianę: drogi, koleje, fabryki, miasta. Rozwój tak, ale nie u nas. Praca tak, ale nie kosztem czegokolwiek. Postęp tak, ale bez konsekwencji. To mentalność feudalnej wioski, która chce korzystać z owoców cywilizacji, jednocześnie odrzucając wszystko, co tę cywilizację umożliwia. 
 
Propozycja, by zbiornik zrobić gdzie indziej, najlepiej w innej gminie, to już czysty egoizm ubrany w fałszywą troskę o środowisko. Nieważne, że tamte tereny są zalewowe ważne, żeby problem zniknął z pola widzenia. To logika: niech będzie zagrożenie, byle nie pod moim oknem. Dokładnie tak samo myśleli ludzie w średniowieczu, wypychając nieczystości poza mury miasta, nie interesując się skutkami. 
 
Gmina, która w sloganie ma gościnność dla rozwoju, w praktyce prezentuje wrogość wobec wiedzy, inwestycji i racjonalnej rozmowy. Jeśli taka postawa ma wygrywać, to nie mamy do czynienia z demokracją lokalną, lecz z dyktaturą strachu, w której najgłośniejszy krzyk zastępuje argument, a emocje są ważniejsze niż fakty. 
 
To nie KGHM cofa ten region do średniowiecza. Robią to sami mieszkańcy, wybierając ignorancję zamiast dialogu i panikę zamiast odpowiedzialności. Jeśli ktoś dziś stawia barykady przeciwko każdej inwestycji, odrzuca ekspertyzy i otwarcie mówi, że nic go nie przekona to nie jest ofiara systemu. To aktywny wróg postępu.
25. Dodane przez hugo, w dniu - 21-01-2026 08:18 17 5
Zbiornik w Jerzmanowej ma być na wodę dołową (solankę), która od ponad sześciu lat wypływa wartkim strumieniem (ponad 70 metrów sześciennych na minutę) ze źle zlikwidowanego otworu wiertniczego pod Jakubowem. Efekty tego wypływu widać na drogach (wyskakujące krawężniki w Jerzmanowej, fałdowanie się asfaltu na S3 itd.) Woda ta jest tak słona, że nie można jej bezpośrednio zrzucić do Odry bo wszystkie ryby by zdechły. To co mówią to jest półprawda. Jasne, że nie będzie to coś jak Żelazny Most, czy Gilów. Ta woda obiektywnie jest czysta i klarowna, ale bardzo zasolona. Klimat wokoło zmieni się bardzo szybko.
26. Dodane przez Gaśnicowy, w dniu - 21-01-2026 08:30 9 2
Ale, że naszych posłów z pisu i ko nie było, no i jeszcze starosta nie dojechał. Tak to się pchają do zdjęć, a jak trzeba coś zrobić to głowa w piasek. 
 
Wszyscy wiemy, że KGHM musi się rozwijać, dlaczego nie potrafimy zrobić planów na 30-40 lat do przodu? 
 
