Szanowny czytelniku, 25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych przechowywanych w plikach cookies. Po rozwinięciu szczegółów znajdziesz pełny zakres informacji na ten temat. Odsyłamy także do Polityki Prywatności.
Rozwiń szczegóły
Zwiń szczegóły
Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze mnie ze stron internetowych lub serwisów oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez RADIO ELKA Sp. z o.o., Agencję Reklamową EL Sp. z o.o. oraz Zaufanych Partnerów.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono
  • Radio Elka Sp. z o.o. z siedzibą w Lesznie przy ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno, wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Poznaniu XXII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000235295
  • Agencja Reklamowa EL Sp. z o.o. z siedzibą w Lesznie przy ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno, wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Poznaniu XXII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000245793
  • Zaufani Partnerzy - lista tutaj

Cele przetwarzania danych
  • marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
  • świadczenie usług drogą elektroniczną
  • dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
  • wykrywanie botów i nadużyć w usługach
  • pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)

Podstawy prawne przetwarzania danych
  • marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne - zgoda
  • świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
  • pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych

Odbiorcy danych
Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym Zaufani Partnerzy, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą
Przysługują Ci następujące prawa w związku z przetwarzaniem Twoich danych osobowych:
  • prawo dostępu do Twoich danych, w tym uzyskania kopii danych,
  • prawo żądania sprostowania danych,
  • prawo do usunięcia danych (w określonych sytuacjach),
  • prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych,
  • prawo do ograniczenia przetwarzania danych.
W zakresie w jakim Twoje dane są przetwarzane na podstawie zgody lub w ramach świadczonej usługi (dane są niezbędne w celu świadczenia usługi) możesz dodatkowo skorzystać z poniższych praw:
  • prawo do wycofania zgody w zakresie w jakim są przetwarzane na tej podstawie. Wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem.
  • prawo do przenoszenia danych osobowych, tj. do otrzymania od administratora Twoich danych osobowych, w ustrukturyzowanym, powszechnie używanym formacie nadającym się do odczytu maszynowego.
W celu skorzystania z powyższych praw Radio Elka Sp. z o.o. udostępnia następujący kanały komunikacji:
  • forma pisemna
    Radio Elka, ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno

Informacje dodatkowe
Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności" - tutaj
Później
ZGADZAM SIĘ
 
Wiadomości
Sport
Nie przegap
Nowe Galerie Foto
Ładowanie galerii zdjęć...
więcej...
24
Kwietnia 2024
Środa
Imieniny obchodzą:
Aleksander, Horacy,
Grzegorz, Marian,
Elżbieta
Do końca roku 251 dni.
gmina-polkowice.gif
Start arrow Polkowice arrow Drogowcy ukończyli S3

Oficjalnego otwarcia nie było

Drogowcy ukończyli S3

10.11.2021. Radio Elka, Kasia Rososzko

Na tę wiadomość kierowcy czekali od dawna – drogowcy oddali dziś do ruchu ostatni fragment trasy S3 pomiędzy węzłami Polkowice Północ a Polkowice Południe. „Ekspresówką” przejedziemy więc już bez przeszkód przez całe Zagłębie Miedziowe – od Legnicy, przez Lubin, Polkowice i dalej w kierunku Zielonej Góry. Apelujemy jednak o rozwagę i ostrożność –  póki co obowiązują ograniczenia prędkości. 
Dyżurny reporter: 667 70 70 60
- Udostępniliśmy dziś ostatni, 8-kilometrowy odcinek S3 od węzła Polkowice Północ (dawniej Kaźmierzów) do węzła Polkowice Południe. Wcześniej, 29 października udostępniliśmy 6-kilometrowy odcinek pomiędzy Polkowicami a Lubinem. Cała trasa liczy ponad 14 kilometrów. Udostępnienie tego odcinka oznacza, że S3 możemy jechać już
bez przeszkód od Szczecina do Bolkowa -
mówi Magdalena Szumiata, rzeczniczka wrocławskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

GDDKiA apeluje do kierowców o ostrożność. Przez najbliższy czas na S3 pomiędzy Polkowicami a Lubinem będzie obowiązywać ograniczenie prędkości do 100 km/h. Ograniczenia powinny zostać zniesione na początku przyszłego roku.

