Szanowny czytelniku, 25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych przechowywanych w plikach cookies. Po rozwinięciu szczegółów znajdziesz pełny zakres informacji na ten temat. Odsyłamy także do Polityki Prywatności.
Rozwiń szczegóły
Zwiń szczegóły
Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze mnie ze stron internetowych lub serwisów oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez RADIO ELKA Sp. z o.o., Agencję Reklamową EL Sp. z o.o. oraz Zaufanych Partnerów.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono
  • Radio Elka Sp. z o.o. z siedzibą w Lesznie przy ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno, wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Poznaniu XXII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000235295
  • Agencja Reklamowa EL Sp. z o.o. z siedzibą w Lesznie przy ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno, wpisaną do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy w Poznaniu XXII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000245793
  • Zaufani Partnerzy - lista tutaj

Cele przetwarzania danych
  • marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
  • świadczenie usług drogą elektroniczną
  • dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
  • wykrywanie botów i nadużyć w usługach
  • pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)

Podstawy prawne przetwarzania danych
  • marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne - zgoda
  • świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
  • pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych

Odbiorcy danych
Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym Zaufani Partnerzy, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą
Przysługują Ci następujące prawa w związku z przetwarzaniem Twoich danych osobowych:
  • prawo dostępu do Twoich danych, w tym uzyskania kopii danych,
  • prawo żądania sprostowania danych,
  • prawo do usunięcia danych (w określonych sytuacjach),
  • prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych,
  • prawo do ograniczenia przetwarzania danych.
W zakresie w jakim Twoje dane są przetwarzane na podstawie zgody lub w ramach świadczonej usługi (dane są niezbędne w celu świadczenia usługi) możesz dodatkowo skorzystać z poniższych praw:
  • prawo do wycofania zgody w zakresie w jakim są przetwarzane na tej podstawie. Wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem.
  • prawo do przenoszenia danych osobowych, tj. do otrzymania od administratora Twoich danych osobowych, w ustrukturyzowanym, powszechnie używanym formacie nadającym się do odczytu maszynowego.
W celu skorzystania z powyższych praw Radio Elka Sp. z o.o. udostępnia następujący kanały komunikacji:
  • forma pisemna
    Radio Elka, ul. Sienkiewicza 30a, 64-100 Leszno

Informacje dodatkowe
Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności" - tutaj
Później
ZGADZAM SIĘ
 
Wiadomości
Sport
Nie przegap
Nowe Galerie Foto
Ładowanie galerii zdjęć...
więcej...
18
Maja 2024
Sobota
Imieniny obchodzą:
Aleksander, Alicja,
Eryk, Feliks,
Wenancjusz
Do końca roku 227 dni.
Start arrow Głogów arrow Proboszcz nie zakłócił spokoju

Proboszcz nie zakłócił spokoju

Proboszcz nie zakłócił spokoju

12.02.2013. Radio Elka, Maciej Iżycki
0212_sedzia.jpgGłogowski sąd uniewinnił proboszcza parafii Miłosierdzia Bożego na osiedlu Piastów Śląskich. Jeden z mieszkańców osiedla poskarżył się bowiem na to, że dokucza mu hałas dobiegający podczas nabożeństw z głośników umieszczonych na kościele. Sędzia nie dopatrzył się w tym złamania prawa.
Dyżurny reporter: 667 70 70 60
Argumentując swoją decyzję sędzia stwierdził, że nie ulega wątpliwości, że transmisja nabożeństw przez kościelne głośniki, może utrudniać życie pokrzywdzonego, to jednak działania proboszcza nie były w sprzeczności z powszechnie obowiązującymi normami społecznymi.

- Sąd Najwyższy, w jednym ze swych orzeczeń wskazał, że musi to być ostra sprzeczność z
obowiązującymi normami społecznymi. W tej sprawie, w ocenie sądu, zebrane materiały dowodowe nie pozwalają przyjąć, że doszło do takiej ostrej sprzeczności z przyjętymi normami. Żyjemy w kraju, którego większość obywateli jest wyznania katolickiego. Większość z nich uczestnicy w nabożeństwach, więc trudno tu stwierdzić, żeby było to sprzeczne z normami społecznymi. Nie ma jednak wątpliwości, że zakłócenie spokoju w tym przypadku wystąpiło, jednak spór powinien zostać rozstrzygnięty na gruncie cywilnym
- tłumaczył sędzia prowadzący sprawę.

Pokrzywdzony nie skomentował orzeczenia. Nie wie jeszcze, czy będzie składał apelację. Jak stwierdził, musi skonsultować się w tej materii ze swym prawnikiem. Zadowolenia z takiego wyroku nie kryli natomiast parafianie, którzy licznie przybyli na publikację wyroku. - To dobry wyrok. Tak powinno być. Spodziewaliśmy się, że właśnie takie będzie to orzeczenie. Jesteśmy w większości i jedna osoba nie może nas w ten sposób dyskryminować. Nam te głośniki absolutnie nie przeszkadzają i do tej pory nigdy nikomu nie przeszkadzały - mówili mieszkańcy osiedla Piastów Śląskich.

Wtorkowe orzeczenie było kolejną już odsłoną sporu pomiędzy mieszkańcem osiedla, a proboszczem parafii Miłosierdzia Bożego. Na hałasy dobiegające z kościelnych głośników poskarżył się on jeszcze w biegłym roku. Wówczas proboszcz został ukarany mandatem za zakłócanie spokoju. Duchowny odwołał się jednak od tej kary i sąd kolejny raz zajął się sporem. Wyrok nie jest prawomocny. (mai)
 