Podobny problem zapewnili nam posłowie ko w pobliżu Legnicy. Wiedząc, że mamy tam potężne złoża węgla brunatnego, zgodzili się na zabudowywanie tego obszaru...
27. Dodane przez Czytelnik, w dniu - 21-01-2026 08:32 10 13
Po co bylo to naglasniac, poprostu trzeba bylo wejsc z budowa i tyle
28. Dodane przez Ja, w dniu - 21-01-2026 08:45 5 9
Ale decyzje juz dawno zapadły , to tylko dla picu spotkanka.
29. Dodane przez Lool, w dniu - 21-01-2026 08:51 2 3
Ho hop hop hop
30. Dodane przez xxx, w dniu - 21-01-2026 09:04 11 6
Hahaha, sami górnicy i hutnicy, z jednej strony chcą pracować w kghm a z drugiej protesty. Ja wiedziałem co tu się dzieje, więc wyprowadziłem się z Głogowa. Szkoda tylko ludzi co nie pracują w kghm, a tam mieszkają, bo zaczyna to się mniej opłacać. Zaraz okaże się, że Wrocław jest mniej zanieczyszczony niż Głogów i okolice.
31. Dodane przez Mieszkaniec, w dniu - 21-01-2026 09:04 9 5
Do 20. 
Brawo za wyłapanie bełkotu pani Wójcik. To w końcu Gmina Jerzmanowa jest gościnna dla rozwoju czy nie? Ona gada aby gadać. Ma potrzebę pokazania się ponownie. Lubi to!
32. Dodane przez mirek, w dniu - 21-01-2026 09:05 14 3
Konopielka,to mało CIEMNOGRÓD.Zasypać szyby.Powrót do natury.
33. Dodane przez Arek, w dniu - 21-01-2026 09:10 12 2
Jak to pojemność Żelaznego Mostu się kończy? Przecież kilka lat temu dobudowali tam nową Kwaterę Południową. Już ją zalali?
34. Dodane przez dlu, w dniu - 21-01-2026 09:15 4 5
i tak zrobią co chcą... jak ze wszystkim..
35. Dodane przez Socjolog, w dniu - 21-01-2026 09:17 12 10
Na czarną listę takich. Kto mieszka w Jerzmanowej to nie przyjmować do pracy do Spółek KGHM (kopalń, hut itp). 
Za kilka lat miejscowość pogrąży się w biedzie.
36. Dodane przez Do wysiedlenia, w dniu - 21-01-2026 09:20 5 4
Skoro jest już i tak kosmiczny krajobraz w gminie Grębocice przy zbiorniku osadowym, to niech już tu ten kosmos zostanie. Wysiedlić miejscowość Krzydłowice, Grodziszcze, Stara Rzeka i Proszyce(tam rozpoczęli budowę szybu to będzie im blisko) i tem będzie załatwiony. Napewno mieszkańcy byliby za.
37. Dodane przez Jemdrek53, w dniu - 21-01-2026 09:22 4 1
A co z wypalaniem traw to nie przeszkadza,tąpnięcia lub inne zjawiska naturalne, rzeczywiście już wszystko mają i więcej im nie potrzeba, 
Jeszcze mam pytanie czy ten zbiornik będzie na górce?! Pozdrawiam
38. Dodane przez Kolikoli, w dniu - 21-01-2026 09:31 6 3
Jeden śpi , drugi w nosie dłubie , taka to z wami rozmowa
39. Dodane przez Kilof, w dniu - 21-01-2026 09:50 11 7
Nie przyjmować do KGHM ludzi z Jerzmanowej.Mieszkałem kiedyś w Jerzmanowej ludzie tam mieszkający są oderwani od rzeczywistości.
40. Dodane przez VIP, w dniu - 21-01-2026 10:18 4 9
Do 25 Łżesz!Ta woda jest regolarnie zrzucana do Odry i krzywdy wielkiej Odrze nie robi!W tym przypadku chodzi o to by ją zrzucać tylko wtedy gdy stan Odry jest niski!By nie podnosić wysokich stanów do takich które mogą zagrażać podtopieniami!
41. Dodane przez Chrobry, w dniu - 21-01-2026 11:56 4 3
A wiecie co jest najśmieszniejsze? Chciali pod blokiem w Głogowie postawić teżnie solankową.
42. Dodane przez Maximus, w dniu - 21-01-2026 12:09 9 3
Przedstawiciel KGHM kłamie, to ma być zbiornik na solankę, więc jaka turystyka ? Może pan Wojciech od badań pokazałby jak pływa w Żelaznym Moście, albo chociaż w Odrze po spuszczeniu solanki ?  
 
