Pod lupą audytorów KGHMUsługi marketingowe, sponsoringowe oraz reklama |
09.10.2024. Radio Elka, Iwona Mierzwiak | |||||||||||||||||||
Dyżurny reporter: 667 70 70 60 - Te audyty jeszcze trwają, jednak pierwsze wnioski wskazują, że działania były prowadzone bez nadzoru, a część środków przekazywano podmiotom, które nie spełniały warunków wynikających z przyjętych praktyk dotyczących sponsoringu - mówiła podczas wtorkowej konferencji prasowej w KGHM - Anna Smycz-Michalak. Z danych wynika, że w 2022 roku budżet na sponsoring wynosił 51,5 miliona złotych. Rok później, w 2023, wzrósł do ponad 54 milionów złotych, co oznacza ponad 100% wzrost w porównaniu z rokiem 2016 i ponad 50% w stosunku do 2021 roku. W szczególności wydatki na promocję i sponsoring były wyjątkowo wysokie w okresie przedwyborczym, co budzi zastrzeżenia co do zasadności i przejrzystości takich decyzji. - Na uwagę zasługuje także fakt, że tylko na media związane z rządzącą wówczas prawicą w latach 2016-2023 wydano z budżetu sponsoringu i reklamy ponad 13 milionów złotych - mówiła dyrektor naczelna ds. komunikacji w miedziowej spółce. Audyt ujawnił też, że o ile w 2016 roku wydatki sponsoringowe na Dolnym Śląsku stanowiły około 90% całości budżetu sponsoringu w KGHM, to w roku 2023 było to już tylko 64%. - Pozostałe pieniądze trafiały do województw w których KGHM nie prowadzi swojej podstawowej działalności nigdzie nie ma grup interesariuszy. W roku wyborczym w 2023 chodzi tu szczególnie o województwa mazowieckie około 13 milionów złotych Pomorskie około 2 milionów złotych i Wielkopolskie milion 700. Jeśli chodzi o Polską Fundację Narodową to od czasu jej powołania w 2016 roku KGHM przekazał łączną kwotę 38,5 miliona złotych - wyliczała Anna Smycz-Michalak. Wątpliwości budzą tutaj cele na jakie spożytkowano przekazywane środki. Według audytorów, działania KGHM w 2023 roku mogły być kierunkowe, mające na celu wybór kontrahentów sprzyjających ówczesnej władzy.
reklama
reklama
|
reklama
reklama
reklama