Komentarze (72)
1. Dodane przez Ktoś, w dniu - 12-02-2013 11:26
Człowieku nie wiedziałeś że Kościół jest nietykalny tak samo z ogrodzeniem przy kościele na piastowie ...
2. Dodane przez Eniac, w dniu - 12-02-2013 11:27
Ale jak ktoś przekroczy poziom hałasu np na domówce to ma bona xD I Love Poland Sąd
3. Dodane przez lo, w dniu - 12-02-2013 11:43
Ciemnogrod gora. Przy pomocy ratuszowych pryncypalow i ...wymiaru sprawiedliwosci. Wczorajsza decyzja papieza nie dmziwi mnie.
4. Dodane przez Karol, w dniu - 12-02-2013 11:49
Teraz Norma Społeczna!!!, może być Głosna muzyka i sąsiadom wara bo nie zakłucam spokoju wg.Sądu. Super Wyrok i interpretacja. Panu Doktorowi proponuje zrobic głosny koncert w ogrodzie podczas Mszy w kosciele Wolnośc Tomku w swoim domku.
5. Dodane przez tolerancja, w dniu - 12-02-2013 12:18
ja też nie mam nic przeciwko nabożeństwom ale! gdyby całą niedziele w moje okna 50-80 metrów od TYCH głośników płynęły modły, to w którymś momencie nie wytrzymałabym nerwowo, więc rozumiem tego mieszkańca i wielu innych, którzy mają już dość, a nic nie poradzą... A CI co mieszkają gdzieś DALEJ od tych głośników, to niech nie marudzą, bo nie wiedzą co to za męka. Kropka.
6. Dodane przez spokojnie, w dniu - 12-02-2013 12:23
Tradycyjnie w sylwestra są sztuczne ognie, pozatym nie wolno strzelać, w śmingus dyngus lejemy wodą, pozatym za taki czyn mandat, jadąc do ślubu zasłaniasz tablicę rejestracyjną auta NOWOŻEŃCY jak to zrobisz kiedy indziej masz mandat, jak jest szampan na 100dniówce to jakby był na każdej lekcji to byłby dym. I tak w nieskończoność. Po prostu pewne rzeczy są niestandardowe więc i mierzy się je inną miarą. Dzwony kościelne są ok jak się nie podoba to zamieszkaj dalej od kościoła, tak samo PKP nie osądzisz że pociąg głośno hamuje. Proste chłopaczki?
reklama
7. Dodane przez Jacek, w dniu - 12-02-2013 12:27
Nr 4 Ty nie masz pojęcia co znaczy norma społeczna. Jedno jest pewne, że na pewno zakończysz ten żywot na tej ziemi. Pomyśl ty i inni co weźmiesz ze sobą. Głupotę na pewno. Proponuję wam , żebyście sprawdzili w definicji prawa co znaczy zakłócać spokój a wtedy będziesz pisał. Rozumem nie gardzicie a wiedza zerooo
8. Dodane przez muzyk, w dniu - 12-02-2013 12:29
a co nie widział gdzie się buduje :) 
a z meczetów też głos Muezzin-a zakłóca spokój? odważylibyście się tak napisać o Islamie?
9. Dodane przez nine, w dniu - 12-02-2013 12:31
zakłócać
10. Dodane przez TONIO, w dniu - 12-02-2013 12:37
Ataki na kościół to teraz taka moda,czy norma,sam nie wiem.Dziwi mnie tylko,że niemal każdy pogrzeb odbywa się z księdzem,śluby w większości kościelne,chrzest i pierwszą komunię przyjmują prawie wszystkie dzieci,więc jak to jest?Wychodzi na to,,,ze tylko na necie jesteśmy odważni,podejrzewam,że w bezpośredniej dyskusji,na argumenty,krzykacze niewielw mieliby do powiedzenia.To się chyba nazywa hipokryzja.Lekarz zaskarżył księdza następnym razem ksiądz zaskarży lekarza,tylko co z tego?Nie wydaje mi się żeby to był problem,(którym media zaprzątają nam głowę)ważny dla ludzi.A to czy ktoś trzyma stronę księdza,czy lekarza,to nie ma znaczenia,każdy ma prawo mieć własny osąd tej sprawy.Dlatego określenia typu "ciemnogród",nie świadczą żle o tych do których jest ono skierowane,a wystawiają złe świadectwo tym,którzy je wypowiadają pod adresem innych osób.Szacunek do innych jest miarą naszej kultury.
11. Dodane przez biko, w dniu - 12-02-2013 12:43
a czy nikt nie słyszał że o tym że o wielkości narodu świadczy to jak jak traktuje się mniejszość. A co z dzwonami na piastowie. To że wokoło same katoliki mieszkają to nie znaczy że maja jakiekolwiek prawo budzić mnie każdej niedzieli o 7.00. Jaki sens włączania dzwonów co chwile, Czy nie lepiej wysłać do tej garstki która jeszcze chodzi do kościoła wysłać sms kiedy mają te msze.
12. Dodane przez ksiondz, w dniu - 12-02-2013 12:50
Każdy ma prawo do wyznawania swojej wiary,ale nie narzucając się innym ludziom którzy nie mają ochoty wysłuchiwania mądrości(jedynie słusznych) i wesołych piosenek o bogu,albo bicie dzwonami o 6-tej rano.Dla mnie tłumaczenie to normą społeczną jest po prostu jakimś chorym żartem pana sędziego.A gdzie szacunek dla ludzi innych wyznań czy ateistów czy najzwyczajniej uszanowanie ich prawa do wypoczynku w spokoju.
13. Dodane przez dzidek, w dniu - 12-02-2013 13:13
"..jedna osoba nie może nas dyskryminować..." ręce opadają jak się czyta coś takiego.Nigdy nie rozumiałem fenomenu kościoła,a jeszcze bardziej nie rozumiem fanatycznych wyznawców wiary,ludzi przepełnionych nienawiścią do innych od nich ludzi.Niewiarygodne jest że w Polsce w kraju świeckim,ateista jest postrzegany jako zło.Najgorsze jest to że urzędy państwowe są pod silnym wpływem kościoła.Religia i polityka to najgorsze co człowiek wynalazł.Pozdrawiam ludzi z otwartym umysłem.
14. Dodane przez Do 4ł, w dniu - 12-02-2013 13:29
Po co kupował działkę koło kościoła? Zapewne była tania i teraz chce mieć spokój. Jak dla mnie niech cierpi przez zły wybór terenu.