Będzie turystyka ... ale funeralna (...)
43. Dodane przez Do41, w dniu - 21-01-2026 12:15 6 0
Tylko w tezni jest sol bogato jodowana, a ta tu w kopalni solanka to marnej ilości jodu na.
44. Dodane przez VIP, w dniu - 21-01-2026 12:39 7 7
Do 42 W morzu woda też jest bardzo zasolona a turystyka kwitnie!Kajaki,łodzie, rowery wodne itp!Górnicy mają kontakt z tą wodą na co dzień i jakoś nic im się nie dzieje!Ta woda wypływa słodka dopiero poprzez kontakt z środowiskiem kopalnianym lekko się zasala!
45. Dodane przez Lubin, w dniu - 21-01-2026 14:01 6 1
Zbudujcie pod Lubinem wtedy książę Rr odtrąbić sukces że sciagnął wielkiego inwestora do Lubina hahaha tam już nawet smród nie przeszkadza z wysypiska skoro dalej go wybierają hehe....a skoro nikt nigdzie nie chce niech KGHM reaktywuje stary zbiornik Gilów .....
46. Dodane przez Lubiniok, w dniu - 21-01-2026 14:06 10 1
Stawiać pod Lubinem ,syf mają w mieście z śmieciami ,smród z wysypiska też im nie przeszkadza tamtejsza władza to już wieloletni beton robi co chce mieszkańców ma gdzieś ...więc niech na łąkach pod Lubinem wybudują ...tam od wielu lat zero inwestycji bo nikt nie chce nawet w strefie budować i stawiać firm to niech firma wybuduje zbiornik na ścierniskach pod Lubinem!!!! A władza od trąbi wielki sukces ....ze zafundowała obiecany wiele lat temu zalew rekreacyjny
reklama
47. Dodane przez Głogowinin, w dniu - 21-01-2026 14:20 8 3
Budowa zbiornika retencyjnego pod Głogowem? - Absolutnie. 
Róbcie to sobie pod Łubinem albo Polkowicami.
48. Dodane przez Adam., w dniu - 21-01-2026 14:21 11 3
Ciekawe kto będzie taki odważny popływać w tym 30 hektarowym jeziorku pełnym solanki ? Ale zaraz ,zaraz , co z budową zakładu do odsalania wody przy HM Głogów , ktoś to zapowiadał . Buduje się ten zakład czy nie ?
49. Dodane przez Lubiniok, w dniu - 21-01-2026 14:35 4 1
Stawiać pod Lubinem ,syf mają w mieście z śmieciami ,smród z wysypiska też im nie przeszkadza tamtejsza władza to już wieloletni beton robi co chce mieszkańców ma gdzieś ...więc niech na łąkach pod Lubinem wybudują ...tam od wielu lat zero inwestycji bo nikt nie chce nawet w strefie budować i stawiać firm to niech firma wybuduje zbiornik na ścierniskach pod Lubinem!!!! A władza od trąbi wielki sukces ....ze zafundowała obiecany wiele lat temu zalew rekreacyjny
50. Dodane przez pr@wnik, w dniu - 21-01-2026 14:41 7 1
Na podstawie Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej (najważniejszego aktu prawnego obowiązującego w na Terytorium RP): 
 
Art. 68. - [Ochrona zdrowia] - Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. 
1.  Każdy ma prawo do ochrony zdrowia. 
2.  Obywatelom, niezależnie od ich sytuacji materialnej, władze publiczne zapewniają równy dostęp do świadczeń opieki zdrowotnej finansowanej ze środków publicznych. Warunki i zakres udzielania świadczeń określa ustawa. 
3.  Władze publiczne są obowiązane do zapewnienia szczególnej opieki zdrowotnej dzieciom, kobietom ciężarnym, osobom niepełnosprawnym i osobom w podeszłym wieku. 
4.  Władze publiczne są obowiązane do zwalczania chorób epidemicznych i zapobiegania negatywnym dla zdrowia skutkom degradacji środowiska. 
5.  Władze publiczne popierają rozwój kultury fizycznej, zwłaszcza wśród dzieci i młodzieży. 
 
Art. 38. - [Prawo do życia] - Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. 
Rzeczpospolita Polska zapewnia każdemu człowiekowi prawną ochronę życia. 
 
Art. 74. - [Bezpieczeństwo ekologiczne i ochrona środowiska] - Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. 
1.  Władze publiczne prowadzą politykę zapewniającą bezpieczeństwo ekologiczne współczesnemu i przyszłym pokoleniom. 
2.  Ochrona środowiska jest obowiązkiem władz publicznych. 
3.  Każdy ma prawo do informacji o stanie i ochronie środowiska. 
4.  Władze publiczne wspierają działania obywateli na rzecz ochrony i poprawy stanu środowiska. 
 
