Szanowny czytelniku, 25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych przechowywanych w plikach cookies. Po rozwinięciu szczegółów znajdziesz pełny zakres informacji na ten temat. Odsyłamy także do Polityki Prywatności.
Rozwiń szczegóły
Zwiń szczegóły
Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze mnie ze stron internetowych lub serwisów oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez RADIO ELKA Sp. z o.o., Agencję Reklamową EL Sp. z o.o. oraz Zaufanych Partnerów.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono
  • Radio Elka Sp. z o.o. z siedzibą w Lesznie przy ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno, wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Poznaniu XXII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000235295
  • Agencja Reklamowa EL Sp. z o.o. z siedzibą w Lesznie przy ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno, wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Poznaniu XXII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000245793
  • Zaufani Partnerzy - lista tutaj

Cele przetwarzania danych
  • marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
  • świadczenie usług drogą elektroniczną
  • dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
  • wykrywanie botów i nadużyć w usługach
  • pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)

Podstawy prawne przetwarzania danych
  • marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne - zgoda
  • świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
  • pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych

Odbiorcy danych
Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym Zaufani Partnerzy, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą
Przysługują Ci następujące prawa w związku z przetwarzaniem Twoich danych osobowych:
  • prawo dostępu do Twoich danych, w tym uzyskania kopii danych,
  • prawo żądania sprostowania danych,
  • prawo do usunięcia danych (w określonych sytuacjach),
  • prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych,
  • prawo do ograniczenia przetwarzania danych.
W zakresie w jakim Twoje dane są przetwarzane na podstawie zgody lub w ramach świadczonej usługi (dane są niezbędne w celu świadczenia usługi) możesz dodatkowo skorzystać z poniższych praw:
  • prawo do wycofania zgody w zakresie w jakim są przetwarzane na tej podstawie. Wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem.
  • prawo do przenoszenia danych osobowych, tj. do otrzymania od administratora Twoich danych osobowych, w ustrukturyzowanym, powszechnie używanym formacie nadającym się do odczytu maszynowego.
W celu skorzystania z powyższych praw Radio Elka Sp. z o.o. udostępnia następujący kanały komunikacji:
  • forma pisemna
    Radio Elka, ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno

Informacje dodatkowe
Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności" - tutaj
Później
ZGADZAM SIĘ
 
Wiadomości
Sport
Nie przegap
Nowe Galerie Foto
Ładowanie galerii zdjęć...
więcej...
29
Kwietnia 2025
Wtorek
Imieniny obchodzą:
Angelina, Bogusław,
Hugo, Piotr, Rita,
Robert
Do końca roku 246 dni.
Start arrow Głogów arrow Chruszcz: Film trafi do sieci i do szkół

Chruszcz: Film trafi do sieci i do szkół

31.01.2014. Radio Elka, Leszek Wspaniały
0131_chruszcz.jpgFundacja im. Bolesława Chrobrego rozpoczyna dziś w Głogowie nagrania do filmu  na temat oddziału AK Zawisza, działającego na terenie miasta po II wojnie światowej.  - Chcemy udokumentować wspomnienia ostatniego żyjącego w mieście świadka działalności Żołnierzy Wyklętych – mówi Paweł Chruszcz z fundacji /na zdjęciu/.
Dyżurny reporter: 667 70 70 60
Realizację tego dokumentu zapowiadano już przed rokiem. Dziś filmowcy zaczynają prace. - Jesteśmy już po pierwszych rozmowach z panem Zdzisławem Ściernickim, pseudonim „Lis” i mamy ramowy scenariusz tego, co chcielibyśmy, żeby nam powiedział. Są to fascynujące i zarazem
tragiczne historie z tamtego okresu, kiedy ten oddział trafił do Głogowa z Wielkopolski. Będzie można się dowiedzieć m.in. jak był planowany zamach na szefa PPR-u w Głogowie czy jak wyglądały przygotowania na posterunku UB
- mówi P. Chruszcz.

