Szanowny czytelniku, 25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych przechowywanych w plikach cookies. Po rozwinięciu szczegółów znajdziesz pełny zakres informacji na ten temat. Odsyłamy także do Polityki Prywatności.
Rozwiń szczegóły
Zwiń szczegóły
Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze mnie ze stron internetowych lub serwisów oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez RADIO ELKA Sp. z o.o., Agencję Reklamową EL Sp. z o.o. oraz Zaufanych Partnerów.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono
  • Radio Elka Sp. z o.o. z siedzibą w Lesznie przy ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno, wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Poznaniu XXII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000235295
  • Agencja Reklamowa EL Sp. z o.o. z siedzibą w Lesznie przy ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno, wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Poznaniu XXII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000245793
  • Zaufani Partnerzy - lista tutaj

Cele przetwarzania danych
  • marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
  • świadczenie usług drogą elektroniczną
  • dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
  • wykrywanie botów i nadużyć w usługach
  • pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)

Podstawy prawne przetwarzania danych
  • marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne - zgoda
  • świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
  • pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych

Odbiorcy danych
Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym Zaufani Partnerzy, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą
Przysługują Ci następujące prawa w związku z przetwarzaniem Twoich danych osobowych:
  • prawo dostępu do Twoich danych, w tym uzyskania kopii danych,
  • prawo żądania sprostowania danych,
  • prawo do usunięcia danych (w określonych sytuacjach),
  • prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych,
  • prawo do ograniczenia przetwarzania danych.
W zakresie w jakim Twoje dane są przetwarzane na podstawie zgody lub w ramach świadczonej usługi (dane są niezbędne w celu świadczenia usługi) możesz dodatkowo skorzystać z poniższych praw:
  • prawo do wycofania zgody w zakresie w jakim są przetwarzane na tej podstawie. Wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem.
  • prawo do przenoszenia danych osobowych, tj. do otrzymania od administratora Twoich danych osobowych, w ustrukturyzowanym, powszechnie używanym formacie nadającym się do odczytu maszynowego.
W celu skorzystania z powyższych praw Radio Elka Sp. z o.o. udostępnia następujący kanały komunikacji:
  • forma pisemna
    Radio Elka, ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno

Informacje dodatkowe
Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności" - tutaj
Później
ZGADZAM SIĘ
 
Wiadomości
Sport
Nie przegap
Nowe Galerie Foto
Ładowanie galerii zdjęć...
więcej...
3
Maja 2024
Piątek
Imieniny obchodzą:
Aleksander,
Antonina, Maria,
Mariola
ŚWIĘTO
KONSTYTUCJI
TRZECIEGO MAJA
Do końca roku 242 dni.
Start arrow KGHM arrow Kanadyjczycy zgodzili się na wykup

Kanadyjczycy zgodzili się na wykup

20.02.2012. Radio Elka, Mateusz Kowalski
0220_quadra.jpgAkcjonariusze Quadra FNX wyrazili zgodę na przyjazne przejęcie firmy przez KGHM. Za wykupem głosowało 77 procent obecnych na walnym akcjonariuszy, co wystarczyło do zatwierdzenia transakcji. Nie obyło się jednak bez emocji.
Dyżurny reporter: 667 70 70 60

Blisko co czwarty udziałowiec był przeciwny transakcji z Polską Miedzią. Jednak według przepisów, wystarczyła zgoda 2/3 akcjonariuszy, by wyrazić zgodę. Decyzja udziałowców to pierwszy
z trzech ostatnich etapów finalizacji transakcji. Kolejnymi etapami będą zatwierdzenie jej przez Sąd Najwyższy Kolumbii Brytyjskiej oraz uzyskanie zgody Ministra Przemysłu Kanady. Procedura powinna się zakończyć w ciągu najbliższych dwóch tygodni.

Jeśli Polska Miedź wykupi sto procent akcji Quadry, stanie się właścicielem kopalń miedzi położonych w Kanadzie, USA, Chile oraz współwłaścicielem światowej klasy projektu Sierra Gorda. Spółka będzie pozyskiwać oprócz miedzi i srebra, także molibden, nikiel, ołów, złoto, platynę, pallad, ren i selen.