Art. 86. - [Obowiązek dbałości o stan środowiska] - Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. 
Każdy jest obowiązany do dbałości o stan środowiska i ponosi odpowiedzialność za spowodowane przez siebie jego pogorszenie. Zasady tej odpowiedzialności określa ustawa. 
 
Art. 5. - [Zasada niepodległości państwa] - Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. 
Rzeczpospolita Polska strzeże niepodległości i nienaruszalności swojego terytorium, zapewnia wolności i prawa człowieka i obywatela oraz bezpieczeństwo obywateli, strzeże dziedzictwa narodowego oraz zapewnia ochronę środowiska, kierując się zasadą zrównoważonego rozwoju. 
 
 
Reasumując 
========== 
Sprawa podstawowa to: ZDROWIE, ŻYCIE I OCHRONA ŚRODOWISKA. Nadal masz problem ze zrozumieniem tych elementarnych zagadnień?
51. Dodane przez VIP, w dniu - 21-01-2026 14:56 6 11
Do 48. Ja jestem gotów popływać w tym zbiorniku! Prackwałem pod ziemią i,niejednokrotnie,obmywaliśmy ciała tą wodą po ręcznym wierceniu!
52. Dodane przez Woda, w dniu - 21-01-2026 15:06 4 4
To tylko woda . A Miasto Głogów sie nie wypowie ? Starostwo czy urząd Gminy?
53. Dodane przez Krzysio, w dniu - 21-01-2026 15:07 12 5
Woda w morzu w porównaniu do tego ścieku to jest słodka.  
Nie piszcie na litość boską o kajakach - widział ktoś kajaki w żelaznym moście ? Taki zbiornik to katastrofa ekologiczna dla okolicy. Wał najpierw 15 metrów a za rok 30, a za 5 lat 50 m ? Kto zabroni ? Musimy zatrzymać to szaleństwo.  
Niech pokażą jak pływają kajakami po żelaznym moście.
54. Dodane przez TeDe, w dniu - 21-01-2026 16:47 9 3
Budujcie sobie zbiorniki i inne śmietniki w lubinku, tam gdzie siedziba kombinatu.
55. Dodane przez Mietek., w dniu - 21-01-2026 16:55 4 2
To może pompować tą wodę do Lubina - dawny Zalew Małomicki.
56. Dodane przez Jendrek53, w dniu - 21-01-2026 17:00 2 4
To takie wielkopaństwo ja na Wilanowie nie chcą słyszeć o Dino ale pracę chcą i zarabiać z KGHM. Wyprowadzili się z wielkiego miasta na Wielką wieś powodzenia i pozdrawiam
57. Dodane przez Odyn, w dniu - 21-01-2026 17:01 7 0
Proszę o informację, czy na tym spotkaniu ktokolwiek poprosił o wyniki badań składu chemicznego i radiacyjnego tej wody?
58. Dodane przez do 50, w dniu - 21-01-2026 17:41 1 4
Reasumując to co napisałeś , żeby spełnić ,spełniać te paragrafy które przytoczyłeś potrzebna jest kasa a żeby była kasa potrzebny jest rozwój państwa , a więc dbając o zdrowie i inne paragrafy w grę wchodzi WYSIEDLENIE .
59. Dodane przez Jendrek53, w dniu - 21-01-2026 18:23 1 4
A DiNO wam nie przeszkadza jak na Wilanowie
60. Dodane przez kol, w dniu - 21-01-2026 18:26 6 1
To woda kopalniana zasolona pójdzie do wód gruntowych w tej śmierdzącej zasolonej wodzie są nieczystości i będzie się osadzał muł i stanie się tak jak na żelaznym moście mieszkańcy gminy Jerzmanowa nie zgadzajcie się.Niech koło siedziby KGHM ZA STADIONEM ZROBIĄ SOBIE ZBIORNIK I W RAMACH RELAKSU NIE BĘDĄ JEŹDZILI DO SŁAWY.
61. Dodane przez Do 57, w dniu - 21-01-2026 19:57 1 1
Tak.
62. Dodane przez wójt głogowski, w dniu - 21-01-2026 21:27 0 5
re 53 
Krzysio, jak zwykle zresztą plecie byle pleść. Wody pokopalniane i wody poflotacyjne to taka sama różnica jak między Krzysiem a Kotarbińskim. 
Krzysio tego nie łapie i w tym tkwi jego problem. 
PS 
Komu przeszkadza DINO? Jeżeli ktoś protestuje przeciwko budowie sklepu tylko dlatego, że obok już jeden jest to życzę dużo zdrowia. 
W Wilanowie a nie na Wilanowie.
reklama
63. Dodane przez Biolog, w dniu - 21-01-2026 22:03 3 4
