Szanowny czytelniku, 25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych przechowywanych w plikach cookies. Po rozwinięciu szczegółów znajdziesz pełny zakres informacji na ten temat. Odsyłamy także do Polityki Prywatności.
Rozwiń szczegóły
Zwiń szczegóły
Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze mnie ze stron internetowych lub serwisów oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez RADIO ELKA Sp. z o.o., Agencję Reklamową EL Sp. z o.o. oraz Zaufanych Partnerów.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono
  • Radio Elka Sp. z o.o. z siedzibą w Lesznie przy ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno, wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Poznaniu XXII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000235295
  • Agencja Reklamowa EL Sp. z o.o. z siedzibą w Lesznie przy ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno, wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Poznaniu XXII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000245793
  • Zaufani Partnerzy - lista tutaj

Cele przetwarzania danych
  • marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
  • świadczenie usług drogą elektroniczną
  • dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
  • wykrywanie botów i nadużyć w usługach
  • pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)

Podstawy prawne przetwarzania danych
  • marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne - zgoda
  • świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
  • pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych

Odbiorcy danych
Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym Zaufani Partnerzy, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą
Przysługują Ci następujące prawa w związku z przetwarzaniem Twoich danych osobowych:
  • prawo dostępu do Twoich danych, w tym uzyskania kopii danych,
  • prawo żądania sprostowania danych,
  • prawo do usunięcia danych (w określonych sytuacjach),
  • prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych,
  • prawo do ograniczenia przetwarzania danych.
W zakresie w jakim Twoje dane są przetwarzane na podstawie zgody lub w ramach świadczonej usługi (dane są niezbędne w celu świadczenia usługi) możesz dodatkowo skorzystać z poniższych praw:
  • prawo do wycofania zgody w zakresie w jakim są przetwarzane na tej podstawie. Wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem.
  • prawo do przenoszenia danych osobowych, tj. do otrzymania od administratora Twoich danych osobowych, w ustrukturyzowanym, powszechnie używanym formacie nadającym się do odczytu maszynowego.
W celu skorzystania z powyższych praw Radio Elka Sp. z o.o. udostępnia następujący kanały komunikacji:
  • forma pisemna
    Radio Elka, ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno

Informacje dodatkowe
Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności" - tutaj
Później
ZGADZAM SIĘ
 
Wiadomości
Sport
Nie przegap
Nowe Galerie Foto
Ładowanie galerii zdjęć...
więcej...
26
Kwietnia 2024
Piątek
Imieniny obchodzą:
Klaudiusz,
Marcelina, Maria,
Marzena
Do końca roku 249 dni.
Start arrow Lubin arrow Dlaczego służby ratunkowe używają sygnałów dźwiękowych w nocy?

Temat dla reportera

Dlaczego służby ratunkowe używają sygnałów dźwiękowych w nocy?

25.11.2020. Radio Elka, Marzena Machniak


(Fot. Archiwum)
Środek nocy i pozornie puste ulice. Prawie wszyscy mieszkańcy śpią, a na ulicach nie ma ruchu. - Dlaczego w takiej sytuacji pojazdy uprzywilejowane muszą używać sygnałów dźwiękowych – pytał na antenie Radia Elka mieszkaniec Lubina. Zapytaliśmy co mówią o tym przepisy i udzielamy odpowiedzi.
Dyżurny reporter: 667 70 70 60
- Wczoraj wracałem około 1:00 w nocy. Jedzie karetka ulicą Niepodległości, zero ruchu, a syrena wali i wszystkich budzi. Czy nie wystarczą migające światła, a sygnały dźwiękowe tylko przed skrzyżowaniami. Jedzie na Małomice i cały czas wyje - mówił mieszkaniec Lubina w cyklicznej audycji Temat dla reportera w Radiu Elka.