Transakcja będzie kosztować KGHM 10 mld zł. Dzięki inwestycji zdecydowanie wzrośnie jednak pozycja spółki w świecie, zarówno pod kątem produkcji miedzi, jak i ogólnej wartości firmy. (opr. mat)
 
Komentarze (18)
1. Dodane przez tuskomania, w dniu - 20-02-2012 21:11
Już niedługo na ustach wszystkich będzie " u drzwi twoich stoje panie czekam na twe zmiłowanie " pochowaja nas żywcem . Zastanawiam sie czy z przodka nieprzejść na paleciaża w biedronce bo niedługo nasze zarobki się zruwnaja ?!
2. Dodane przez biko, w dniu - 20-02-2012 23:58
tuskoman już tak nie narzekaj jak to źle w tym kghm. Jeżeli jest tak źle to dlaczego tak trudno się tam dostać.
3. Dodane przez Rafał K. (Zakład Hydrotechnicz, w dniu - 21-02-2012 00:25
Firma Quadara FNX ma udokumentowane złoża miedzi na poziomie 8,2 mln ton. Przy dzisiejszej cenie miedzi i kursie dolara daje to wartość złoża na poziomie około 216 mld. Licząc realnie uśredniając cenne wychodzi: 8200000 x 2,5 zł x 6000 $ = 123 mld zł. 
 
Oczywiście 45% złoża Sierra Gorda należy do japońskiej firmy Sumitomo Corporation 
 
Należy nadmienić, że Quadra z zyskiem za 2011 rok będzie posiadać 1,1 mld $ gotówki. Widać więc że KGHM kupi Quadrę za około 6 mld zł. 9,44 mld zł 3,45 mld zł (1,1 mld $ po kursie 3,14) = 5,99 mld zł. 
 
Ponadto Quadra FNX posiada 18 mln akcji Capstone Mining Corp, (10 największa górnicza firma w Kanadzie kapitalizacja 1,2 mld $), która to firma posiada z kolei bardzo obiecujące złoża i kopalnie w Kanadzie (Minto i Kutcho), w Meksyku (Cozamin) i w Chile (Santo Domingo) apropo złoże te graniczy ze złożami Quadry Sierra Gorda i France w Chile. 
 
Moim zdaniem KGHM przejmie w perspektywie 12 miesięcy właśnie Capstone Mining Corp. z premią do 40% za 1,7 mld $ CAD (1,2 +40% = 1,68 mld $), oraz będzie się starał odkupić 45% złoża od Siera Gorda od Japończyków.  
 
W tej chwili koszty, kształtują się na poziomie porównywalnym do KGHM, czyli ponad 12000 zł za wyprodukowanie tony miedzi. Daje to 3821 $ (12000:3,14). Mówimy tu o działających kopalniach. Po uruchomieniu złoża Sierra Gorda, koszty jednostkowe produkcji mają się obniżyć o 20 % czyli będą na poziomie około 10000 zł. 
 
Zakładając, że KGHM tzn jej firma Quadra będzie produkować ze złoża Sierra Gorda 200 tys ton CU to przy dzisiejszych cenach miedzi i kursie dolara mamy: 
 
Przychód: 200000x3,14x8350=5243800000 czyli 5,24 mld zł 
 
Koszty: 200000x10000 = 2000000000 czyli 2 mld zł 
 
Zysk 5,24 - 2 = 3,24 mld 
 
Subbimoto ma 45 % udziałów więc: 3,24 - 45% = 1,78 mld zł dla KGHM (przy dzisiejszych cenach miedzi i kursie dolara, bez kosztów uruchomienia produkcji) 
 
Uważam, że inwestycję idą w dobrym kierunku. 
http://www.kghm.pl/kanada/KGHM_Prezentacja_in(...)estorska_PL.pdf 
http://capstonemining.com/s/Home.asp 
http://www.miningfeeds.com/copper-mining-report-canada 
 