Dawać ten zbiornik. Jerzmanowa stanie się hitem.  
Jedyna wieś na mapie świata gdzie trawa będzie kwitnąć i rosnąć żółta.
64. Dodane przez do 62., w dniu - 21-01-2026 22:23 4 4
Będziesz miał ten zaszczyt wykąpać się w tych wodach pokopalnianych , nawet możesz sobie ponurkować.
65. Dodane przez Asa, w dniu - 22-01-2026 00:30 7 1
Przykre jest to, że ludzie się tu nie liczą, tylko kasa kasa kasa. Dogadują się, ustawiają finansowo siebie i swoje rodziny, obsadzają stołkami, a ludzi potrzebują tylko przy wyborach. Decyzja jest dawno podjęta, a teraz jak zwykle pseudo rozmowy. Sorry ale naprawdę ktoś myśli, że takie spotkanko cokolwiek zmieni? Może Pani Wójt wypowie się co dla niej znaczy zdrowie i życie mieszkańców, którzy są jej sponsorami???Co znaczy dla niej dbałość o czyste powietrze? Może warto by było żeby w tak ważnej kwesti pojawił się nasz poseł, o staroście nie wspomnę- naświetlenie sali było nie takie do foci???? Dzisiaj tak waliło tym (...) z Jakubowa, że porzygać się można było, sorry inaczej się nie da. I wtedy też specjaliści, pożal się Boże, z KGHM u, zarzekali się jakie to zdrojowe powietrze będzie, a jak będą monitorować&. teraz tematu nie ma! Kto się interesuje tym że ludzie tu chorują znacznie częściej niż średnie statystyki w kraju, na nowotwory, tarczycę, płuca itp i zgonów jest dużo więcej &. Ale to oczywiście nie ma związku& W powietrzu syf nad syfy, arseny, siarkowodory,i inne trucizny zasolcie jeszcze glebę, zatrujcie wodę , wytrujcie zwierzęta, wytnijcie lasy& i wojny nie trzeba. Ludzie czas się trochę otrząsnąć i samemu pomyśleć, a nie łykać kolejne kłamstwa. Skoro daliście kredyt zaufania przy wyborach, to chyba macie coś do powiedzenia! Zadbacie o siebie i swoje dzieci, póki jeszcze możecie.
66. Dodane przez Okoliczny mieszkaniec, w dniu - 22-01-2026 03:56 7 1
Mieszkańcy maja rację. Nie pozwalajcie robić sobie w pobliskim otoczeniu jakiegoś basenu ze ściekiem.  
Takich rzeczy nie robi się w bliskim otoczeniu gdzie żyją ludzie. Każdy średnio rozgarnięty o tym doskonale wie. Jak szukają ,,jeleni to niech szukają dalej.
67. Dodane przez krzysztof, w dniu - 22-01-2026 04:31 5 1
a co na to ministerstwo klimatu gdzie pani minister specjalista od soli 
i ta druga od wody
68. Dodane przez Et, w dniu - 22-01-2026 05:00 2 5
Kombinat zaplaci to sie zgodza, tam w wiekszosci gorniki mieszkaja a to niesamowicie pazerni na kase ludzie. Zbiornik i tak powstanie bo nikt przy spolce strategicznej nie bedzie sie liczyl z pcimiem dolnym.
69. Dodane przez Do 64, w dniu - 22-01-2026 07:33 5 0
Co ty bredzisz......
70. Dodane przez do 65, w dniu - 22-01-2026 07:35 1 2
tak działa ten świat (niestety) . 'ludzie ludziom zgotowali ten los' czy jakos tak
71. Dodane przez zzz, w dniu - 22-01-2026 11:12 10 0
Najlepsze jest to, że wybieramy władze - a oni po tym jak zostaną wybrani zapominają, kto na nich głosował. Pytanie dlaczego nie ma na spotkaniu radnych, przedstawicieli powiatu, itd. Kogo interesy reprezentują? Boją się odezwać, że nie dostaną posadki w kghm?
72. Dodane przez woda, w dniu - 22-01-2026 11:33 5 7
Jerzmanowa najbogatsza Gmina, najwięcej kasy idzie z KGHM, mieszka najwięcej górników i hutników, którzy czerpią z KGHM garściami kasę a jak trzeba wspomóc macierzysty zakład pracy to mają to w poważaniu. I tak to zostanie przeprowadzone i tak jak nie po dobroci to specustawą. Jak ktoś się chcę budować to powinien takie sytuację przewidywać tym bardziej, że od wielu lat było wiadomym, że KGHM idzie w stronę Jerzmanowej i dalej Głogowa. A pani Wójcik no cóż, może mąż pomoże ...