Przedstawiciele fundacji mają nadzieję, że w filmie uda się oddać klimat i nastrój tamtych czasów. Zdjęcia kręcone będą w mieszkaniu 88-letniego dziś Z. Ściernickiego, ale również w okolicach cukrowni i nad Odrą. - Jedna z ciekawszych opowieści dotyczy tego, jak pan Zdzisław dotarł do Głogowa. Musiał przedzierać się m.in. przez posterunki Armii Czerwonej na moście. Dowiemy się, gdzie oddział miał swoją strzelnicę czy skład broni - dodaje P. Chruszcz.

Premierę filmu dokumentalnego zaplanowano na 1 marca. Termin nie jest przypadkowy. - Wtedy będziemy obchodzić Dzień Żołnierzy Wyklętych. Chcemy dotrzeć do jak największej liczby młodych ludzi, którzy zainteresują się historią. Aby potrafili na nią spojrzeć krytycznie, a także odróżniać dobro od zła. Film trafi do Internetu, a ponadto planujemy projekcje w szkołach średnich. Być może wyemitowany będzie również w lokalnej telewizji - zakończył przedstawiciel fundacji. (lw/foto: archiwum)
 
Komentarze (21)
1. Dodane przez mieszkaniec, w dniu - 31-01-2014 12:04 0 0
Bardzo dobra inicjatywa, oby takich więcej w naszym mieście!
2. Dodane przez repartiant, w dniu - 31-01-2014 13:53 0 0
co za fałszowanie historii,to nie byli żołnierze wyklęci a pospolita banda szabrowników,i to nie jedna.Szabrowali co się dało i wywozili na tereny wielkopolski. Broń używali wobec Polaków ,którzy osiedlali się na terenie okolicznych wiosek i nie pozwalali szabrować. Taka prawda, którą dobrze pamiętam. Dziś coraz więcej podszywających się pod żołnierzy wyklętych bo z tego tytułu są profity.
3. Dodane przez patrzacy z boku, w dniu - 31-01-2014 16:48 0 0
bardzo ciekawa historja.Mieszkam w Glogowie od wyzwolenia i nie slyszalem o Zolnierzach Wykletych badz oddziale.Byc moze,ze i byla jakas strzelnica tego oddzialu ale jak sie domyslam strzelano z broni ktora posiadala tlumiki.
4. Dodane przez szpila, w dniu - 31-01-2014 17:35 0 0
Brawo dla pana Chruszcz ! Oby więcej takich patriotycznych akcji!
5. Dodane przez strzelnica, w dniu - 31-01-2014 18:54 0 0
Strzelano z korków butelek szampana. Strzelnica? Chyba z wiatrówek walili. 
repatriancie 
Znasz historię z autopsji. Niestety, jak to często bywało, prowadzący walkę z wrogiem często wyrządzali niewinnym ludziom krzywdę, nie zawsze zamierzoną. Działająca w Głogowie konspiracja ograniczała sie do pisania ulotek i nic więcej. No może szefowi UB kurę ukradli z samochodu. Tak iż nikomu krzywdy nie zrobili. 
Prawdą jest również i to, że od walki o niepodległosć do zwykłego bandytyzmu droga była bliska. Prawdziwa walka z władzą ludową toczyła się kilkanaście kilometrów od granic Głogowa. Prowadziły ją oddziały z Góry, Sławy, Nowej Soli, Lubina czy pod bokiem Rosjan w Legnicy. Zniszczony Głogów był oazą spokoju dla władzy ludowej.
6. Dodane przez czarny, w dniu - 31-01-2014 19:12 0 0
taki człowiek tylko szkodę zrobi dla głogowskiej młodzieży- tylko fałszuje historię. Nagle się okazuje, iż na terenie powiatu głogowskiego istniał obwód AK ( prawda JEST TAKA IZ PO 1945 ROKU NIE BYLO JUZ AK, ponadto na terenach które nie należały do II RP nie były tworzone struktury AK prawda jest taka iż na terenie ziem wyzwolonych były oddziały uzbrojonych ludzi którzy rabowali, mordowali tak zwany "dziki zachód lat 1945-1949" a Pan Chruszcz chce zrobić z niektórych "Kmiciców" wielkich Polaków
7. Dodane przez Pilecki, w dniu - 31-01-2014 19:24 0 0
Odkłamac historię.
8. Dodane przez tak, w dniu - 31-01-2014 20:55 0 0
I wszystko jasne.Popieram kom.2
9. Dodane przez strzelnica, w dniu - 31-01-2014 22:25 0 0
czarny 
Nie masz racji z tym brakiem struktur podziemia niepodległosciowego na tzw. Ziemiach Odzyskanych. Wprawdzie AK było już rozwiązane, ale działały struktury oparte na tych, którzy nie godzili sie z de facto okupacją radziecką i narzuconym Polakom rządom. Struktury te tworzyli zarówno dawni członkowie AK jak i innych organizacji niepodległosciowych oraz ludzie młodzi nawet uczniowie.  
Co do mordów to posłuchaj opowieści ludzi żyjących tutaj od maja, czerwca 1945 roku.
10. Dodane przez Trzymam kciuki!!!, w dniu - 01-02-2014 12:04 0 0
Re: "repatriant" i "czarny" 
 