15. Dodane przez chory kraj, w dniu - 12-02-2013 13:29
Popieram kom. 4! Wszak niedziela to dzień wolny, więc głośna muzyka w taki dzień dla człowieka pracującego od poniedziałku do piątku jest normą społeczną, gdyż większość ludzi ma zwyczajowo wolne w niedziele. Ale byłaby heca, jeśli puszczający muzykę dostałby za to mandat! :D
16. Dodane przez Marian, w dniu - 12-02-2013 13:37
Jestem katolikiem w Niedziele i Swięta uczestniczę we Mszy Swiętej w kościele i emitowanie na zewnątrz tego co się dzieje w Swiątyni uwazam za profanację.A moze zainstalujemy mikrofony a głosniki na zewnątrz pijalni piwa tam mozna usłyszeć ciekawe komentarze ale pytanie czy chcemy tego słuchać??????Obiekty mają konkretne przeznaczenie i niech tak zostanie o co się dzieje wewnątrz to ich sprawa.
17. Dodane przez mil;osnik, w dniu - 12-02-2013 14:52
Adlaczego zabronili robic imprezy pod ratuszem CO na rynku nie wiedzieli gdzie kupuja mieszkania
18. Dodane przez IGOR, w dniu - 12-02-2013 14:52
nie przeginajcie ze msza wam przeszkadza,,lemingi obudzcie sie
19. Dodane przez TONIO, w dniu - 12-02-2013 15:09
Do kom.11.Mam pytanie.Jaki jest twój stosunek do Romów,Rumunów,Bułgarów,których w naszym mieście jest całkiem sporo?Jeżeli taki sam jak do katplików to gratuluję tolerancji.Jeśli chcesz żyć w demokratycznym kraju to musisz się pogodzić,z tym ,że prawo w takim kraju ustanawia większość.Mnie też wiele rzeczy się nie podoba,ale nie żyję na bezludnej wyspie,i z pewnymi niedogodnościami muszę się pogodzić,czego i Tobie życzę
20. Dodane przez xxx, w dniu - 12-02-2013 15:51
"Jesteśmy w większości jedna osoba nie będzie"itd.Co to za wyrok? To może powiedzmy tak "My biali jesteśmy w większości jeden czarny nie będzie nam tu itd." EJ WIERNI 
gdzie wasza tolerancja ,EJ panie sędzio sądzi pan ,że taki wyrok to nie dyskryminacja? WSTYD WIELKI WSTYD 
Dobrze ,że jestem ateistą nie zabijam nie dyskryminuje nie zakłócam spokoju, Życzę wytrzymałości wszystkim mieszkającym w okolicy kościoła.
21. Dodane przez głóg, w dniu - 12-02-2013 18:53
oj biada nam biada...co to za sądy
22. Dodane przez szyderca, w dniu - 12-02-2013 19:05
Jak to napisał Richard Dawkins w swojej książce Bóg urojony"katolicyzm to największa sekta"więc trudno z nią walczyć.
23. Dodane przez Rex, w dniu - 12-02-2013 19:26
Oj, przewróciło się doktorkowi w głowie może nie sąd tylko pomoc kolegów po fachu ?
24. Dodane przez doktor, w dniu - 12-02-2013 20:16
Koledzy po fachu są po stronie lekarza i szefa kościoła na Piastowie nie zamierzają wpuszczać za próg domu. 
I te karteczki zostawiane w skrzynkach pocztowych :"Przypominamy,że organy nie zostały spłacone i proszę się zorganizować w grupach,żeby posprzątać kościół" 
Co za tupet i bezczelność...
25. Dodane przez MISIEK, w dniu - 12-02-2013 23:00
DOKTORZE LESZKU J CZAS SIĘ WRESZCIE OBUDZIĆ,GDY PONAD 3 LATA TEMU O 5.40 PRZYSZŁEM DO PANA PO POMOC NA POMOCY DORAŹNEJ W HMG,TO BYŁEŚ BARDZO ZASPANY I WŚCIEKŁY,OBEJRZAŁEŚ PRZEGUB JAKBY Z PRZYMUSU I KAZAŁEŚ KUPIĆ COŚ NA WYPISANĄ PRZEZ PIELĘGNIARKĘ RECEPTĘ,ZAPOMINAJĄC O LEKU OSŁONOWYM,( DZIĘKI PANU ŻYGAŁEM PRZEZ DWA DNI ) ZAZNACZAM ŻE BYŁEM TRZEŹWY
26. Dodane przez Ona, w dniu - 12-02-2013 21:14
Doktor przegrał, bo był sam. W obronie księdza szafarz, kronikarka plebani i klany rodzinne, tzw zaufani "wierni" proboszcza. I choć wielu z nas myśli podobnie jak doktor, to nie wsparliśmy go zeznając w sądzie albo choćby samą tam obecnością. Wyciągnijmy z tego wnioski na przyszłość do walki z "normami społecznymi" narzucanymi przez tego proboszcza.
27. Dodane przez odw, w dniu - 12-02-2013 21:17
I co - wyszedł pac na palanta ! 
Jeszcze trochę i katolicy mają się chować w katakumbach ? 
Wasze komuchy niedoczekanie ! 
Odwalcie się od kościoła ciemnogrody jedne !
28. Dodane przez wrażliwy, w dniu - 12-02-2013 21:26
Po raz kolejny proboszcz Idzi zakpił sobie z prawa, a pomógł mu w tym sam sędzia. Sam przyznał, że zakłócenie ciszy miało miejsce a jednak uchylił mandat. Powinien go zapłacić to może wreszcie by zrozumiał, że jest obywatelem tego kraju jak ja i wszyscy. W całym kraju w urzędowych pismach mówi się o przestrzeganiu norm społecznych stworzonych na bazie norm kościelnych. Okazuje się, że obowiązuje to wszystkich tylko nie proboszcza Idzika. Tyle bzdur (kłamstw) nawymyślał w tej sprawie i nic - bonus od sędziego. Ja za takie kłamstwa pewnie nie dostałbym od proboszcza rozgrzeszenia. Przykre jest głównie to, iż doktor w tej został SAM !!!
29. Dodane przez wujek, w dniu - 12-02-2013 21:43
czegoś tu nie rozumiem. Policja na miejscu stwierdza wykroczenie proboszcza i kara go za to mandatem. A sąd podważa pracę policji i mandat uchyla. W jakim my państwie żyjemy? W państwie prawa czy w państwie kościelnym? To znaczy, że proboszczowi wolno więcej?
30. Dodane przez sy, w dniu - 12-02-2013 21:53