Oficjalnego otwarcia i symbolicznego przecięcia wstęgi z udziałem zarządcy i zaproszonych gości dziś nie było. Przypomnijmy, że to właśnie około 14-kilometrowy odcinek od węzła Lubin Północ do węzła Polkowice Północ budowany był najdłużej. Prace ruszyły w 2014 roku, a ich wykonawcą była firma Sallini. Niestety mimo licznych wezwań inwestora, firma nie wywiązała się z kontraktu. Wiosną 2019 r. umowa została rozwiązana, a GDDKiA wybrała nowego wykonawcę - konsorcjum firm Mota-Engil, Masfalt oraz Drogomex. Nowy wykonawca musiał wykonać nie tylko dalsze prace, ale i poprawki po swoim poprzedniku, co przełożyło się na kolejne opóźnienia w realizacji inwestycji. Wzrosły też koszty. Pierwszy kontrakt z Sallini opiewał na kwotę 580,3 mln zł, a kontrakt na kontynuację robót 228,4 mln zł. Zgodnie z pierwszymi założeniami, S3 w naszym regionie miała zostać udostępniona kierowcom w 2018 roku.

 
Komentarze (66)
1. Dodane przez Ktoś, w dniu - 10-11-2021 13:30
Aż trzeba iść i się upić...
2. Dodane przez QwertYK, w dniu - 10-11-2021 13:39
Tak szybko?!! W szoku jestem!
3. Dodane przez Sss, w dniu - 10-11-2021 13:48
Brawo nasze pisiorki hurrra
4. Dodane przez Tomek7, w dniu - 10-11-2021 13:52
nie rozumiem po co te ograniczenia? Nie moze być normalnie?
5. Dodane przez brawo drogowcy, w dniu - 10-11-2021 14:15
Wspaniała wiadomość na Swięto Niepodległości. 
Jutro rano jadę nową drogą do Warszawy na Marsz Niepodległości. 
Marsz odbędzie się o godz,13.00 
(...)marszowi nadano charakter państwowy ,na który organizatorzy nie potrzebują zgody.
reklama
6. Dodane przez Frustrat, w dniu - 10-11-2021 14:16
W końcu
7. Dodane przez Drajwer, w dniu - 10-11-2021 14:22
Ledwo otwarte i już stłuczka XD
8. Dodane przez szofer, w dniu - 10-11-2021 14:26
No to teraz Pani Szumiata odetchnie z ulgą.
9. Dodane przez gurnik, w dniu - 10-11-2021 14:37
Ale bende swojom nowom furom jezdzil. Dzisiaj to chyba nawet 300 na godzine sprubuje.
10. Dodane przez Brawo, w dniu - 10-11-2021 15:11
Super wiadomość. Upijając się że szczęścia wspomnijmy wszystkich którzy zginęli w tym rejonie przez te 7 lat. 
 
Szerokości
11. Dodane przez do kom 4., w dniu - 10-11-2021 15:17
Droga w chwili obecnej jest tylko dopuszczona do ruchu a nie posiada jeszcze odbiorów. Bedą odbiory, to bedzie 120 a nie 100.
12. Dodane przez Creator, w dniu - 10-11-2021 15:20
To teraz czekać na pierwszego wariata, który narobi bałaganu bo będzie mądrzejszy od przepisów.
13. Dodane przez Ja, w dniu - 10-11-2021 15:31
Nareszcie i pewni uczcili to rozbijając się przy wjeździe z polkowic na zieloną górę  
A nie wspomnicie o zamkniętym wiadukcie na Jakubowie bo jest źle wykonany i trzeba rozebrać i nie będzie nowego 
Po prostu to jest wszystko śmieszne, gdzie jest nadzór ze strony inwestora i kto za to odpowie?
14. Dodane przez Do kom. 5, w dniu - 10-11-2021 15:41
Cieszymy się Twoim szczęściem:) Zapomniałeś jeszcze tylko udostępnić trasę przemarszu ;)))))
15. Dodane przez Zet, w dniu - 10-11-2021 15:43
Jak skonczyli s3? Chyba udroznili plac budowy, bo skonczona to ona nie jest. Ponad 1000dni opóźnienia, gratulujemy GDdika za przypilnowanie wykonawców, tak że trzeba było wszystkie dylatacje wymieniać, gdzie był nadzór?
16. Dodane przez użytkownik, w dniu - 10-11-2021 15:47
Szkoda, że trasa nie odpowiednio umyta ani zamieciona, kamieni od cholery. Pierwszy mój przejazd o 12:00 i szyba do wymiany.
17. Dodane przez Kierowca, w dniu - 10-11-2021 15:58
8 lat PO i drogi nie było 
5 lat PIS I droga jest 
 