Jeśli zarzuca się kłamstwo innym, samemu wypadałoby być w porządku. Niestety cała współczesna historia została zmanipulowana w sposób nieprawdopodobny. Najlepszym przykładem jest działalność TZG. Ale czego się spodziewać, jeśli za "historię" biorą się zawodowi fałszerze (...) ("Historia MO i Policji" - Encyklopedia TZG 53-54), który twierdzi, że MO "chroniła własności osadników". A prawda jest zupełnie inna to MO stworzyła prawdziwy gang rabujący ludzi i mordujący opornych. To chyba dlatego, żeby nie było za mocno, TZG próbuje dzisiaj z ich ofiar zrobić niemieckich przestępców, którzy zasłużyli na swój los. Stąd też wszystkie te obrzydliwe teksty o współpracy AK z gestapo. 
Ciekawe też, jak szybko niektórzy zauważyli, że AK została rozwiązana już w styczniu 1945 r. ale jednocześnie nie dostrzegają, że: 
- przynajmniej do sierpnia 1945 r. Polska nie miała żadnych praw do tzw. Ziem Odzyskanych ( w Poczdamie zostały one oddane pod TYMCZASOWY zarząd), 
- polscy osadnicy w dużej liczbie byli zwykłymi zesłańcami, którzy tu zostali przywiezieni wbrew swojej woli, nierzadko siłą wyrzuceni z wagonów - byli to w najlepszym razie EKSPATRIANCI, 
- jeśli mówimy o "zbrodniach" to jak nazwać polityką osadnictwa na zaminowanej ziemi - a taka był Głogów i okolice do połowy lat 50-tych, to były setki ludzi: kobiet i dzieci, rozszarpanych i okaleczonych, bo dla władzy ludowej liczył się efekt propagandowy a nie ludzkie życie, 
- "Rząd RP", z ramienia którego sprawowali władzę tzw. "pełnomocnicy" był przekształconą z PKWN-u sowiecką atrapą rządu pod nazwą "Rząd Tymczasowy" (prawdziwy i legalny Rząd RP został władzy pozbawiony a jego reprezentanci i członkowie w marcu 1945 r. zostali porwani do Zw. Sowieckiego), 
- itd itp
11. Dodane przez Gerwazy, w dniu - 01-02-2014 08:22 0 0
Po 45' AK-kowcy często zasiedlali tereny zachodniej Polski co gwarantowało im anonimowość w tamtych czasach. Wielu długo jeszcze walczyło zbrojnie w Głogowie też. Ja pamiętam zupełnie coś innego (miałem w tedy z 7 lat) - Mówiło się wtedy o walkce między tzw. starymi Polakami, a młodymi politrukami. Dziś starych Polaków już nie ma, a politruki zakłamują wiedzę o tamtych czasach.
reklama
12. Dodane przez historyk, w dniu - 01-02-2014 10:50 0 0
to są bzdury totalne i nic innego jak tylko propaganda wyborcza kibiców ChG
13. Dodane przez gość, w dniu - 01-02-2014 13:41 0 0
A komu to potrzebne?
14. Dodane przez re 10, w dniu - 01-02-2014 18:08 0 0
Zarzucasz innym kłamstwo a sam kłamiesz, że aż dziwię się całości twego monitora. Człowieku! tak jak wśród niby żołnierzy walczących o wolność zdarzali się pospolici bandyci robiący teraz za bohaterów tak i wśród milicjantów czy ORMOwców zdarzali się bandyci i złodzieje. By być w porządku to musisz przestać kłamać i manipulować nazewnictwem. Co ma wspólnego rozkaz o rozwiązaniu AK z formą przekazania Polsce ziem odebranych Niemcom? Naprawdę nie rozumiem tego. Co to takiego ekspatriant? Czy przybywający z okilc Jarocina, Jaraczewa byli zesłańcami? Ciebie albo bardzo głowa boli albo jesteś z tych co to traktują historię jako swoją własność i myślący, że mają monopol na prawdę.  