a próbowałeś słuchać mszy w niedzielę od 6.00 do 14.00 bo ja tak szczególnie po 2 zmianie /w domu byłam dopiero o godz.2.30 /ledwo oko przymykasz a tu dzwon i msza , wyśpij się, musisz iść do pracy .powodzenia.
31. Dodane przez Leszek Jankowski, w dniu - 12-02-2013 22:32
Wszystkim życzliwym mi osobom, które w jakikolwiek bądź sposób dały wyraz swojej ze mną solidarności i poparcia w zmaganiach z MEGAFONEM składam tą drogą bardzo serdeczne podziękowania. Niezwykle trudno rozmawia się w sądzie z osobami mającymi problem z ósmym przykazaniem. Osobom mi nieżyczliwym życzę wielu łask Bożych. 
Post scriptum: przepraszam Pana MIŚKA za to, że trzy lata temu rzygał przeze mnie przez dwa dni, poczynając od godziny 5.40.
32. Dodane przez ja, w dniu - 12-02-2013 23:56
hi hi, ja też życzę wiele wytrwałości panu doktorowi ponieważ gdybym to ja miała słuchać tylu mszy dziennie i wygłaszanych na nich mądrości to niestety wizyta u innego lekarza gwarantowana.
33. Dodane przez lena, w dniu - 13-02-2013 00:12
Popieram wszelkie działania wspierające spokój na osiedlu Piastów."Nasz Proboszcz" przekracza wszystkie granice.Jestem katoliczką i jeżeli mam ochotę to idę do kościoła na mszę. Zaznaczam: do kościoła!!!Nie mam ochoty wysłuchiwać wypocin księdza Idziego poza murami jego świątyni. Mieszkam na Piastowie ale na mszę zdecydowanie wolę udać się do innej parafii. Do księdza, który wypełnia swoją misję z powołania, a nie dla kasy!!! Są tacy w Głogowie. Aż miło iść na mszę do kościoła gdzie jestem mile widziana, tylko dlatego, że jestem. Jeżeli tylko będzie taka potrzeba to wesprę Pana doktora w nierównej walce z osobą, która nie szanuje praw i godności mieszkańców "naszego osiedla".
34. Dodane przez magic, w dniu - 13-02-2013 00:18
TyPOwa POlska katolicka mentalność. Sędzia, jak jego szef J. Gowin broni interesów skompromitowanej watykańskiej firmy. CZAS NA ZMIANY!
35. Dodane przez Sandra, w dniu - 13-02-2013 00:53
Mieszkasz blisko koscioła - musisz się z tym pogodzić.Jak masz za głosno to okna masz starego typu.
36. Dodane przez MarcinR, w dniu - 13-02-2013 01:54
Panie doktorku widze ześ Pan wybrał złą działkę a teraz do sądu chodzisz. Ja kupiłem źle mieszkanie, sąsiedzi to upiory wręcz. Niezakładam sprawy w sądzie. Uwazam ze takich jak Pan powinno się karać. Za nasze podatki takie sprawy czy konflikty zajmują sądy. Pana i księdza jak wolicie. Ale nie do sądu z tym. Wstyd. Rozumiem ze to przeszkadza, ale takie było ryzyko zakupu tej działki. Nie można mieć w życiu wszystkiego. I jak ironicznie Pan się odnosi do krytyki pod swoim adresem pisząc o łasce Bożej.
37. Dodane przez oddany parafianin, w dniu - 13-02-2013 06:25
każdy może odmówić przyjęcie manadatu i oddać sprawę do sądu /do 29/ Brawo dla Sądu  
większośc kom. to klepanie dla samej zasady. a jak przyjdzie choroba, śmierć - ślub.... to i tak lecicie do Kościoła. a teaz ....
reklama
38. Dodane przez lo, w dniu - 13-02-2013 07:55
do 31.Panie doktorze!Zycze Panu wytrwalosci.Nie jest Pan sam.Zauwaza Pan na pewno,ze komunikator ktorym sie poslugujemy,na naszych oczach przeobraza swiat.Czy byloby to mozliwe pietascie lat temu? Miejscowy lekarz przeciwko proboszczowi.Kundle i klakierzy zawsze sie znajda.Nawet w wymiarze sprawiedliwosci.O miejscowym samorzadzie nie wspomne.Srodowisko miejscowych cwaniakow i dorobkiewiczow do emerytury.A czym sie roznia zagrywki wokol Nowickiej od miejscowych?Niczym .To to same kurestwo.Roznica w tym ze Palikot mial odwage nazwac to po imieniu.Dlatego ta nawalnica.Wiekszosc srodowisk jest przerazone zmianami jakie na naszych oczach sie dokonuja.Nikt z nas nie jest w stanie przeidziec w przyszlosci kosekwencji decyzji Benedykta IV. W skostnialym KK tez idzie nowe.
39. Dodane przez PaweuD, w dniu - 13-02-2013 09:06
MarcinR.. weź Ty się człowieku pacnij tak solidnie w swoją bańkę i przeczytaj to co napisałeś jeszcze raz! Co wg. Ciebie znaczy "widze ześ Pan wybrał złą działkę "?? Jaka to dobra działka?? i co ci do tego ? A może to ksiądz wybrał złą działkę!? Gdyby Tobie od rana do nocy przez megafony spamowano "Dobry Jezu.." i musiałbyś wysłuchiwać kilikukrotnie w ciagu dnia tych samych mądrości to sam byś złożył sprawę do sądu.  
-"Uwazam ze takich jak Pan powinno się karać. Za nasze podatki takie sprawy czy konflikty zajmują sądy" 
No to w takim razie wg ciebie po co i dla kogo są sądy?Czy zwykły obywatel, podatnik taki jak Pan Doktor nie ma prawa skorzystać z przywileju jakie daje mu polskie prawo?? Jestem przkonany, że gdyby sytuacja działa się w drugą stronę i to Pan Doktor przeszkadzałby w niedzielnych nabożeństwach to byłaby "krótka piłka!". Wyrok sądu w tym wypadku pokazuje że niestety człowiek człowiekowi nie równy w naszym państwie. Każdy ma prawo do spokojnego Życia i wytykanie komuś zakupu działki w nieodpowiednim miejscu jest po prostu bezczelnością i brakiem taktu! "Nie można mieć wszystkiego" - bez komentarza ;) Panie Leszku życzę wiele wytrwałości i spokoju
40. Dodane przez paweuD, w dniu - 13-02-2013 09:10
jeszcze kilka informacji prawnych odnośnie hałasu: 
 