Gratulacje wyborcom PO poczucia humoru w temacie opóźnienia. 
Euro 2012 było 9 lat temu:)
18. Dodane przez hxskjshxj, w dniu - 10-11-2021 15:59
i już w na wylocie z Polkowic w stronę Głogowa rozbitych kilka aut, brawo kierowcy!!!
19. Dodane przez Xxx, w dniu - 10-11-2021 16:11
GDDIA Obiecała że jak skończą S-3 to zajmą się kładką na Przylesiu
20. Dodane przez Lool, w dniu - 10-11-2021 16:32
Za parę miesięcy zamkną któryś z pasów.
21. Dodane przez do 2, 3, w dniu - 10-11-2021 16:37
To oczywiście wina pisiorów bo w 2014 r. wybrali taką firmę, która nie wywiązała się z kontraktu. Niektórzy na ślepo wyrażają swoją dezaprobatę nawet w takiej okoliczności, bo po co nam S3 skoro podobnych tras mamy bez liku w RFN! Prawda!
22. Dodane przez re 21, w dniu - 10-11-2021 17:09
Nie pisiory wybrały w 2014r. kiepską firmę, tylko POpaprańce - bo pisiory przejęły władzę w Polsce dopiero w 2015 roku i zaczęli sprzątać syf po rządach PO/PSL !!!!!!!!!!
23. Dodane przez John, w dniu - 10-11-2021 17:29
Dla wszystkich obrońców pis..i.orów, co to biedni dostali taki trudny odcinek po poprzednikach i przez sześć lat musieli się z nim męczyć - powiem tak: ....jeśli by dobrze działali sprawnie i porządnie nadzorowali to dzisiaj by z pompą otwierali i zapewne by Adrian przyjechał przeciąć wstęgę albo nawet sam mały wódz o innych figurantach z rządu i parlamentu oraz spółek "wydojonych" skarbu państwa nie wspominając. A tak woleli ludzi nie drażnić i odpuścili (bo ludzie wiedzą jak jest i żadne zaklinanie wynajętych trolii internetowych tego nie zmieni). Więc cieszmy się, że nareszcie można swobodnie jeździć :) Swoją drogą, najbardziej chyba cieszy się pani dyrektor z dolnośląskiego GDDKiA, która tyle razy mijała się z prawdą w sprawie tego odcinka S3 :)
24. Dodane przez John, w dniu - 10-11-2021 17:33
Do "17" ...ten odcinek rozpoczęto budować w 2014 roku, a na jesieni 2015 nastała "dojna" zmiana........ więc nie kłam i nie manipuluj faktami, bo Twoja "matematyka" jest na poziomie tvpinfo (czytaj bezczelna manipulacja)
25. Dodane przez wójt głogowski, w dniu - 10-11-2021 18:07
re 17 
Gazeta Wrocławska 
22.12.2014 
"Dziś we Wrocławiu podpisano umowę na wykonanie trzeciego odcinka trasy S3 Nowa Sól - Legnica. Oznacza to faktyczne rozpoczęcie robót przy budowie nowej trasy ekspresowej na Dolnym Śląsku." 
To ile lat PO-PSL po podpisaniu kontraktu? 
Łżesz tak samo jak w sprawie zbiorników w gazoporcie.
26. Dodane przez Do wszystkich., w dniu - 10-11-2021 18:09
Uwaga wójt głogowski nadaje jako John.
27. Dodane przez Leszek, w dniu - 10-11-2021 18:18
Do 24 naucz sie czytać ze zrozumieniem.
28. Dodane przez aun, w dniu - 10-11-2021 18:20
Polkowiczanin, S3 jej warkot słyszę na terenie cmentarza komunalnego. Od S3 do cmentarza jest około 0,5km lasu jest też tu ścieżka zdrowia, która jest zagłuszana. Taką mam radość z S3.
29. Dodane przez do 22, w dniu - 10-11-2021 18:25
To właśnie wynika z 21-go komentarza.  
Każdy normals przecież wie, że pisiory objęły władzę późną jesienią 2015 r., a w 2014 rządziły jeszcze Pokemony i to one wybrały tę zagraniczną firmę. Każdy normals wie też, że w tamtym czasie drogi w Polsce były budowane najdrożej w UE i wreszcie każdy normals pamięta, że wtedy zbankrutowało wiele polskich firm budowlanych/drogowych, które były wynajmowane przez te zagraniczne jako ich podwykonawcy.
30. Dodane przez obserwator, w dniu - 10-11-2021 19:14
do28. Jak już jesteś na cmentarzu, to co Ci warkot przeszkadza?
31. Dodane przez Do John, w dniu - 10-11-2021 19:48