Dodanie na koniec pełnomocników i napisanie o nich, że byli komuchami tylko to już nie kłamstwo a zwyczajna bzdura niegodna nawet ucznia gimnazjum. Jeżeli było tak jak piszesz to jak wytłumaczysz prosty fakt, że większość urzędników, pełnomocników na Ziemiach Odzyskanych nie było ani członkami PPR ani nie sympatyzowało z PPR? Jeżeli myślisz, że wiesz coś na ten temat to się grubo mylisz. Naczytałeś się albo broszurek propagandowych IPN-u albo sam prokurujesz coś takiego. Traktujesz historię tak samo jak traktowali ją komuniści i w niczym nie jesteś od nich lepszy. Traktujesz historię jak dziwkę oddającą się każdemu rządowi, każdej ideologii ato jest myślenie ludzi chorych, chorych na władzę, chorych na monopol na prawdę. 
Guzik wiesz, ale jednego nie mogę ci odmówić - Niczym nie zaskoczyłeś, jesteś przewidywalny jak dobry politruk. Szkoda tylko historii bo w niczym nie zawiniła a ty ją kastrujesz jak w czasach stalinowskich komuniści.
15. Dodane przez re 14, w dniu - 02-02-2014 00:54 0 0
MO była częścią aparatu represji więc patologie w jej łonie były patologią na łonie patologii.  
Kwestia druga. Pan w kom. 10 słusznie zaznaczył, iż "duża liczba" przesiedleńców przybyła ze wschodu. Więcej - większość przybyła ze wschodu.Wielkopolanie byli w mniejszości.  
Inna sprawa to pełnomocnicy. Oni byli nominowani wg. klucza partyjnego. Wiesz co to były rzodkiewki?? SL i PPS były z wierzchu czerwone a w środku białe. Nominowano kandydatów, którzy rokowali lojalność, lecz jak pokazuje historia ich postawy niekiedy ewaluowały...
16. Dodane przez re 15, w dniu - 03-02-2014 08:13 0 0
To tak jak z Tobą. Rzodkiewka - niby coś wiesz na zewnątrz a w środku ogrom białej karty. Nic się nie zapisało. Przepraszam, zapisana dobrze agitka "Jak myśleć".  
Każda konspiracja jest patologią a to oznacza iż patologia była na łonie patologii. Chyba nie zaprzeczysz? 
Przesiedleńcy. Większosć przesiedleńców na naszych ziemiach przybyła z poznańskiego czy tego chcesz czy nie. Takie są statystyki a liczby nie kłamią. Przepraszam, też mogą kłamać w takich rękach jak Twoje. To już chyba Twój mentor powiedział, ze śmierć jednego człowieka to tragedia, śmierć tysięcy to już statystyka. 
Popatrz na pierwszych osadników, popatrz na pierwsze władze na tych ziemiach. To 75% poznaniacy. Dopiero kilka miesiecy po zakończeniu wojny zaczęto osiedlać repatriantów.  
Co do pełnomocników to masz całkowitą rację, proletariacką rację, jedynie słuszną postawę. Żeby pokazać, że racja jest po Twojej stronie nie zawachasz się nad kłamstwem. 
Moze nam teraz napiszesz ilu członków liczyła PPR a ilu PPS w roku 1945? Jeżeli gotów jesteś stanąć twarzą w twarz z działaczem PPS z lat 1945-46 i powiedzieć mu, że był rzodkiewką to będziesz albo wyjątkowo bezczelnym nieukiem, albo zwykłym chamem.  
Jak pokazuję nam obecne czasy, odwaga potaniała, wiedza potaniała, chamstwo spowszedniało, niewiedza stała się powszechna. 
Jeszcze tylko jedno pytanie. 
Czy czasem jeden z tych tzw. żołnierzy wyklętych nie był również szefem MO na Podhalu? Jego postawa tak ewoluowała aż wydano na niego wyrok śmierci. Nie, nie komuniści wydali ten wyrok, oni zrobili to nieco później za pospolity bandytyzm. 
Tak. ewaluacja to ciekawa sprawa, szkoda tylko, że ma niewiele wspólnego z ewolucją. Ewaluowanie to nie to samo co ewoluowanie. 
Jeżeli to jest to samo co z Twoją wiedzą na temat lat czterdziestych w Głogowie to - chapeau bas! (szapo ba).
17. Dodane przez fundacja, w dniu - 03-02-2014 08:45 0 0
Proszę zobaczyć kto jest prezesem fundacji i jakie ma poglądy. Strach się bać.