Opinia prawna  
 
Bardzo głośne słuchanie muzyki, trwające dłuższy czas, stanowiące uciążliwość dla otoczenia stanowi wykroczenie, o którym mowa w art. 51 Kodeksu wykroczeń. Kto krzykiem, hałasem, alarmem lub innym wybrykiem zakłóca spokój, porządek publiczny, spoczynek nocny albo wywołuje zgorszenie w miejscu publicznym podlega karze aresztu, ograniczenia wolności albo grzywny.  
 
Standardy hałasu  
 
Rozporządzenie ministra ochrony środowiska, zasobów naturalnych i leśnictwa z dnia 13 maja 1998 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku. (Dz. U. z 1998r. nr 66 poz.436) precyzuje, że na terenach zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej i zamieszkania zbiorowego dopuszczalny poziom hałasu wynosi:  
 
*  
60dB w porze dziennej i 50 dB w porze nocnej - gdy hałas pochodzi z dróg lub linii kolejowych,  
*  
50 dB w porze dziennej i 40 dB w porze nocnej - gdy hałas pochodzi z innych źródeł (w tym też mieści się słuchanie muzyki przez sąsiada).  
 
Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego próby porozumienia się z sąsiadem nie przyniosły efektu. Można więc zgłosić popełnienie wykroczenia Policji: ustnie albo na piśmie (przytaczając okoliczności wskazujące na popełnienie). Funkcjonariusz nie ma jednak prawa nałożyć w tym wypadku mandatu karnego. Policja może natomiast przeprowadzić postępowanie wyjaśniające w celu ustalenia, czy istnieją podstawy do wystąpienia do sądu z wnioskiem o ukaranie. Jeśli takie podstawy zachodzą Policja z urzędu składa do sądu wniosek o ukaranie. Od tego momentu postępowanie toczy się przed sądem, który rozstrzygnie czy wykroczenie zostało popełnione, a jeśli tak - sprawca zostanie ukarany.  
 
Prawo sąsiedzkie  
 
W prawie cywilnym, w tzw. prawie sąsiedzkim hałasowanie zalicza się do tzw. immisji pośrednich (czyli oddziaływania zakłócającego sąsiadom korzystanie z ich nieruchomości w sposób pośredni). Przepisy prawa sąsiedzkiego normują stosunki między właścicielami nieruchomości. Wskazać w tym miejscu jednak należy brzmienie art. 251 k.c. Zgodnie z tą regulacją do ochrony praw rzeczowych ograniczonych stosuje się odpowiednio przepisy o ochronie własności. Własnościowe spółdzielcze prawo do lokalu mieszkalnego jest przykładem ograniczonego prawa rzeczowego a tym samym regulacja powyższa znajduje w tym przypadku zastosowanie.  
 
Oznacza to, że w sytuacji określonej w pytaniu możliwe jest wytoczenie powództwa o ochronę własności na podstawie art.222 par. 2 kc w związku z art. 144 kc. W stanie faktycznym podanym powyżej mamy bowiem do czynienia z przykładem działań zakłócających korzystanie z lokalu ponad przeciętną miarę wynikającą z jego społeczno-gospodarczego przeznaczenia i stosunków miejscowych, co skutkuje w szczególności możliwością żądania przywrócenia stanu zgodnego z prawem i zaniechania dalszych naruszeń. Żądanie powyższe skierowane być powinno względem osoby dopuszczającej się tych naruszeń czyli względem sąsiada.  
 
Ochrona praw lokatorów  
 
W analizowanym przypadku znajdzie także zastosowanie art. 13 ust. 1 ustawy o ochronie praw lokatorów (Dz. U. z 2001r., nr 71, poz. 733). Jeżeli lokator wykracza w sposób rażący lub uporczywy przeciwko porządkowi domowemu, czyniąc uciążliwym korzystanie z innych lokali w budynku, inny lokator lub właściciel innego lokalu w tym budynku może wytoczyć powództwo o rozwiązanie przez sąd stosunku prawnego uprawniającego do używania lokalu i nakazanie jego opróżnienia.  
 
Postępowanie wewnątrzspółdzielcze  
 
W analizowanej sytuacji poszkodowany nadmiernym hałasem może wytoczyć powództwo osobiście lub też wystąpić do spółdzielni mieszkaniowej (jako właściciela lokali mieszkalnych) o podjęcie stosownych kroków celem wyegzekwowania od lokatora przestrzegania ciążących na nim obowiązków, w szczególności poprzez wytoczenie wskazanego powództwa. Pismo kierowane w tej sprawie do spółdzielni - podobnie jak zawiadomienie o popełnieniu wykroczenia nie wymaga żadnej szczególnej formy, stąd wystarczające jest przytoczenie okoliczności wskazujących na rażące lub uporczywe wykraczanie przez sąsiada przeciwko porządkowi domowemu, które czyni uciążliwym korzystanie z innych lokali w budynku.  
 
Ponadto statut spółdzielni może przewidywać dodatkowe skutki prawne tego typu naruszeń. Zgodnie bowiem z art. 8 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych w sprawach nieuregulowanych w ustawie prawa i obowiązki członków spółdzielni określają postanowienia statutu spółdzielni.  
 
Spółdzielnia zapewne zdecyduje się na początek podjąć działania inne niż wytoczenie wskazanego powyżej powództwa, które powoduje dla lokatora najdalej idącą konsekwencję niewłaściwego użytkowania mieszkania. Może być to w szczególności pisemne ostrzeżenie, czy też zawiadomienie o popełnieniu wykroczenia.  
 