Dobrze mówisz:-)
32. Dodane przez Asa, w dniu - 10-11-2021 21:48
Jak można taką usyfioną drogę otworzyć. Kamień za kamieniem! Dzięki! Ja tez mam szybę do wymiany! To sobie pojechałam nową S3&
33. Dodane przez Michał, w dniu - 10-11-2021 23:22
Ukończyli? Co ukończyli?  
Chyba udrożnili przejazd, do ukończenia jeszcze długa droga.
34. Dodane przez wójt głogowski, w dniu - 11-11-2021 00:04
Można Asa, można a nawet należało żeby widać było jak to w terminie (3 lata w plecy) na Święto Niepodległości partia dobrobytu i szczęśliwości uracza polskich kierowców. 
Brak poboczy czy brudna jezdnia to przecież głupi wymysł.
35. Dodane przez Kt2, w dniu - 11-11-2021 06:42
Lepiej przemilczeć to "święto". Kompromitacja władz wszystkich opcji,dodam do tego drugi most w Głogowie.
36. Dodane przez ważne pytanie do redakcji, w dniu - 11-11-2021 07:31
Proszę dowiedzieć się czy za te wybite szyby w autach nie należy się odszkodowanie i kto je powinien wypłacić.
37. Dodane przez Creator, w dniu - 11-11-2021 08:41
Nie otworzyli - źle! Otworzyli - też źle! Co za chory naród...
38. Dodane przez S3, w dniu - 11-11-2021 09:46
Droga udostępniona ale wiadukty to jeszcze dwa lata będą robić nad Ska i dalej utrudnienia będą
39. Dodane przez Bronek, w dniu - 11-11-2021 10:01
A ja jako mieszkaniec Polkowic bardzo się cieszę PO zaczęło PIS zakończyło. Jest to inwestycja ponad podziałami i w ten sposób budujemy zgodę narodową. Pozdrawiam zwolenników obu opcji.
40. Dodane przez Do 38., w dniu - 11-11-2021 11:35
Marudzisz jakby ci ząbki szły, lubisz ty sam siebie? Wątpię!
41. Dodane przez Hmmm, w dniu - 11-11-2021 13:06
Wyborców PO PIS pozdrawiam. 
14 lat waszych rządów to czekania na tę drogę. 
Możecie się licytować dalej.
reklama
42. Dodane przez Tom, w dniu - 11-11-2021 15:42
No spoko ale brak zjazdu z S3 do Polkowic na węźle Polkowice Południe. Jadący od strony Głogowa nie zjadą np. do Biedrzychowej, Sobina, szyb Rudnej i miejsc w Polkowicach bliższych temu zjazdowi. Trzeba będzie zjechać już w Kaźmierzowe aby do tych miejsc dojechać. No super.
43. Dodane przez Kierowca, w dniu - 11-11-2021 17:46
A gdzie gratulacje dla Piotrusia Borysa za piękny bilbord przy SW 1 kontrakt podpisany cisza
44. Dodane przez wójt głogowski, w dniu - 11-11-2021 21:45
3+4=0jakos twoja partia sprzedała spółki zakłady i ludzie musieli emigrować!! Nieudolne ludzie ale posluszni Moskwie jak...!
45. Dodane przez BOGDAN 93.181.137, w dniu - 12-11-2021 07:02
do 3 jak ci sięnie podoba to jedzi do Niemców itam się żal
46. Dodane przez re re, w dniu - 12-11-2021 08:04
Ilu wróciło gdy władzę przejął PiS? Ilu wyjechało w latach 2016-2019? Dlaczego teraz wyjeżdżają ludzie wykształceni a nie po podstawówkach z województw wschodnich? Dlaczego systematycznie od pięciu lat spada liczba ludności Polski? Dlaczego rośnie liczba imigrantów z Bangladeszu, Indii, Indonezji, Jemenu i Pakistanu?
47. Dodane przez Taka prawda, w dniu - 12-11-2021 10:50
Józef Piłsudski "Podczas kryzysów strzeżcie się agentur. Idźcie swoją drogą, służąc jedynie Polsce, miłując tylko Polskę i nienawidząc tych, co służą obcym"
48. Dodane przez zajączek, w dniu - 12-11-2021 10:56
Jakby rządził Korwin, a nie PO i PiS to droga zostałaby wybudowana w 2 lata.
49. Dodane przez obserwator DGL, w dniu - 12-11-2021 13:41
Dziękujemy Panie Piotrze. Gdyby nie zaangażowanie Pana Borysa dzisiaj mielibyśmy papierową drogę, taką jak te "miliony" co przywiózł pan Kubów
50. Dodane przez Robert, w dniu - 12-11-2021 15:33
Piotr ? wstyd na cały las ...