Jak się okazuje przepisy wyraźnie nakazują kierowcom pojazdów uprzywilejowanych
używania obu sygnałów, zarówno świetlnych jak dźwiękowych. Reguluje to m.in. artykuł 53 ustawy „Prawo o ruchu drogowym”.

- Pojazdem uprzywilejowanym jest ten, który w czasie jazdy jednocześnie wysyła sygnał świetlny i dźwiękowy oraz ma włączone światła mijania lub drogowe i nie ma odstępstwa od tej reguły. Dopuszcza się wyłączenie sygnałów dźwiękowych tylko wtedy kiedy pojazd stoi i jest w bezruchu - wyjaśnia Krzysztof Pawlik, zastępca oficera prasowego Komendanta Powiatowego Policji w Lubinie.

- Mieszkałem w paru miastach, ale czegoś takiego nie było. Tutaj, w Zagłębiu Miedziowym, to jest coś okropnego. Do byle czego od razu syrena, bo „ja jadę”, no bez sensu to jest - stwierdza lubinianin.

- Musimy być wyrozumiali. Ci kierowcy muszą być maksymalnie skoncentrowani na drodze. W nocy światłą błyskowe potęgują trudności związane z lawirowaniem czy pokonywaniem kolejnych skrzyżowań, a m.in głośne sygnały mają ułatwić zespołowi w bezpiecznym pokonaniu drogi do celu, zwracając uwagę innych z prośbą o ustąpienie miejsca - podkreśla Krzysztof Pawlik.

Kierowcy pojazdów uprzywilejowanych mają też inne przywileje, będąc w ruchu.

- Kierowcy karetek, straży pożarnej, policji czy innych służb nie wiedzą, kiedy i skąd pojawi się inny pojazd czy też inne zagrożenie. To ma być bufor bezpieczeństwa dla nich, bo pojazdem uprzywilejowanym jedzie się do konkretnego zdarzenia, gdzie jest zagrożenie. Kierowcy ci mają przywilej niestosowania się do sygnalizacji, znaków zakazu i ograniczeń - dodaje Krzysztof Pawlik z lubińskie policji.

W tej sytuacji nie pozostaje nam nic innego, jak zaakceptować fakt, że nocą czasami obudzi nas pojazd na sygnale, który jedzie pomagać tym, którzy tej pomocy potrzebują.

 
Komentarze (33)
1. Dodane przez Krzysztof, w dniu - 25-11-2020 08:27
Ale bzdura! 
Fajnie tak dopasowywać pod swoje "widzimisię" przepisy ruchu drogowego. 
Otóż w kodeksie nie ma tak sformułowanego zdania jakie tutaj przedstawił komendant odnośnie używania sygnałów dźwiękowych, jest natomiast inne: 
 
2. Kierujący pojazdem uprzywilejowanym może, pod warunkiem zachowania szczególnej ostrożności, nie stosować się do przepisów o ruchu pojazdów, zatrzymaniu i postoju oraz do znaków i sygnałów drogowych tylko w razie, gdy: 
(...) 
2) pojazd wysyła jednocześnie sygnały świetlny i dźwiękowy; po zatrzymaniu pojazdu nie wymaga się używania sygnału dźwiękowego; 
 