Droga sądowa  
 
Możliwe w tej sytuacji jest także wystąpienie na drogę sądową z tytułu naruszenia dóbr osobistych (w szczególności nietykalności mieszkania). W ramach tego powództwa dopuszczalne jest wystąpienie w szczególności z żądaniem zaprzestania dalszych naruszeń integralności psychicznej i emocjonalnej wynikających z nadmiernego hałasu. Naruszenie nietykalności mieszkania jest bowiem przez orzecznictwo pojmowane w aspekcie niematerialnym, jako prawo do ochrony przed bezprawnym wtargnięciem w sferę nie samej "substancji mieszkaniowej," lecz w sferę określonego stanu psychicznego i emocjonalnego, jaki daje każdemu człowiekowi poczucie bezpiecznego i niezakłóconego posiadania własnego miejsca, w którym koncentruje swoje istotne sprawy życiowe i chroni swoją prywatność (tak Sąd Apelacyjny w Gdańsku w wyroku z 29 grudnia 2000r, sygn. akt. I ACa 910/00)."  
 
Jak widać niektórzy są po za prawem! Przykre to!
41. Dodane przez mjj, w dniu - 13-02-2013 09:39
wiedział, gdzie buduje dom.. koniec :)
42. Dodane przez ola55, w dniu - 13-02-2013 10:04
Wiedział gdzie buduje, ale nie wiedział że będzie musiał wysłuchiwać kościelnych wywodów przez głośniki. Kazdy ma prawo do ciszy i spokoju !!! Kto chce niech się modli w kościele !!! Wy katoliccy hipokryci poczytajcie to, co napisał paweuD. Panie Leszku jestem po Pana stronie i życzę CISZYYYYY i SPOKOJU !!!
43. Dodane przez ciekawe, w dniu - 13-02-2013 10:06
A czy sędzia będzie rozliczony za swoją stronniczość????
44. Dodane przez Władek, w dniu - 13-02-2013 10:10
Ja się tak zastanawiam z jakiej przyczyny ksiądz z Piastowa wystawia głośnik na zewnątrz. Do czego jest to mu potrzebne. Jest to przejaw złośliwosci kierowanie dźwięku ku innym osobom, które sobie tego nie życzą. każdy z nas ma prawo do niezakłuconej ciszy i odpoczynku. Nich msza odbywa się w murach świątyni a nie na zewnątrz. Inną sprawą jest to, że ksiądź z Piastowa jest delikatnie mówiąc osobą wzbudzającą swoją postawą nie tylko w zakresie halasu kontrowersje. Nie rozmie on, że taką postawą zniecheca ludzi do kościoła i bardzo dobrze. To, że 90% Polaków to katolicy nie ma żadnego znaczenia bo widać wyraźnie, że taka postawa księdza spotyka się raczej z krytyką niż z uznaniem parafian. A to, że mało kto chce pod nazwiskiem bronić lekarza nie jest dziwne, ksiądź notuje nazwiska a potem z radością odmówi chrztu, komuni, małżeństwa a wreszcie pochówku. Czytając Państwa wypowiedzi jako mieszkaniec Pistowa cieszę się, że na osiedlu przeważają głosy rozsądku, nie wszyscy dali się jeszcze zwariować. A gdyby pod waszym oknem ( mówię do obrońców księdza ) muzeumanin wystawił głośnik i pięć razy dziennie wzywałby do modlitwy to też ochoczo byście jego postawę bronili. Jak chcę iść rano na mszę do kościoła to sobie zegarek ( lub telefon ) nastawię i nie potrzebuję do wstawania dzwonów, które na piastowie są naprawdę irytujace.  
Prawda jest jednak taka, że większość ludzi kieruje się rozumem i właściwie ocenia postepowanie sąsiada ktory w sposób nadmierny ingeruje w prawa innych. A taką postawą wojowniczą, zapalczywością proboszcz z pewnością zjednuje sobie nowe owieczki. A potem dziwi się, że do koscioła chodzi mniej osób mimo, że parafia zdecydowanie się powiekszyła o nowe budynki TBS. 
Głowa do góry panie doktorze i jak to mówią ( koledzy księdza z Piastowa ) w Toruniu alleluja i do przodu.
45. Dodane przez rebel, w dniu - 13-02-2013 10:17
co się dziwicie idzkowi że tak głośno ma ustawione głośniki,jak wy byście przez pół soboty i pół nocy siedzieli we wrocławskim burdelu i kasynie w takim hałasie to też byście nie dosłyszeli. a co do sądu to on nigdy się nie kierował,nie kieruje i nie będzie kierował sprawiedliwością bo PRAWO NIE JEST NAWET SYNONIMEM SŁOWA SPRAWIEDLIWOŚĆ
46. Dodane przez ola55, w dniu - 13-02-2013 10:20
Do oddanego parafianina - cyt. "większośc kom. to klepanie dla samej zasady. a jak przyjdzie choroba, śmierć - ślub.... to i tak lecicie do Kościoła. a teaz ...." . Co ma piernik do wiatraka ?? Czy to że jestem katoliczka upowaznia mnie do epatowania swym katolicyzmem innych ?? kapłan jest od tego żeby takich posług (o których piszesz ) udzielać . Koniec . Kropka. A każdy obywatel ma prawo do spokoju, ciszy i odczynku bez względu na to gdzie mieszka. Z Kościołem nie podpisywał żadnej "umowy" na dostarczanie coniedzielnej albo częstszej "rozrywki " !!!
47. Dodane przez re 33, w dniu - 13-02-2013 10:22
z ciebie taka katoliczka jak z koziej ... trąba !
48. Dodane przez ola55, w dniu - 13-02-2013 12:44
do kom.47 - no własnie katolickim językiem sie posługujesz - gratuluje takich katolików jak Ty i takich księzy jak ten na Piastowie :( . Nic tylko współczuc !! Amen :)
49. Dodane przez Rodzina, w dniu - 13-02-2013 12:53
Proszę Księdza to nie była cios tylko w Księdza, lecz w Parafie i to jest bardzo smutne, Wszyscy piszą Idzik&..ble ble ble . A Kościół to MY jesteśmy razem - WYTRWAŁOŚCI i wyTrwam-y
50. Dodane przez Franek, w dniu - 13-02-2013 13:33
Do kom. 45 będę namawiał Ks. proboszcza do założenia sprawy sadowej dla ciebie człowieku , żebyś zapamiętał , że za oszczerstwa trzeba zapłacić i w twoim przypadku będziesz wiedział ile kosztują kłamstwa i rzucanie błotem w niewinną osobę. Jesteś taki mądry , ze aż wstyt czytać takie chamskie zagrywki. Ja sam SPRAWDZĘ WŁAŚCICIELA TEGO KOMENTARZA JEST TO ŁATWE. Myślisz, ze możesz na kogoś pluć i obrażać bez żadnych konsekwencji. Jesteś kłamcą i zrobię wszystko , żebyś odpowiedział za takie pomówienia przed sądem. Wykażesz się swoją madrością. 
Zanim coś powiesz to pomyśl czy możesz komuś dorabiać rogi? Sądzisz kogoś według siebie. Wszystko ma swoje granice. A ty je przekroczyłeś.
51. Dodane przez mieszkaniec Piastowa, w dniu - 13-02-2013 13:53
W tej sprawie powinno się odbyć referendum mieszkańców Piastowa.Zobaczymy wtedy ilu z tych katolików i katoliczek lubi "śpiewy" Idzika.
52. Dodane przez biko, w dniu - 13-02-2013 14:14
a skąd pan sędzia ma informację, że większa część mieszkańców piastowa chodzi do kościoła. Ja z roku na rok widzę jak coraz mniejsza garstka wychodzi w niedziele z kościoła. Jakaś dziwna zależność tu jest - maleje liczba katolików, wzrasta średnia wieku uczęszczających do kościoła , kościołów coraz więcej i coraz głośniejsze.
53. Dodane przez mieszkaniec Piastowa, w dniu - 13-02-2013 14:17
"WSTYT" to mieszkać w takim zaściankowie,w którym władze nie są w stanie obronić obywatela przed..."większością".
54. Dodane przez JolaM, w dniu - 13-02-2013 16:04
Doktor Jankowski to bardzo dobry lekarz i człowiek ,zawsze pomoże .Panie Doktorze pozdrawiamy
55. Dodane przez gienek, w dniu - 13-02-2013 16:43
Do komentarza 51  
