Ecoren i nowe technologieEcoren i nowe technologie |
19.03.2008. Radio Elka, Piotr Krażewski | ||||||||||||||
Dyżurny reporter: Specjaliści z MATRANS wyliczyli, że skonstruowanie tarcz i okładzin hamulcowych z lżejszych metalowo-ceramicznych sieci pozwolą m.in. obniżyć masę nacisku na koło, a silnikowe zawory z domieszką tych tworzyw zapewnią zwiększoną sprawność silnika. Podobnie jest w przypadku turbin gazowych silników lotniczych: bardziej odporne na wysokie temperatury łopatki pozwalają na wyższe spalanie i niższą emisję siarki, mniejsze koszty paliwa i zanieczyszczenia środowiska.![]() - Naukowcy przy współudziale partnerów przemysłowych, chcą stworzyć nowe materiały, które w założeniu mają służyć w trzech branżach - mówi Mariusz Bober, prezes KGHM Ecoren. - Mówimy tu o motoryzacji, lotnictwie i przemyśle kosmicznym. Te materiały mają charakteryzować się zupełnie nowymi właściwościami, dzięki czemu ich wykorzystanie pozwoli na zmniejszenie zużycia paliwa zmniejszenie obciążeń dla środowiska naturalnego, a także zwiększy efektywność pracy silników. W projekcie o nazwie „Mikro i nanokrystaliczne tworzywo gradientowe (FGM) ceramika-metal w zastosowaniach transportowych” (nazywanym w skrócie MATRANS) bierze udział konsorcjum kilkunastu przedsiębiorstw i ośrodków badawczych z 8 różnych państw europejskich. Wśród uczestników są m.in. takie jednostki badawcze jak Politechnika Wrocławska, Instytut Podstawowych Problemów Techniki Polskiej Akademii Nauk zagraniczne ośrodki naukowe i partnerzy biznesowi. Celem programu jest zaprojektowanie nowych tworzyw FGM o ulepszonych właściwościach mechanicznych dla sektora motoryzacyjnego oraz lotniczo-kosmicznego. Chodzi o technologie, które mogłyby zostać użyte w układach wydechowych i napędowych, hamulcowych i przeniesienia mocy. Projekt MATRANS zakłada przygotowanie trzech grup specjalnych kompozytów FGM, bazujących na łączeniu ceramiki glinowej z miedzią czy metalami ogniotrwałymi. Mają one przyczynić się do obniżenia zużycia surowców i energii, jak również do wydłużonego okresu życia zastosowanych w transporcie materiałów. Całkowity budżet trzyletniego projektu wynosi 5,9 mln euro. Konsorcjum stara się o współfinansowanie ze strony Unii Europejskiej w wysokości 3,9 mln euro - właśnie zgłosiło w Brukseli pierwszy etap projektu. KGHM Ecoren jako jedyny w Polsce i Europie producent renu z własnych źródeł może wspomóc projekt nie tylko swoją wiedzą, ale i surowcami. Zamierza przekazać określoną ilość renu (rzadkiego metalu charakteryzującego się wyjątkową twardością i odpornością na ścieranie) na badania nowych technologii, takich jak np. wykorzystanie domieszek renu do stopu na bazie niklu, który stosowano by następnie w łopatkach turbin samolotów. (pit)
reklama
|
reklama
reklama
reklama