51. Dodane przez Kasar, w dniu - 12-11-2021 16:05
Do 49 ja również dziękuję Panu Piotrowi. Gdyby nie jego determinacją to dzisiaj dalej jeździlibyśmy jedna nitka do Legnicy bo posłowie Pisu zapomnieli skąd się wywodzą i kto ich wybrał. Dziękuję Panie Piotrze!!!
52. Dodane przez wójt głogowski., w dniu - 12-11-2021 20:56
P0 tak się rozpędziło z budową drug, że zatrzymała ich Ukraina he
53. Dodane przez wójt głogowski., w dniu - 12-11-2021 21:42
Po kilku latach negocjacji, latem 2004r., rząd SLD zaakceptował koszty budowy odcinka autostrady A1 Gdańsk-Nowe Marzy oraz odcinka autostrady A2 Nowy Tomyśl - Świecko w wysokości odpowiednio 5,6mln i 6,1mln euro za 1km. W Hiszpanii koszty te wynosiły wówczas 5,2mln euro za 1km. Sprawa nie stałaby się przedmiotem publicznej dyskusji, gdyby nie publikacje "Rzeczpospolitej" o udziale jednego z tzw. baronów SLD w GTC, mającej wybudować wspomniany odcinek A1. Wyjaśnijmy, dlaczego koszty budowy przez prywatną firmę, jaką jest koncesjonariusz A1 GTC oraz Autostrada Wielkopolska w przypadku A2, mogą być przedmiotem troski publicznej. Można bowiem twierdzić, że w warunkach wolnego rynku nikogo nie powinno interesować, czy prywatny przedsiębiorca przepłaca za wykonanie danej inwestycji. Zainteresowanie ogółu obywateli wynika stąd, że Skarb Państwa gwarantuje koncesjonariuszowi A1 to, że jeżeli wpływy z opłat za przejazd autostradą nie pokryją kosztów budowy (i obsługi finansowej), to różnicę dopłaci rząd, czyli podatnicy. w przypadku A2 rząd gwarantuje spłatę kredytu. Istnieje jednak zasadnicza różnica pomiędzy przedsiębiorcą, który musi liczyć każdą złotówkę wydaną na budowę fabryki, a przedsiębiorcą, który może bez ograniczeń przepłacać, gdyż wie, że jeżeli wpływy ze sprzedaży towarów nie pokryją kosztów inwestycji, to rząd wyrówna różnicę. W tej drugiej sytuacji powstaje nawet bodziec, aby koszty te były jak największe i taką komfortową sytuację mają koncesjonariusze A1 i A2. 
Także latem 2004r. GDDKiA rozstrzygnęła przetargi i podpisała umowy na budowę odcinka autostrady A2 z Konina do Łodzi. Odcinek ten był budowany w systemie tradycyjnym, tj. prace budowlane są finansowane ze środków publicznych. Cena zawarta w umowach wynosi od 2,3 do 4,8mln euro za 1km (średnia to około 3,2mln). Tak więc różnica na jednym km pomiędzy ceną uzyskaną w systemie tradycyjnym, a ceną koncesjonariuszy wynosi 2,4mln w przypadku A1 i 2,9mln dla A1, co daje 218mln euro za 90km A1 oraz 304mln euro za 105km A2. Odcinek ten został otwarty dla ruchu w lecie 2006r. 
Oczywiście koncesjonariusz ponosi pewne dodatkowe koszty ponad samą budowę, np. powołuje całą strukturę spółki. Te koszty nie są wykazane w modelu publicznym, bo ponosi je GDDKiA. Ponosi także koszty kredytu i oczekuje zwrotu na zainwestowanym kapitale. Jednak koszty te podlegają takiemu samemu mechanizmowi zawyżania, jak opisano powyżej. Jak abstrakcyjne mogą być dodatkowe koszty i ryzyko, ilustruje komunikat prasowy wydany przez ministerstwo po podpisaniu protokołu dotyczącego A2, w którym czytamy, że koncesjonariusz zaakceptował "koszt prac archeologicznych i zmiany prawa". 