Myślę, że Ksiądz Idzik to na pewno nie jest twoim kolegą 
bo tak nisko by się nie zniżył. Nie wiesz co napisać to nie pisz wcale a ty piszesz głupoty .  
Takich mieszkańców z "wielkim rozumem" przyjmą chętnie w San Francisko w Nowym Orleanie też takich jest dużo Można sprawdzić w necie gdzie jest dobrze i bez hamulców. Polecam
56. Dodane przez ibuś, w dniu - 13-02-2013 16:45
Wiele osób jest innego zdania , o tej dobroci mówią inaczej.
57. Dodane przez ElaB, w dniu - 13-02-2013 19:09
Popieram referendum
58. Dodane przez grupa wsparcia, w dniu - 13-02-2013 19:15
Myślę,że dr Jankowski zasługuje na wsparcie.Sam przeciwstawił się ludziom,którym się wydaje,że wszystko im wolno - ks.Idzik & spółka,czyli - cała nasza piastowska parafia. 
Czy naprawdę jesteśmy bezsilni?
59. Dodane przez Marta, w dniu - 13-02-2013 19:17
Jestem katoliczką. Chodzę do kościoła. Podobają mi się Ławeczki na zewnątrz latem w Klemensie. Ale nigdy bym nie kupiła mieszkania a już tym bardziej nie wybudowałabym domu w pobliżu kościoła. Lubię słuchać dzwonów kościelnych - wiem przynajmniej która jest godzina. Ale to wszystko jednak wolę słuchać z bardzo daleka. Jeżeli jednak zdecydowałabym się wybudować dom prawie w bramie kościoła to pretensje musiałabym mieć tylko do siebie
60. Dodane przez mieszkaniec Piastowa, w dniu - 13-02-2013 19:55
Do komentarza 55. 
Ksiądz Idzik nie jest moim kolegą,bo ja nie mam takich "kolegów". 
Wiem,co piszę i proszę,żeby mieszkańcy Piastowa mogli się wypowiedzieć anonimowo - czy życzą sobie całoniedzielnych mszy walących po uszach.
61. Dodane przez mieszkaniec Piastowa, w dniu - 13-02-2013 20:30
Pani Marto! 
A ja,kupując działkę w pobliżu kościoła - liczyłbym na spokój właśnie. 
Do głowy by mi nie przyszło,że będę musiał zgrzytać zębami i przeklinać całą wspólnotę chrześcijańską,a katolików zwłaszcza.
62. Dodane przez ola55, w dniu - 14-02-2013 09:19
Wszystkie komentarze powinien poczytac "Głogowski Sąd" ... Popieram propozycję kom. 51 REFERENDUM !!! - tylko kto je zorganizuje ?? :(
63. Dodane przez tadeusz daniluk budziszyńska, w dniu - 14-02-2013 12:40
hahhahaaa ...dopóki będziecie,, pohukiwać anonimowo zza węgła ", wielebny ma to totalnie w ,,stolnicy"; jestem po stronie pana J(...) ,ale nie czuje wrogości do,, obrońców prawdy";mnie wielebny wykreślił nawet z listy opłatkowej ,wybaczam mu bo nie wie co czyni; Ja z rodziną dzieliłem sie opłatkiem jak jego nie było i bede sie dzielił ,jak jego nie będzie ; nie dawałem na kościół, na dzwony także ,nie otwieram okien jak dzwoni , klnę po cichutku pod nosem ;nie bede robił manify z transparentem ,,PRZYWRÓCIĆ TADKA NA LISTE OPŁATKA " ; wielebny wie że jak idzie po kolendzie to 98%poddanych ,śle ukłony w jego strone ; od 17 lat nie przyjmuję go po kolędzie ,chociaż co roku pukają jak zwariowani... Pozdrawiam ateistów i wierzących...
64. Dodane przez św.Walenty, w dniu - 14-02-2013 13:22
Wystarczy przestać wierzyć,że taki wielebny jest wysłannikiem Pana Boga. 
To oczywiste,że facet przed którym wierni padają na kolana i schylają głowę - może mieć pewne odchyły. 
I wtedy uważa,że całe osiedle powinno słuchać jego bossskich kazań.
65. Dodane przez tomala, w dniu - 14-02-2013 18:26
Leszku,weź się do roboty i zajmij się zorganizowaniem referendum. Gwarantuję Ci że szanowny pleban usunie głośniki:)
66. Dodane przez Wiocha!, w dniu - 15-02-2013 09:20
Co za naród! Kupił tanio ziemie, wybudował dom a teraz marudzi, że ciszy nie ma.... Trzeba było gdzie indziej sie budować a nie szukać żeby najtaniej!!! Kościół stoi tam od dawien dawna. A może przeniśmy kościól w bezludne miejsce bo tak chce jakiś zasrany facet, który chyba nie myśli!!! Bo wiadomo, że ludzie chodzą do kościoła i się modlą i że w taki miejscu były, są i będą nabożeństwa i to się wiąże z "hałasem". Myślcie trochę!!!! Szkoda tylko patrzeć jak ludzie są obłudni, nieuczciwi!!!! Niech czarny zostanie papieżem i ten świat się kończy bo sodoma i gomora się dzieje!!!!!!!!!!!!!!!!
67. Dodane przez św.Walenty, w dniu - 15-02-2013 09:49
Trzeba się policzyć i nie pozwolić,żeby pleban z garstką krzykliwych parafian narzucali nam sposób życia : "tu jest Polska katolicka,a niezadowoleni niech się wyprowadzą".
68. Dodane przez doktor2, w dniu - 16-02-2013 12:43
Choćby ten dom dostał za darmo, to nic ci do tego! Modlenie się w kościele nie może zakłócać życia innym. Wy macie prawo się modlić, my mamy prawo nie słuchać żenującyh kazań proboszcza Idzika. Mamy prawo nie słuchać wycia kościelnej śpiewaczki, która najwyraźniej niedoslyszy, bo gdyby choć raz w życiu usłyszała samą siebie, jak dławi się własnym śpiewem, to już nigdy nie zgodziłaby się występować publicznie. Popieram mojego kolegę i przyłączam się do lekarskiego bojkotu niegodziwego proboszcza. Niech jego noga nie waży się przestąpić progu mego domu.
69. Dodane przez doktor3, w dniu - 16-02-2013 18:07
I ja popieram naszego Leszka.Co prawda,mój dom stoi w pewnej odległości od kościoła i tylko przy odpowiednim wietrze fala uderzeniowa związana z biciem dzwonów wyrzuca mnie o 6.00 z łóżka,ale... 
Żyjemy w kraju demokratycznym i budujemy ponoć społeczeństwo obywatelskie.W takim społeczeństwie nawet prawa mniejszości są respektowane! 
Zastanawiam się,co na to mieszkańcy bloków w bezpośredniej bliskości kościoła? 
Boją się wyrazić swoje zdanie,czy uwielbiają uczestnictwo we wszystkich mszach niedzielnych i świątecznych?
70. Dodane przez jeszcze jedno pytanie, w dniu - 16-02-2013 23:43
Dziwnym obyczajem jest w notkach dziennikarskich wyrażenie "Głogowski sąd ...". Jaki sąd? Wyrok wydał sędzia, on a nie prezes i reszta sądu go podpisała, nie sąd a konkretny sędzia odpowiada za wyrok. Dlaczego nie podaje się nazwiska sędziego? Czyżby wstydził się i zastrzegł je? Sędzia jest osobą publiczną, wydaje wyrok w imieniu Rzeczpospolitej.
71. Dodane przez Baca, w dniu - 18-02-2013 19:27
kościół pod wezwanien Św.Maxsymiliana Kolbe niema dzwo nów a na mszach zawsze pełne ławki.i nie trzeba dzwonów i głośników
reklama
72. Dodane przez Mmmmm, w dniu - 21-03-2013 03:13
Panie Doktorze, proponuje skorzystać z konstytucji RP jako najwyższego aktu prawnego. Rozdział II,art 53 pkt 6 cytuję: 6. Nikt nie może być zmuszany do uczestniczenia ani do nieuczestniczenia w praktykach religijnych. koniec cytatu. 
Nagłaśnianie mszy jest formą zmuszania do uczestniczenia w praktykach religijnych i tym można się mocno w sądzie podeprzec. Argumenty kleru -że msza jest "pełnowartościowa" tylko wewnątrz kościoła a do tego nikt Pana nie zmusza itp, są że tak powiem strzałem kleru we własne kolano-skoro tak,to po co msze w TV,radiu,internecie, i tym bardziej z głośników..? Czekam na ciąg dalszy,POPIERAM !!!
 