Good Luck :)
4. Dodane przez Tass, w dniu - 21-02-2012 07:42
Rafał ja także uważam że kupienie tej firmy to dobry krok.Dzięki tej inwestycji KGHM ma szanse niezbankrutować.Na rodzimym obszarze raczej przyszłości już nie ma.Jest to zdecydowanie bezpieczniejsza inwestycja od Kongo.
5. Dodane przez kolo, w dniu - 21-02-2012 07:53
Złoża,gotówka i jeszcze udziały w innych firmach Coś za ładnie to wygląda
6. Dodane przez $$$$$$$, w dniu - 21-02-2012 08:40
Biko mnie przyjeli bez problemu ( może dltego że mam szkołe górniczą) no ale jak ty masz wyuczony zawód piekarza to żeczywiście może być problem . Tak apropo to złożyłeś podanie ? bo większość moich kolegów co złożyło podania nawet po gastronomicznej dostali się ZG . Oczywiście trzeba pomóc szczęściu jakimś kursem np na WO -najtańszy . Pomyśl do szkoły też na nauczyciela nieprzyjmą cię bez kwalifikacji . Nietraktuj tego osobiście bo kieruję to do wszystkich , jak ktoś chce to pracuje w ZG . NIedługo ZG przestanie być atrakcyjnym miejscem pracy ( warunki) jak wejdziemy na "Głogów Głęboki " już zaczyna być nieciekawie na SG siarkowodór metan itp. Zapraszam pod szyb powąchać powietrze wydostające się z dołu poczujesz choć w części smak naszego chleba
7. Dodane przez ma ruda?, w dniu - 21-02-2012 09:15
A nagle się okaże,że owa firma ma długu powyżej uszu.
8. Dodane przez WidziMiś, w dniu - 21-02-2012 09:17
do 2 (biko): 
Bo byle kogo nie biorą. Dlatego trudno się dostać.
9. Dodane przez Piekarz z Lubina, w dniu - 21-02-2012 10:09
Ja nie narzekam tak jak wy jestem piekarzem zarabiam 2,5 tys i tyle mi wystarczy.Mój brat ma prawie5 tys na dole i wiecznie narzeka ze mało.Ja bym jeszce ogłozył na lokate.Górnikom zawsze mało.Zobaczycie jak Pan Tusk zabierze wam te pieniadze to wpadniecie w depresje.pozdrawiam.
10. Dodane przez Józek ze Skł., w dniu - 21-02-2012 11:19
Słownik języka polskiego ni zna słowa NIEZBANKRUTOWAĆ. 
To jest bankructwo małego Tassa.
11. Dodane przez Józek ze Skł., w dniu - 21-02-2012 11:25
Kim ty jesteś,pisząc takie słowa ,że byle kogo nie biorą. 
Wygląda na to ,że komentarze 6 i 8 pochodzą od tej samej osoby. 
Całe wykształcenie to kurs na WO/najtańszy/.
12. Dodane przez kolo, w dniu - 21-02-2012 12:15
CBJ CBA ABW CBŚ Ludzie ale będziecie mieli roboty i polatacie se do Kanady:)))
13. Dodane przez Tomasz, w dniu - 21-02-2012 17:02
do kom 3 i 4 
a ja uwazam ze przez taka wlasnie inwestycje KGHM moze zbankrutowac !!! i zapewne juz niedlugo bedzie "szkoda" tych 10 liliardow wydanych na zloza... przy wyliczeniach kosztu tony miedzi nalezy wziac jeszcze pod uwage koszt wykupu akcji...  
takie male wyliczenie na podstawie kom 3 
8,2 mln ton miedzi wydatek 9,44 miliarda (nie wiem ile wyda KGHM wzielem z owego postu ta kwote) wychodzi ok 1100 zl !!!! za tone miedzi... to ze spolka kanadyjska ma kase nic nie znaczy gdyz zezra ja inwestycje i prawdopodobnie potrzebny bedzie rowniez kredyt... wiec gdzie tu oszczednosci ? dodatkowo nie bierzecie pod uwage mozliwej przyszlej nadprodukcji miedzi (skoro tak mali producenci sa tak wysoko wyceniani i maja tak duzo wolnej gotowki) i przyszlych spadkow cen !!!! pamieta ktos ze przed obecna fala wzrostow miedz kosztowala troche pow tysiaca dolarow ? wiec dlaczego zakladasz ze realna usredniona cena to 6 tysiecy ? moze bedzie 4 ? a cena moze zejsc przeciez nawet pon 3... dlaczego nie ? skoro ok 10 lat temu kosztowala ok 1,5 tys... czy inflacja w tym czasie wyniosla 100% ? nie...  
ta inwestycje uwazam za niebezpieczna mogaca doprowadzic KGHM do upadku...
14. Dodane przez Rafał K. (Zakład Hydrotechnicz, w dniu - 21-02-2012 21:27
Odpowiedź do komentarza 13 
 
Poniża wypowiedź dotyczy tylko złoża. Sierra Gorda. Należ pamiętać iż obecnie Quadra produkuje ponad 100 tys ton miedzi + inne metale. 
 
