Kolejni dawcy, kolejne szansa na życie |
28.12.2013. Radio Elka, Marcin Hałusek | ||||||||||||||||||||
Dyżurny reporter: Akcja za akcją, rejestracja za rejestracją, wielu ludzi poświęcających swój czas, a efekty powoli się pojawiają. Członkowie Drużyny Szpiku KGHM i Miedziowego Towarzystwa Sportowego mogą być z siebie dumni. Od lutego tego roku zarejestrowali już prawie 700 osób. Dwie z nich staną się dawcami i dadzą szansę przeżycia chorym na białaczkę. - Jednym z dawców jest pracownik ZG Rudna, który niedawno![]() zadzwonił do mnie i poinformował mnie, że w styczniu będzie dawcą. Drugi jest siatkarzem MKS Mundo, którego też zarejestrowaliśmy w 2013 roku - informuje Tomasz Chmielowiec z Miedziowego Towarzystwa Sportowego w Lubinie. W sumie to już trzy osoby, które dzięki akcjom rejestracyjnym organizowanym przez MTS i Drużynę Szpiku KGHM, będą miały okazję uratować życie chorym na białaczkę. Jak podkreślają organizatorzy, wszyscy chętni, powinni mieć pełną świadomość swojej decyzji. - Żeby zostać dawcą, trzeba być świadomym swojej decyzji. W chwili, gdy będzie taka potrzeba, żeby nie odmówić tej osobie, bo odbiera jej się wtedy jedyną nadzieję, na przeżycie. Oddawanie szpiku odbywa się dziś dwoma metodami. Pierwsza to pobieranie szpiku z krwi obwodowej. Zabieg ten wykonywany jest w 80 procentach przypadków. Drugi zabieg polega na pobraniu szpiku z talerza kości biodrowej w zupełnym znieczuleniu. Nie ma po nim żadnego dyskomfortu związanego z oddawaniem szpiku. Można następnego dnia biegać - tłumaczy Tomasz Chmielowiec. W Polsce na chwilę obecną jest zarejestrowanych około 400 tys. osób. Dla porównania warto podkreślić, że w Niemczech potencjalnych dawców szpiku jest ponad 4 miliony. W naszym społeczeństwie wciąż brak pełnej wiedzy na temat procesu oddawania szpiku. Dawcą może zostać każdy, kto jest w wieku od 18 - 55 lat, waży więcej niż 50 kg, nie ma nadwagi, poważnych chorób, nie jest po przeszczepie organów i nie jest uzależniony od alkoholu czy narkotyków. Jeśli spełnia się takie kryteria, to wystarczą tylko chęci. (mm)
reklama
reklama
|
reklama
reklama
reklama