Kradną już nie tylko materialne rzeczy |
16.12.2013. Radio Elka, Leszek Wspaniały | ||||||||||||||
Dyżurny reporter: ![]() Choć kradzież kojarzy się głównie z zagarnięciem czyjegoś mienia to w dzisiejszych czasach dotyczy też sfery niematerialnej. Nie brak dziś na rynku producentów muzyki, reklam, logotypów i wszelkich graficznych projektów, które coraz częściej stają się przedmiotem kradzieży. Jak mówi Mariusz Najwer, prowadzący w Lubinie jedną z agencji reklamowych, kluczem do posiadania takich tworów są prawa autorskie. - Musimy pamiętać, że niezależnie od branży w jakiej pracujemy, zawsze jesteśmy pełnoprawnymi właścicielami swoich pomysłów. Jeśli uszyję piękny, kremowy sweterek do zimowych spacerów, to ten sweter należy do mnie. I podobnie jest z pomysłem. Jeśli wymyślę coś, czego nikt wcześniej nie wymyślił, to nikt inny bez mojej pisemnej zgody nie może wykorzystać tego pomysł - tłumaczy Najwer. Wiele firm, zlecając agencjom produkcję reklam czy logotypów, nie dba o odkupienie i przeniesienie praw autorskich. Zwykle kierują się oszczędnościami i nie ponoszeniem dodatkowych kosztów. Nie wiedzą, że nie mogą wykorzystywać w przyszłości „przedmiotu”, który zlecili do wykonania. - Jeśli zakładają państwo firmę i zlecają agencji reklamowej stworzenie logotypu, proszę dopilnować tego, żeby na dowodzie zakupu lub zleceniu było wyraźnie napisane, że agencja sprzedaje państwu również prawa autorskie do stworzonej grafiki - przestrzega Mariusz Najwer. W przeciwnym razie wykorzystywanie takiego logotypu czy znaku w dalszej działalności jest przestępstwem. Przepisy wyraźnie określają, że właścicielem stworzonych utworów, elementów reklam, czy znaków firmowych jest autor. Każdy, kto zdecyduje się bez jego wiedzy wykorzystywać jego pomysł może zapłacić trzykrotność wartości danego „przedmiotu”, a poza tym może zmuszonym przez sąd do zaprzestania korzystania i usunięcia przywłaszczonego tworu. Sprawa może być bardzo nieopłacalna, jeśli na przykład ktoś przygotuje tysiące koszulek z logiem, które do niego nie należy albo oznaczy nim siedziby swoich firm czy tabor samochodów. W tej sytuacji warto zapłacić za prawa autorskie i korzystać z danego tworu bezpiecznie. (mm)
reklama
|
reklama
reklama
reklama