Słowo klucz "MOŻE" nie stosować się do PRZEPISÓW O RUCHU POJAZDÓW!!!  
Pisząc wprost - sygnały świetlne i dźwiękowe jednocześnie kierowca pojazdu uprzywilejowanego stosuje wtedy kiedy zamierza "łamać" przepisy drogowe. Późną nocą, ze względu na znikomy ruch lub nawet jego całkowity brak robić tego nie musi. 
Może, ale nie musi.
2. Dodane przez Ktos, w dniu - 25-11-2020 09:21
Biorąc pod uwagę jakich mamy kierowców strach by było jeździć bez sygnałów dźwiękowych... Bo ktoś nie usłyszy lub ktoś nie dowidzi i mamy problem...
3. Dodane przez LXXl, w dniu - 25-11-2020 09:23
I właśnie Może ale Nie Musi !!!!! Wszyscy rozumiemy że jedzie się ratować życie, ale tu chodzi o środek nocy i zerowy (sporadyczny) ruch a sygnały świetlne widać wtedy z większej odległości niż słyszy syrenę Ludzie wstają do pracy o różnych porach 4-5 a wyrwanie ich ze snu o 1-2 to tylko zakłócony wypoczynek i zmęczenie w pracy Kierowcy pojazdów uprzywilejowanych miejcie to na uwadze i korzystajcie ze swoich praw wtedy kiedy to Konieczne myślcie też o tych którzy gdy Wy skończycie dyżur Oni zaczną pracować być może wasi zmiennicy
4. Dodane przez do 1, w dniu - 25-11-2020 09:29
czytanie ze zrozumieniem leży...
5. Dodane przez lol, w dniu - 25-11-2020 09:34
"Późną nocą, ze względu na znikomy ruch lub nawet jego całkowity brak robić tego nie musi." no cóż, jeżeli kierowca karetki spieszy się do kogoś, kto się dusi to będzie łamał przepisy nawet późną nocą, a więc MUSI mieć włączony sygnał.
6. Dodane przez Lubin, w dniu - 25-11-2020 09:49
" Buradztwo " mieszkańców tego miasta osiąga wyżyny głupoty .
reklama
7. Dodane przez (...), w dniu - 25-11-2020 10:13
W nocy przeszkadza w dzień też to może na bezludna wyspę się wyorowadź
8. Dodane przez Centrino, w dniu - 25-11-2020 10:34
Pojazd uprzywilejowany jest wówczas gdy jednocześnie nadaje sygnały dźwiękowe i świetlne. Jeżeli przestanie nadawać jeden z tych sygnałów np dźwiękowy (który tak przeszkadza ludzikowi dzwoniącemu do radia) przestaje być pojazdem uprzywilejowanym. Co do łamania przepisów to tak, może przejechać na czerwonym świetle przez skrzyżowanie jeżeli ma na to miejsce, nie zwalnia to jednak kierowcy takiego pojazdu od odpowiedzialności. Jeżeli spowoduje na takim skrzyżowaniu wypadek to winny jest kierowca tego pojazdu (uprzywilejowanego). Niestety nie dociera to do naszego :rządu" i sprawę broszki ciągnie już kilka lat i końca nie widać.
9. Dodane przez L., w dniu - 25-11-2020 11:05
Tego się już nie da komentować! Są dwie rzeczy nieskończone...
10. Dodane przez ???!!!, w dniu - 25-11-2020 11:07
Głupio-mądrych nie brakuje i zawsze muszą coś beknąć od rzeczy ???!!!
11. Dodane przez Nnn, w dniu - 25-11-2020 12:43
Gdyby w nocy karetka jechała do osoby, której przeszkadzają sygnały dźwiękowe, to by nic nie komentowała, tylko czekała i myślała, niech już przyjdą. Kiedy czeka się na pogotowie, to minuty wydają się godzinami.
12. Dodane przez radca prawny, w dniu - 25-11-2020 13:57
Słowo "MOŻE" w cytowanym akcie prawnym odnosi się do możliwości nie stosowania się do znaków drogowych a nie do możliwości korzystania z jednego z sygnałów drogowych. Tylko i wyłącznie używanie dwóch sygnałów jednocześnie nadaje status uprzywilejowania pojazdami. Kolizja p. Premier winna być zakończona winą kierowcy limuzyny, bo w nocy nie korzystali z dźwięków i nie powinni być traktowani jako pojazd uprzywilejowany. Policjant tutaj słusznie poinformował opinię publiczną. Choć to fakt może to być uciążliwe ale jak dotąd innego sposobu nie wymyślono.
13. Dodane przez biko, w dniu - 25-11-2020 15:01