18. Dodane przez re 17, w dniu - 03-02-2014 17:18 0 0
Masz rację, owa fundacja nie od wczoraj znana jest z dziwnych programów. Kiedyś kojarzono ją z Sorossem. Kim był ten gość chyba nie trzeba tłumaczyć i jaką rolę odegrał on i ludzie z tą fundacja powiązani w ograbieniu Polaków z ich majątku. Sprzedano dzięki tym działaniom i ludzi z nią powiązanych majątek narodowy czyli nasz za około 3 do 8 % wartości.  
Jak ktoś mienbiący się Polakiem może mieć do czynienia z czymś takim?
19. Dodane przez re 14, 16, w dniu - 03-02-2014 19:44 0 0
Patologie występują w różnych obszarach życia fakt. Tylko nie zauważasz, albo nie chcesz zauważyć, pewnej oczywistej różnicy. Celem walki Wyklętych była wolna Polska, natomiast jednym z głównych celów upolitycznionej MO, obok walki z pospolitą przestępczością, było utrwalenie władzy okupanta sowieckiego. 
Z przesiedleńcami próbujesz się wykręcić sianem, mówiąc tylko o kilku miesiącach roku 1945. Wtedy było tak było jak piszesz, lecz ja oceniam całość procesu, który można podsumować w roku 1950. A wówczas ponad 45% mieszkańców powiatu stanowili przymusowi przesiedleńcy z byłych wschodnich województw II RP oraz z akcji Wisła. Wielkopolan więcej niż 19 % nie chce być:) 
Komuniści z początku nie dysponowali poparciem społecznym, także jeśli chodzi o kadry była bieda. Stąd plan, aby przejąć kontrolę na przedwojennymi partiami PPS i SL, reaktywując je przy pomocy wiernych sobie kryptokomunistów (czerwona część rzodkiewki:)Wymienię tu choćby takich PPS-iaków jak Cyrankiewicz czy Osóbka-Morawski. Mówiąc Twoim żargonem(dziwka historia i inne pomyje retoryczne czy czepianie się przejęzyczeń, zamiast argumentów merytorycznych), że się na chwilkę do niego zniżę, pewnie byś zrobił takiemu intelektualnego loda, ja bym nazwał po imieniu zdrajcą! 
Oczywiście w szeregach PPS czy SL było wielu autentycznych przedwojennych działaczy (biała część rzodkiewki), których po wyborach wykoszono, zniechęcono lub przemielono. Nie będę zarzucał Tobie niewiedzy w tym zakresie, bardziej spodziewam się świadomej manipulacji.
20. Dodane przez No tak, w dniu - 03-02-2014 23:34 0 0
Jak kłamać pisząc prawdę. Swoją prawdę. 
Dałeś popis manipulacji faktami. 
1. Czy szeregowy milicjant walczył z Polakami by utrwalić władzę okupacyjna sowietów? 
2. Jakie były proporcje liczbowe między PPR a PPS? 
3. Nie odpowiedziałeś na pytanie co ma wspólnego rozwiązanie AK ze sposobem przekazania Polsce Ziem Odzyskanych. 
4. Jeżeli ciągniesz swą opowieść do lat 50-tych to jak możesz pisać o rabunkach przez MO? Mieszasz dowolnie i dla własnej z góry wyrobionej tezy lata, fakty i liczby. Określ się dokładnie o jakich czasach piszesz. 
5. W odróżnieniu do ciebie nikomu loda nie robiłem. Jakoś przez gardło nie mogło by mi przejść. Tobie jak widzę pasuje. Aluzji do historii jako dziwki nie pojąłeś. Co ci w tym pzreszkodziło? Patyczek od loda? :) Podobnie jak źle interpretujesz samo pojęcie rzodkiewki. Dokonaj ewaluacji pojęcia i jego genezy a wówczas przejdziesz ewolucję mentalną.  
Jeżeli jesteś takim samym specjalistą od tych czasów jak od husarii to nie mamy o czym dyskutować. 
Z lodami uważaj, to sieje różne zniszczenia w organiźmie.
21. Dodane przez Panie Chruszcz, w dniu - 13-02-2014 23:51 0 0
Dlaczego nadal upowszechniasz Pan kłamstwa o Armii Krajowej? W Głogowie nie było nigdy komórki AK.
reklama
 