73. Dodane przez Artur., w dniu - 22-01-2026 14:52 3 5
Będzie jak w Ciechocinku, rowery wodne , kajaki i może duża ryba będzie
74. Dodane przez Człek, w dniu - 22-01-2026 18:59 6 2
Do mieszkańców Jerzmanowej i okolic: macie tę swoją nową, uśmiechniętą tylko do zdjęć panią wójt #
75. Dodane przez Zbigniew, w dniu - 22-01-2026 22:02 3 2
Najlepiej zabrać rodzinę dzieci i wyjechać zdrowsze rejony Polski pieniądze nie są najważniejsze w życiu choć są ważne za dużo chcemy materialnych dóbr czasami zupełnie niepotrzebnych i nie dających radości i szczęścia
76. Dodane przez Dr.Janusz, w dniu - 23-01-2026 15:51 6 0
Nie ma tłumaczenia, że w miejscowości mieszkają górnicy lub hutnicy. Mieszkają również ludzie niezwiązani z przemysłem.  
Głodne kawałki niech sobie włożą w buty. Nie pozwalać na degradację środowiska naturalnego i pogorszenia warunków życia, i tyle. 
Ktoś myśli, że będzie zbijał kasę kosztem ludzi i ich miejsca zamieszkania, bo jego to nie dotyczy? 
W żadnym wypadku!
77. Dodane przez czarny, w dniu - 23-01-2026 16:12 4 0
Jak tak czytam te wypociny górników co krzyczą "budować" to już widzę jak on wie co w tej wodzie jest. Pewnie siedzi w bloku (tylko na tyle go stać), pije piwo i patrzy w 60" telewizor a najdalej co widział i gdzie był to tablica Lubina. Sama woda zasolona czyli z NaCl to już jest olbrzymi problem ale nie cały. Oprócz tego są smary, oleje, i metale ciężkie, które występując ze złożami. KGHM się nie przyzna do składu jakościowego ścieku bo by dopiero była awantura. Jak wybudują 1000 m od zamieszkań to tylko głąb by się nie domyślał, że wody podskórne się wymieszają i każdy kto ma studnie głębinową będzie to miał u siebie. KGHM jak najbardziej tak ale nie kosztem środowiska i mieszkańców. Na pewno są opcje podczyszczenia wody ale to będzie drogi interes i mało opłacalny (na pewno mozliwy). Proponuje wziąć próbkę wody i przekazać do laboratorium na chromatograf wynik gotowy i wszystko wiadomo z czym trzeba się zmierzyć. Takie proste ale lepiej krzyczeć i się opluwać - do tego wiedzy nie potrzeba. Życzę wytrwałości
78. Dodane przez Zbiornik, w dniu - 23-01-2026 17:07 5 0
Jeżeli Jerzmanowa lerzy w powiecie Głogowskim to co na ten zbiornik myśli Ststosta i prezydent Głogowa skoro to niedaleko od miasta? Warto zapytać te dwie osoby a nie tylko obarczać waszym sprzeciwem panią Wójt która jest bezradna i sama nic nie zrobi. Nikt nie mówi o głebokości zbiornika tylko o wysokości wałów. Jeżeli dojdzi do budowy to ziemia zostanie zebrana na boki przez co pojdzie na budowe wałów więc teren sie obniży i to z kilkanaście metrów a kolejne kilkanaście metrów głębokości zbiornika to będzie z usypanego wału więc to daje minimum 30 metrów głebokosci zbiornika od lustra solanki . Ten wał bedzie sie podnosił z roku na rok jek to jest w Rudnej a co jak wał przecieknie i zaleje teren wokół? Ktoś pomyślał? Więc powinno sie zapytać prezydenta Głogowa i Sraroste
79. Dodane przez do 51., w dniu - 23-01-2026 21:44 6 0
Na pewno nie pracowałeś na SG.
80. Dodane przez wójt głogowski, w dniu - 23-01-2026 22:41 1 3
re 78 
Co ma do tego starosta czy prezydent Głogowa. Powiat nie robi planu zagospodarowania bo to jest w gestii samorządów gminnych. Zbiornik nie w mieście a kilka kilometrów od miasta. 
To co ma prezydent do tego? 
Teraz co do podnoszenia wału, przeciekania itp. bzdur. 
Ten zbiornik ma być zbiornikiem retencyjnym a nie osadowym. Ma gromadzić wody kopalniane gdy normy nie pozwolą zrzucać wody do Odry.  
 