może niech zgadnę jakiego zawodu był ten zgłaszający że sygnały mu przeszkadzają, na całym świecie jest powiedzianej jeżeli uprzywilejowany to ma być komplet i światła i dźwięki, wiadomo że karetka jedzie szybciej niż dozwolona prędkość to wtedy musi być jako uprzywilejowana. Nie miał co robić to poszedł do radia.
14. Dodane przez P48, w dniu - 25-11-2020 16:37
Takie barany to tylko w Lubinie
15. Dodane przez Marcin, w dniu - 25-11-2020 16:52
. Świetnie ujęte,Do 11. tak rozumuje mnóstwo ludzi. Dopiero gdy ich to dotyka to zaczynają coś rozumieć. Jeśli ktoś potrzebuje w nocy więcej spokoju to ma do dyspozycji kilka bardziej spokojnych osiedli. Jak ten wrażliwy nie może spać to spaceruje ok.01.00 i biedny martwi się że sąsiad nie może spać. Żałosne . Wstyd ! ci ludzie ratują życie.
16. Dodane przez stary piernik, w dniu - 25-11-2020 17:33
w Głogowie dodatkowo nasza kochana straż pożarna przed każdym krzyżowaniem zmienia sygnał na jeszcze większy .Mieszkańcy ul. Sikorskiego czyli drogi wyjazdowej w kierunku miasta po takim rajdzie od Klasztoru do Wojska Polskiego mogą zapomnieć o zmrużeniu oka. MASAKRA delikatnie pisząc ,Wiadomo jadą ratować dobytek , ale czy syrena nie wystarczy tylko jeszcze ten warkot !!!!!!!
17. Dodane przez Lekarz, w dniu - 25-11-2020 17:57
Wrocław Poznań Warszawa tam karetki w środku nocy nie używają sygnału dźwiękowego
18. Dodane przez art, w dniu - 25-11-2020 18:41
nikomu by te syreny nie przeszkadzały kiedy taki pojazd uprzywilejowany jechał ratować jego zdrowie lub dobytek
19. Dodane przez Coolio, w dniu - 25-11-2020 19:04
Do kom. nr 1 
Krzysztofie! Piszesz: "Sygnały świetlne i dźwiękowe jednocześnie kierowca pojazdu uprzywilejowanego stosuje wtedy kiedy zamierza "łamać" przepisy drogowe. Późną nocą, ze względu na znikomy ruch lub nawet jego całkowity brak robić tego nie musi." Nie musi? Czyli będzie się zatrzymywał przed znakiem STOP i nie przekraczał 50km/h? Zastanów się zanim coś napiszesz...
20. Dodane przez Xxc, w dniu - 25-11-2020 20:51
Do starego piernika nie zmiena na glosniejsz tylko inna modulacje dzwieku a po drugie nasza kochana straz robi tak dobrą robotę że jak sie trochę nie wyspisz to nic Tobie nie bedzie a komus moga uratowa życie albo dobytek wiec nie marudz tyle
21. Dodane przez stary piernik, w dniu - 25-11-2020 21:31
Do XXc jak zwał tak zwał ,galoty same spadają od tej zmiany modulacji . Piszę nie w swoim imieniu tylko jak wyże w imieniu mieszkańców ul Sikorskiego Mieszkania i domki stoją już po kilkadziesiąt lat , budynki straży nieco krócej .Nikt nie prowadził rozmów z nami o lokalizacji w/w POSTAWILI I AMEN . I na koniec sikawkowi jadą ratować za kasiorę i wcześniejszą emeryturę, a mieszkańcom teraz i na emeryturze galoty będą spadać od tych modulacji
22. Dodane przez Justa, w dniu - 25-11-2020 22:14
Na bezludną wyspę niech się wyprowadzi, będzie miał spokój i ciszę, masakra, to tak jakby się wyprowadził na wieś i kogut mu przeszkadzał bo pieje ....
23. Dodane przez Do 17, w dniu - 25-11-2020 22:43
Właśnie o tym mówił słuchacz w audycji W normalnych miastach i o wiele większym zagęszczeniu głęboką nocą tego się nie robi Ale co mogą o tym wiedzieć "znaFcy" z zagłębia A i jeszcze gdy w karetce jest lekarz to on decyduje co ma być włączone Bo wszystko powinno mieć ręce i nogi Myślenie nie boli
24. Dodane przez Kierowca z Ustronia, w dniu - 26-11-2020 02:16
Ciekawostka w Norwegii nawet gdy jest południe nie są używane cały czas sygnały dźwiękowe tylko na chwilę na skrzyżowaniu pod warunkiem, że jest potrzeba .Natomiast świetlne są używane cały czas jak jadą na akcje .
25. Dodane przez Ja, w dniu - 26-11-2020 10:02
Tylko w Norwegii masz całkiem inny poziom kultury kierowców, nie to co unas prawie 99% buraków...