Napisz komentarzzasady
  • Redakcja portalu zastrzega sobie możliwość ingerencji lub niedopuszczenie do publikacji wypowiedzi, które nie odnoszą się do tematu artykułu, naruszają normy prawne, obyczajowe lub są niezgodne z zasadami współżycia społecznego.
  • Wypowiedzi zawierające wulgaryzmy nie będą publikowane.
  • Komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. będą usuwane.
  • Zabezpieczono reCAPTCHA i ma zastosowanie Polityka prywatności oraz Warunki korzystania z usług Google.
 
Imię:
Komentarz: 
reklama

Dodaj zdjęcia do artykułu zasady
  • Zdjęcia dodawane przez użytkownika muszą dotyczyć tematu artykułu, należy wpisać także do nich komentarz aby uzasadnić ich publikację.
  • Redakcja portalu zastrzega sobie możliwość ingerencji lub niedopuszczenie do publikacji zdjęć, które nie odnoszą się do tematu artykułu, naruszają normy prawne, obyczajowe lub są niezgodne z zasadami współżycia społecznego.
  • Zdjęcia z komentarzem zawierającym wulgaryzmy nie będą publikowane.
  • Zdjęcia i ich komentarze promujące własne np. strony, produkty itp. będą usuwane.
 
 

    WIADOMOŚCI
  • najnowsze
  • komentowane
  • << Previous
  • Next >>
  • <Playback
  • Stop
  • Play >
  • 1
  • 2
  • 1 rok temu
  • 5 lat temu
  • 10 lat temu
  • 15 lat temu
  • << Previous
  • Next >>
  • <Playback
  • Stop
  • Play >
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
reklama
reklama
reklama