PS 
Nie Ststosta i nie Sraroste. oza tym nie piszemy wielką literą.
81. Dodane przez Mieszkaniec powiatu, w dniu - 24-01-2026 05:58 8 0
A co na to poseł? Porozmawiał, zrobił zdjęcie na fb i co dalej?
82. Dodane przez Do 80, w dniu - 24-01-2026 14:59 0 2
Wójcie głogowski przestań się kompromitować pisząc po jednym gł..szym! Cytuję: " Nie Ststosta i nie Sraroste. oza tym...".
reklama
83. Dodane przez wójt głogowski, w dniu - 24-01-2026 16:11 2 1
Cytujesz a nie wiesz co cytujesz głąbie kapuściany. 
Cytujesz wypowiedź gościa spod 78. Nawalony jesteś czy naćpany? 
Tego nie zauważyłeś? Nie, boś głupszy od siebie samego.
 
Napisz komentarzzasady
  • Redakcja portalu zastrzega sobie możliwość ingerencji lub niedopuszczenie do publikacji wypowiedzi, które nie odnoszą się do tematu artykułu, naruszają normy prawne, obyczajowe lub są niezgodne z zasadami współżycia społecznego.
  • Wypowiedzi zawierające wulgaryzmy nie będą publikowane.
  • Komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. będą usuwane.
  • Zabezpieczono reCAPTCHA i ma zastosowanie Polityka prywatności oraz Warunki korzystania z usług Google.
 
Imię:
Komentarz: 
reklama

Dodaj zdjęcia do artykułu zasady
  • Zdjęcia dodawane przez użytkownika muszą dotyczyć tematu artykułu, należy wpisać także do nich komentarz aby uzasadnić ich publikację.
  • Redakcja portalu zastrzega sobie możliwość ingerencji lub niedopuszczenie do publikacji zdjęć, które nie odnoszą się do tematu artykułu, naruszają normy prawne, obyczajowe lub są niezgodne z zasadami współżycia społecznego.
  • Zdjęcia z komentarzem zawierającym wulgaryzmy nie będą publikowane.
  • Zdjęcia i ich komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. będą usuwane.
 
 

    WIADOMOŚCI
  • najnowsze
  • komentowane
  • << Previous
  • Next >>
  • <Playback
  • Stop
  • Play >
  • 1
  • 2
  • 1 rok temu
  • 5 lat temu
  • 10 lat temu
  • 15 lat temu
  • << Previous
  • Next >>
  • <Playback
  • Stop
  • Play >
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
reklama
reklama
reklama