26. Dodane przez FORMOZA, w dniu - 26-11-2020 13:47
Masakra , bo inaczej nie można tego nazwać. W nocy to się śpi a nie słucha co na ulicy się dzieje. Chyba ze jest się " Nocnym Obserwatorem" (Uprzejmym donosicielem) Na tym forum sami znawcy I co najgorsze Egoiści. Ratownicy czy też Policja jadą ratować ludzkie życie i to w danej chwili jest najważniejsze. Chociaż patrząc na tą egoistyczna modę to dla coraz większej liczby osób życie ma niewielką wartość. Kierowca odpowiada za bezpieczeństwo pasażerów i uczestników. Dlatego gdy jedzie do "Akcji" porusza się jako pojazd UPRZYWILEJOWANY. Dysponent, (dowódca pojazdu) może jedynie nakazać kierowcy bezpieczniejszą jazdę i zmniejszenie prędkości. Mieszkam w pobliżu JRG PSP i jadące w nocy zastępy na sygnałach jakoś mi nie przeszkadzają. Może dlatego że zdaję sobie sprawę w jakim celu ich używają i gdzie jadą.  
Pozdrawiam i życzę abyśmy stawali się Altruistami a nie Egoistami
27. Dodane przez strach, w dniu - 27-11-2020 08:42
LUBINIANIN mieszkający już w kilku innych miastach, chyba nikt już go tam nie chciał. Koleś jakiś problemowy jest, a może to Poznaniak lub Leszczyniak tylko że do Lubina się przeprowadził.
28. Dodane przez Kierowca pojazdów uprzywilejow, w dniu - 14-06-2022 20:59
Autor komentarza nr 1 ma rację. Przywilej to nie obowiązek, a słowo "może" nie znaczy "musi". Obowiązkowe jest korzystanie z sygnałów świetlnych i dźwiękowych, gdy potrzebny jest przywilej łamania przepisów. Na pustej drodze z pierwszeństwem pojazd nie potrzebuje statusu uprzywilejowanego, bo przepisów nie łamie. Jako kierowcy tych pojazdów nadużywamy tego zapisu, bo nam wolno i mamy w nosie komfort mieszkańców.
29. Dodane przez PLN, w dniu - 15-08-2022 22:43
Życzę wszystkim jajogłowym, żeby karetki, policja, straż pożarna napi... HAŁASOWAŁY w pobliżu ich domów, pracy itd. Jak ktoś nie mieszka w pobliżu ulic, gdzie takie cyrki się dzieją to tego nie rozumie, więc niech zamilknie a nie robi z siebie błazna!!! 
To co się odpier... DZIEJE to totalny NONSENS! Puste ulice a co chwila przejeżdża coś na sygnale.
30. Dodane przez Paweł, w dniu - 10-02-2023 07:11
Witam serdecznie jeśli chodzi o miasta Wrocław Kłodzko Katowice Opole karetki pogotowia ratunkowego nie jeżdżą na sygnale jeśli chodzi o straż pożarna to oczywiście że tak jeżdżą do wypadku lub innego zdarzenia
31. Dodane przez Strażak z komentarza 28, w dniu - 27-03-2023 23:12
W Koszalinie karetki i policja również jeżdżą zwykle bez dźwiękowych. Ale moi przełożeni w straży pożarnej nie chcą słyszeć o wyłączaniu syren, mimo że nocą jeździmy częściej do podpalonych śmietników. Wypadki drogowe nocą to u nas rzadkość.
32. Dodane przez Ewa Katowice, w dniu - 15-07-2023 02:01
Mieszkam w Katowicach przy autostradzie na Warszawę jest to bardzo uciążliwe szczególnie latem gdy okna otwarte. Jest druga w nocy i co 10 minut jedzie karetka i wyje na pustej drodze, mam chorą mamę i co chwila się wybudza koszmar.
33. Dodane przez anita, w dniu - 19-08-2023 00:10
To jest chore, żeby w ciągu dnia i w nocy dosłownie co chwilę było słychać wycie karetki, policji, straży, pojazdów nieoznakowanych itd.. Dla tych co proponują wyprowadzić się do dziczy, bo tam jest cisza chcę nadmienić, że problemem nie jest sam w sobie przejazd, ale częstotliwość z jaką to się odbybwa. Sama byłam światkiem chorych zachowań kierowców, którzy myślą, że jak rozwalą koguty to są panami ulicy! I tak często używają oni sygnałów w nieuzasadnionych przypadkach. Byłam świadkiem jak na bombach jechali do stłuczki i najlepsze, jak wóz strażacki STAŁ NA CHODNIKU z włączonymi sygnałami świetlnymi i dźwiękowymi i wielu innych patologicznych zachowań tych pseudo kierowców... 
 