Mechanizm realizacji renty z kapitalizmu politycznego w przypadku A1 będzie wyglądał następująco: GTC konsumuje 2,4mln euro na kilometrze na pokrycie kosztów własnej struktury, doradztwo, itd. Następnie ustala cenę za przejazd na podstawie tych kosztów, wiedząc, że jeżeli "rynek" - czyli kierowcy - zniesie tę cenę, to zarobi, jeżeli zaś nie, to... rząd dopłaci. Co więcej, gwarancja rządu powoduje, że koncesjonariusz nie ma motywacji, aby obniżać cenę za przejazd i zwiększyć ruch. W rezultacie kierowcy nie akceptują wysokości opłat, co skutkuje przeniesieniem ruchu drogowego z autostrad na bezpłatne drogi krajowe. Mieszkańcy Konina poznali to zjawisko, gdyż po oddaniu do użytku autostrady Konin-Września w 2002r., na której do tego czasu przejazd był bezpłatny, ruch ciężarowy powrócił na ulice miasta, czyli autostrada pogorszyła bezpieczeństwo i szybkość transportu w tym regionie. 
Według szacunkowych danych za 2004r. roczne dopłaty za 90km A1 z Gdańska do Nowych Marzów wyniosą 100mln zł. SLD chciał "zaklepać" podobny mechanizm dla kolejnego odcinka A1 z Nowych Marzów do Torunia. Minister Polaczek obliczył jednak, że roczne dopłaty z Krajowego Funduszu Drogowego wyniosły by od 200 do 250mln zł rocznie, i zdecydował, że drogę tę zbuduje GDDKiA, oraz wygasił koncesję GTC. Firma ta nie była skłonna budować autostrady ze środków własnych, ale rzecz jasna odwołała się do sądu, który w pierwszej instancji przyznał jej rację. Zapewne sąd przedstawił jakieś uzasadnienie swojej decyzji, niemniej de facto obronił interesy korporacji przeciwko dobru wspólnemu. Ta postawa kontrastuje z rozstrzygnięciem francuskim zapadłym ponad trzydzieści lat temu. W latach 70. rząd zawarł umowy z czterema prywatnymi koncesjonariuszami, którzy jednak nie byli w stanie rozpocząć inwestycji. Powód ten sam - nie zamykało się finansowanie inwestycji. Rząd zaoferował wsparcie finansowe, ale jednocześnie oznajmił, że będzie ustalał wysokość opłat za przejazd. Takie rozwiązanie zostało zaakceptowane przez naczelny są administracyjny we Francji, pomimo że stanowiło naruszenie umowy z koncesjonariuszem. System prawny zdobył się na zważenie racji publicznych i prywatnych. U nas koncesjonariusz GTC nie budował drogi, ale nie było sposobu, aby usunąć go "z drogi". Mamy więc państwo prawników, ale nie mamy autostrad. 
Po sformułowaniu nowego rządu jesienią 2007 r. minister Grabarczyk z PO zdecydował się wnieść kasację, jednak równolegle kontynuował negocjacje cenowe z GTC. Na początku maja 2008r. serwisy przekazały wiadomość, że GTC zażądało 17mln euro za 1km. Ostatecznie ministerstwo ustąpiło; w sierpniu 2008 r. GDDKiA podpisała umowę, przystając na cenę 11,7mln euro za 1km, jednak nie ujawniono wysokości dopłat z KFD, które zagwarantowało koncesjonariuszowi ministerstwo. W tymże sierpniu, aby zrobić dobre wrażenie na publiczności, wbito łopatę na budowie nowego odcinka, choć rzeczywiste prace budowlane rozpoczną się wiosną 2009r. 
W przypadku Autostrady Wielkopolskiej, której rząd gwarantuje spłatę kredytu, koncesjonariusz ma inną ścieżkę wyjścia z inwestycji. Po realizacji zysku na etapie budowy ustala cenę za przejazd według zawyżonych kosztów. Jeżeli kierowcy akceptują wysokość opłat, koncesjonariusz zarabia przez kilkadziesiąt lat eksploatacji autostrady. Jeżeli cena jest za wysoka i nie pokrywa kosztów obsługi kredytu, koncesjonariusz ogłasza upadłość i "pociąga" gwarancję Skarbu Państwa. Rząd spłaca zaciągnięty przez koncesjonariusza kredyt i w zamian dostaje autostradę wybudowaną niemal dwa razy drożej niż w warunkach konkurencji. 
Bardzo podobny scenariusz został już zrealizowany na Węgrzech. W połowie lat 90. wybudowano odcinek autostrady M1/M15, stanowiący część połączenia Budapeszt-Wiedeń. Długość odcinka wyniosła 57km przy koszcie 329mln euro, czyli 5,8mln za 1km, eksploatacja zaś przypominała to, co przez kilka lat oglądaliśmy pomiędzy Koninem, a Wrześnią: wysokie opłaty za przejazd, niewielki ruch ciężarówek, niezdolność koncesjonariusza do spłaty kredytu. W rezultacie rząd węgierski przejął autostradę i spłatę zaciągniętych kredytów.