Napisz komentarzzasady
  • Redakcja portalu zastrzega sobie możliwość ingerencji lub niedopuszczenie do publikacji wypowiedzi, które nie odnoszą się do tematu artykułu, naruszają normy prawne, obyczajowe lub są niezgodne z zasadami współżycia społecznego.
  • Wypowiedzi zawierające wulgaryzmy nie będą publikowane.
  • Komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. będą usuwane.
  • Zabezpieczono reCAPTCHA i ma zastosowanie Polityka prywatności oraz Warunki korzystania z usług Google.
 
Imię:
Komentarz: 
reklama

Dodaj zdjęcia do artykułu zasady
  • Zdjęcia dodawane przez użytkownika muszą dotyczyć tematu artykułu, należy wpisać także do nich komentarz aby uzasadnić ich publikację.
  • Redakcja portalu zastrzega sobie możliwość ingerencji lub niedopuszczenie do publikacji zdjęć, które nie odnoszą się do tematu artykułu, naruszają normy prawne, obyczajowe lub są niezgodne z zasadami współżycia społecznego.
  • Zdjęcia z komentarzem zawierającym wulgaryzmy nie będą publikowane.
  • Zdjęcia i ich komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. będą usuwane.
 
 

    WIADOMOŚCI
  • najnowsze
  • komentowane
  • << Previous
  • Next >>
  • <Playback
  • Stop
  • Play >
  • 1
  • 2
  • 1 rok temu
  • 5 lat temu
  • 10 lat temu
  • 15 lat temu
  • << Previous
  • Next >>
  • <Playback
  • Stop
  • Play >
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
reklama
reklama
reklama