Jak komuś wydaje się, że co 15 min ktoś umiera i musi jechać do niego karetka, bo każda sekunda się liczy to jest po prosto idiotą! Wkurza, że do miast zjechali się ludzie ze wsi i myślą, że tu wszystko wolno, bo to miasto!!! Ma być głośno, śmierdząco i syfnie !!! Rzygać się chce od tego społeczeństwa
reklama
 
Napisz komentarzzasady
  • Redakcja portalu zastrzega sobie możliwość ingerencji lub niedopuszczenie do publikacji wypowiedzi, które nie odnoszą się do tematu artykułu, naruszają normy prawne, obyczajowe lub są niezgodne z zasadami współżycia społecznego.
  • Wypowiedzi zawierające wulgaryzmy nie będą publikowane.
  • Komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. będą usuwane.
  • Zabezpieczono reCAPTCHA i ma zastosowanie Polityka prywatności oraz Warunki korzystania z usług Google.
 
Imię:
Komentarz: 
reklama

Dodaj zdjęcia do artykułu zasady
  • Zdjęcia dodawane przez użytkownika muszą dotyczyć tematu artykułu, należy wpisać także do nich komentarz aby uzasadnić ich publikację.
  • Redakcja portalu zastrzega sobie możliwość ingerencji lub niedopuszczenie do publikacji zdjęć, które nie odnoszą się do tematu artykułu, naruszają normy prawne, obyczajowe lub są niezgodne z zasadami współżycia społecznego.
  • Zdjęcia z komentarzem zawierającym wulgaryzmy nie będą publikowane.
  • Zdjęcia i ich komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. będą usuwane.
 
 

    WIADOMOŚCI
  • najnowsze
  • komentowane
  • << Previous
  • Next >>
  • <Playback
  • Stop
  • Play >
  • 1
  • 2
  • 1 rok temu
  • 5 lat temu
  • 10 lat temu
  • 15 lat temu
  • << Previous
  • Next >>
  • <Playback
  • Stop
  • Play >
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
reklama
reklama
reklama