1. KGHM kupując Quadra FNX, przejmie akcje kanadyjskiej spółki stanowiące 100 proc. kapitału zakładowego tej spółki. (Nie będzie żadnego wykupu, ponieważ KGHM w tej ceni zapłacił już za wykup oferując 40% premii) 
2. Kolega dzieląc 9,44 mld zł przez 8 mln 200 tys. ton Cu obliczył nie cenę po jakiej KGHM będzie sprzedawał miedź, tylko po jakiej cenie nabył 1 tonę. 
Oznacza to, że KGHM zapłacił za 1 tonę CU 1150 zł. Cena sprzedaży (1 tona x 8350 $ x 3,14 zł = 26219 zł) 
Cena nabycia 1 tony (1150 zł) Cena sprzedaży (na dzień dzisiejszy 26219 zł)= to daje 2300%  
3. Kasa (1,1 mld $), pójdzie z pewnością na inwestycje, i na inne przejęcia, a ponadto kupując firmy przeważnie posiłkują się korzystając z kredytu. Na dzień dzisiejszy KGHM ma około 13 - 14 mld zł gotówki. 
4. Miedź kosztowała, oczywiście około 1320 $ w listopadzie 2001 roku, ale przy znacznie wyższym kursie dolara około 4,15 zł i niższych kosztach wydobycia. Oczywiście nie była to średnioroczna cena miedzi. Bo takowa była wyższa. 
5. Założyłem taką cenę z przestrzeni kilku ostatnich lat (wahania miedzi od 4000 do 10000 $ i wahania kursu $ od 1,9 zł do 3,6 zł) 
6. Decyzja, która została podjęta przez Zarząd KGHM, to decyzja strategiczna długofalowa, zakładająca w dłuższej perspektywie obniżenie kosztu jednostkowego produkcji o 20%, poza tym kupujemy złoża nie tylko miedzi, ale także molibdenu, srebra, niklu, złota, palladu. 
7. Wydobycie w naszym regionie będzie w dłuższej perspektywie bardzo drogie, choćby przez obciążenie KGHM nowym podatkiem, dlatego trzeba dywersyfikować produkcję. 
8. Ale żeby nie było tak słodko, nie zgadzam się z decyzją Zarządu dotyczącą sprzedaży POLKOMTELA - PLUSA. Widać tu jednoznacznie wpływ Ministerstwa Skarbu. KGHM sam mógł odkupić pozostałe udziały i stać się głównym i jednym akcjonariuszem Plusa, z których to mógłby uzyskiwać około 1,5 do 2 mld zł, wypłacając cały zysk. Ale lepszym rozwiązaniem, moim zdaniem byłoby wprowadzić Polkomtela wraz z Dialogiem na giełdę, pozyskując pieniądze na rozwój tej firmy i kolejne inwestycje. Choćby przejąć NETIE, EXATEL itp. 
Pozatym posiłkując się kredytem KGHM przejąłby, także QUADRA FNX. 
 
I jeszcze jedno, z KGHM nie powinno być przeznaczane na dywidendę więcej niż 30% zysku, niezależnie ile by firma zarobiła. Zrównoważona polityka dywidend pozwoli na rozwój firmy, oraz planowanie długofalowych inwestycji, zwiększając wartość i aktywa spółki.
reklama
15. Dodane przez Tomasz, w dniu - 21-02-2012 23:53
do kom 14 
ad 1 piszac o wykupie akcji myslalem o przejeciu udzialow w 100% jedynie dodalem ten koszt do kosztow tony miedzi... 
ad 2 manipulujesz z tym zyskiem z tony miedzi... bo KGHM zaplaci(przejmujac spolke) za prawo do wydobycia tej miedzi a nie za wydobyta miedz.... jest roznica prawda ? 
ad 3 w tym wlasnie problem bo spolka ma wiecej potencjalnej miedzi niz tej dostepnej czyli juz wydobywanej... plany mowia o podwyzszeniu wydobycia a to samo w sobie pociagnie inwestycje... 
ad4 kurs zlotego do dolara nie ma tu zadnego zwiazku... co maja takze koszty do ceny miedzi ? jedno jest pewne przy niskich cenach miedzi KGHM doplaca do jej produkcji i wykazuje straty na dzialalnosci... nalezy przyjac ze podobnie bedzie i w tym przypadku niezaleznie od poziomu cen... swoja droga gdybys na poczatku lat 2k powiedzial ze cena miedzi wzrosnie do ok 10 k dolarow to uznali by Ciebie za co najmniej nieszkodliwego wariata pamietaj wiec ze historia lubi sie powtarzac i to samo moze byc w druga strone... tona miedzi ok 2 k czy to jest takie nierealne ? pamietac nalezy ze 80 % miedzi wraca ponownie do hut... to bardzo duzo... 
ad5 zaliczyles cene z okresu hossy na rynku miedzi...  
ad6 ta decyzja to utopia... nasze huty nie przetopia tej rudy (nie sa na to przystosowane technologicznie) wiec KGHM naraza sie na brak zbytu dla tej rudy !!! i problemy ze sprzedaza co laczy sie z osiaganymi cenami za rude... czyli moze byc tak ze mimo to ze polska ruda jest drozsza w wydobyciu bedzie przynosila zysk po wytopieniu a kanadyjska ruda bedzie przynosila straty bo popyt bedzie za maly i cena dyktowana przez huty a nie przez cene miedzi na rynku... co do innych metali to co to za nowosc ? dzis takze ekoren odzyskuje inne metale... zloto i srebro KGHM wytapia rowniez a mimo to na poczatku lat 2k KGHM rok w rok notowal straty... 
ad7 wydobycie w naszym kraju moim zdaniem bedzie juz tylko coraz mniejsze po prostu zloza sie koncza... szczyt wydobycia mamy mysle juz za soba teraz tylko w dol choc bedzie to jeszcze dosc dlugo trwalo(o ile ceny miedzi nie spadna za mocno)  
ad8 
a ja dla przykladu nie zgadzam sie z tym ze KGHM inwestuje w zloza miedzi w szczycie hossy i zupelnie pomija zalamanie rynku ktore wlasnie na rynku miedzi jest bardzo czeste !!! i dodatkowo bardzo glebokie... dlatego jedynie we wlasne zasoby powinien inwestowac KGHM zeby obnizyc koszty jednostkowe w trudnych czasach a nadwyzke dobrze zainwestowac w spolki ktore pozwola przetrwac trudny okres ale rowniez i pozwola przejac zloza miedzi w tym czasie...  
kto mial racje zobaczymy :) choc oczywiscie moja "prognoza" jest negatywna dla pracownikow... jednak zapewniam ze moje "chciejstwo" nie ma nic z tym wspolnego... taki jest po prostu rynek miedzi... dodatkowo prosze zauwazyc taka ciekawostke (mysle ze dosc smieszna) gdy Walesa chcial budowac druga Japonie to ona w niedlugim czasie wpadla w tarapaty i do dzis nie moga sie z tego wylizac... obecny premier obiecal nam druga Irlandie a ona plajtuje nam wlasnie na naszych oczach !!! teraz rzad zamierza "dorobic" sie na podatku od miedzi a ona ??? czy tez zaliczy dola ???  
 