54. Dodane przez Do 52, w dniu - 12-11-2021 23:02
Nieudolny ale zabłysnąłeś jak żarówka w kiblu
55. Dodane przez wójt głogowski, w dniu - 12-11-2021 23:05
No to teraz odpowiedź: Dlaczego ten wspaniały nierząd PiS niczego nie wykupuje? Dlaczego nie buduje autostrad? Dlaczego na państwowych odcinkach pobierana jest opłata? 
Poza ty, wiadomości wklejone sprzed 12 lat. Ochłoń krużganku oświaty czarnkowo-bączkowej.
56. Dodane przez Do 55, w dniu - 12-11-2021 23:54
I Ty wójcie sądzisz że gawiedź pisowska coś z tego zrozumiała??? Nie sadzę
57. Dodane przez Jerzy, w dniu - 13-11-2021 10:15
Po co pytasz jak sam odpowiadasz ?
58. Dodane przez Wójt głogowski, w dniu - 13-11-2021 10:32
Nie odniesiesz się do tego bo to prawda opisz sprzedaż PZU jakie to były straty hehe! Orange jaka kasa uciekła!! To są fakty i których zapomnieć chcecie, trzeba przypominać o złodziejskiej prywatyzacji!!!! Ile ludzi straciło pracę opisz to?? Opisz umowę o A 2 he tajna ponoć a kto podpisał???!!!
59. Dodane przez wójt głogowski, w dniu - 13-11-2021 12:49
re 58 
Pisz za siebie.  
Ile z tych "afer" PiS mający pod kontrolą Policję, prokuratury, sądy wyjaśnił, wyprostował? Pytam - ile? 
Orange, dlaczego Orange płaci 70 mln podatku a dostaje 700 mln dotacji od rządu? 
Dlaczego nadal sieć marketów płaci podatek - żeby dobrze to zrozumieć - cała sieć płaci UWAGA!!! płaci ok. 80 tys. podatku. 80 tysięcy!!! 
Skoro była to złodziejska, czyli bezprawna rozumiem, to co zrobiono przez pięć lat by z tym skończyć?  
Ilu ludzi nie pracuje i to nie dlatego, że nie ma pracy a dlatego, że im się nie opłaca. Kształtuje nam się pokolenie Polaków-żuli i lumpów tylko w imię utrzymania poparcia dla jedynie słusznej partii. 
Żeby już się nie rozpisywać. 
Co z raportem komisji d.s. AmberGold? Nie udało się polowanie na rodzinę Tusków a naganką napędziła kilku ludzi związanych z PiS. Cicho sza, raportu nie ma a Katarzyna śmieje się zza grobu. 
Czy chodzi ci o podpisy na respiratory, maseczki, Ostrołękę, Turoszów, CPK, wybory kopertowe i inne?
60. Dodane przez wójt głogowski, w dniu - 13-11-2021 16:25
A Orange z reklam ile płaci a ile zabiera to przykład?? Teraz sobie pomysł jeśli coś masz pod deklem ile uciekło kasy z Polski pseudo ekonomisto !!! Zachód się cieszył bo mial co doić i chce doić dalej!! Powodzenia w mydleniu ludzią oczu!!
61. Dodane przez Do 58, w dniu - 13-11-2021 16:59
Jaki jesteś ograniczony świadczy już to że nawet nie potrafisz sam wymyślić sobie nicku. Nikt nie przebije afer które były, są i będą za czasów (nie)rządu Pisekty
62. Dodane przez antyPO, w dniu - 13-11-2021 18:55
Ważne że PO zdycha ! Co ty wójcie będziesz robił ?
63. Dodane przez wójt głogowski, w dniu - 13-11-2021 22:29
Niby co miałbym robić pisiorku? To co robię będę robił nadal. Pokazywał przekręty rządzących kim by nie byli a na tym tle twoja miałkość i ciemnotę.
64. Dodane przez Maati, w dniu - 13-11-2021 23:01
Do kom 62 ty się martw o siebie, gdzie będziesz siedział jak przyjdzie czas rozliczania pisekty za dojenie kraju.
reklama
65. Dodane przez Mieszkaniec, w dniu - 15-11-2021 11:45
BRAWO!!!! Dla geniusza co projektował węzeł Biedrzychowa.Należy się nagroda Darwina. 
Ten węzeł obsługuje zjazd i wjazd z jednej nitki....Polkowice dalej będą blokowane sztucznym ruchem.
66. Dodane przez antyPO, w dniu - 17-11-2021 08:48
Bravka PiS !!! Borys won za Don !!!
 
Napisz komentarzzasady
  • Redakcja portalu zastrzega sobie możliwość ingerencji lub niedopuszczenie do publikacji wypowiedzi, które nie odnoszą się do tematu artykułu, naruszają normy prawne, obyczajowe lub są niezgodne z zasadami współżycia społecznego.
  • Wypowiedzi zawierające wulgaryzmy nie będą publikowane.
  • Komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. będą usuwane.
  • Zabezpieczono reCAPTCHA i ma zastosowanie Polityka prywatności oraz Warunki korzystania z usług Google.
 
Imię:
Komentarz: 
reklama

Dodaj zdjęcia do artykułu zasady
  • Zdjęcia dodawane przez użytkownika muszą dotyczyć tematu artykułu, należy wpisać także do nich komentarz aby uzasadnić ich publikację.
  • Redakcja portalu zastrzega sobie możliwość ingerencji lub niedopuszczenie do publikacji zdjęć, które nie odnoszą się do tematu artykułu, naruszają normy prawne, obyczajowe lub są niezgodne z zasadami współżycia społecznego.
  • Zdjęcia z komentarzem zawierającym wulgaryzmy nie będą publikowane.
  • Zdjęcia i ich komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. będą usuwane.
 
 

    WIADOMOŚCI
  • najnowsze
  • komentowane
  • << Previous
  • Next >>
  • <Playback
  • Stop
  • Play >
  • 1
  • 2
  • 1 rok temu
  • 5 lat temu
  • 10 lat temu
  • 15 lat temu
  • << Previous
  • Next >>
  • <Playback
  • Stop
  • Play >
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
reklama
reklama
reklama