ps 
jesli nie bedzie dodruku dolarow to ceny miedzi spadna juz w tym roku....
16. Dodane przez wojo, w dniu - 22-02-2012 12:09
To już niestety KGHM nie będzie Polską Miedzią , wpadnie w sidła międzynarodowych korporacji, przejęć, wykupów,może bilans finansowy będzie dodatni ale mam wrażenie że wszyscy na tym skorzystają tylko nie Polacy!
reklama
17. Dodane przez gornik z sierpol, w dniu - 22-02-2012 17:39
panowie dzielicie zyski z Kanady a u nas zabieraja kase tym nowym zuzp co chca wprowadzic
18. Dodane przez górnik z sierpol, w dniu - 22-02-2012 17:44
popatrzcie co u nas sie dzieje a nie dzielcie zysków z Kanady ktore terz rzad zabierze dla siebie
 
Napisz komentarzzasady
  • Redakcja portalu zastrzega sobie możliwość ingerencji lub niedopuszczenie do publikacji wypowiedzi, które nie odnoszą się do tematu artykułu, naruszają normy prawne, obyczajowe lub są niezgodne z zasadami współżycia społecznego.
  • Wypowiedzi zawierające wulgaryzmy nie będą publikowane.
  • Komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. będą usuwane.
  • Zabezpieczono reCAPTCHA i ma zastosowanie Polityka prywatności oraz Warunki korzystania z usług Google.
 
Imię:
Komentarz: 
reklama

Dodaj zdjęcia do artykułu zasady
  • Zdjęcia dodawane przez użytkownika muszą dotyczyć tematu artykułu, należy wpisać także do nich komentarz aby uzasadnić ich publikację.
  • Redakcja portalu zastrzega sobie możliwość ingerencji lub niedopuszczenie do publikacji zdjęć, które nie odnoszą się do tematu artykułu, naruszają normy prawne, obyczajowe lub są niezgodne z zasadami współżycia społecznego.
  • Zdjęcia z komentarzem zawierającym wulgaryzmy nie będą publikowane.
  • Zdjęcia i ich komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. będą usuwane.
 
 

    WIADOMOŚCI
  • najnowsze
  • komentowane
  • << Previous
  • Next >>
  • <Playback
  • Stop
  • Play >
  • 1
  • 2
  • 1 rok temu
  • 5 lat temu
  • 10 lat temu
  • 15 lat temu
  • << Previous
  • Next >>
  • <Playback
  • Stop
  • Play >
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
reklama
reklama
reklama